Entreq Silver Minimus

Gestart door oordopje, 10 oktober 2024, 17:43:07

Vorige topic - Volgende topic

amp

Nu heb ik wel zo'n eigen aardpen.....maar wat moet ik daarmee nu eigenlijk als het om audio gaat?
Ik dacht eigenlijk: helemaal niks....
Door audioapparaten aan randaarde te leggen verbind je de massa's van de afzonderlijke apparaten 2 keer met elkaar....behalve via bv interlink ook nog via die geel/groene....
Waarom zou ik de boel aan de planeet verbinden?

Duclaasie

Citaat van: renewouters op 22 november 2024, 14:02:43
Citaat van: Geen hond op 17 november 2024, 16:36:51
Citaat van: Wim72 op 17 november 2024, 16:33:50Waarom zelf niet een aardpen slaan en daar uitsluitend hifi apparatuur op aansluiten en op die manieer aarden?
Denk ook nog eens goedkoper...
ligt er aan of dat zo wel kan vwb woonsituatie

Dan even de knuppel in het hoenderhok: serieus luisteren kan alleen in een vrijstaande woning. Een realisitsche dynamiek is in een rijtjeshuis of appartement niet mogelijk zonder ruzie met de buren te krijgen.

En dan kan je zonder problemen een dedicated aardpen de grond in slaan.

Verdraagzaamheid zou wederkerig moeten zijn. Ik heb nooit gezeur met de buren en ik kan echt wel op serieus volume luisteren.

Heintje

Ik heb ook zo'n eigen aardpen: die zit opzichtig zichtbaar in de voortuin tegen de gevel aan in het gras en die wordt helemaal niet gebruikt. Hij zit ook diametraal aan de andere kant van mijn woning t.o.v. mijn luisterruimte en halverwege daartussen zit de meterkast.
Volgens mij heeft de vorige bewoner zich (ook) wat aardpennen betreft behoorlijk in de zak laten pissen.  8)

amp

Citaat van: Heintje op 22 november 2024, 17:08:31Ik heb ook zo'n eigen aardpen: die zit opzichtig zichtbaar in de voortuin tegen de gevel aan in het gras en die wordt helemaal niet gebruikt. Hij zit ook diametraal aan de andere kant van mijn woning t.o.v. mijn luisterruimte en halverwege daartussen zit de meterkast.
Volgens mij heeft de vorige bewoner zich (ook) wat aardpennen betreft behoorlijk in de zak laten pissen.  8)
Maar hoezo aarding van audioapparatuur?
Citaat van: amp op 22 november 2024, 14:39:54Nu heb ik wel zo'n eigen aardpen.....maar wat moet ik daarmee nu eigenlijk als het om audio gaat?
Ik dacht eigenlijk: helemaal niks....
Door audioapparaten aan randaarde te leggen verbind je de massa's van de afzonderlijke apparaten 2 keer met elkaar....behalve via bv interlink ook nog via die geel/groene....
Waarom zou ik de boel aan de planeet verbinden?
Je audio-spul vormt immers een systeem dat zwevend is tov aarde.........beter zo laten....

berret

En je nul zit niet aan aarde?

amp

Citaat van: berret op 22 november 2024, 19:00:31En je nul zit niet aan aarde?
Jawel, maar ik ging uit van nettrafo's in de audioapparatuur, zodat de audio-boel zweeft....

amp

De nul aan de planeet heeft veel mensenlevens gekost overigens....
En minder mensenlevens bespaard..

oordopje

Even een update rondom het grounding avontuur wat bij mij begon met de Entreq Silver Minimus. Zoals gezegd heb ik daarna een aantal heel goedkope grounding kabels of hoe wil je ze noemen toegevoegd. Telkens met positief effect. Daar zijn er nu weer twee bijgekomen. Alleen de dvd speler waarmee ik mijn cd's afspeel en de Onkyo waren nog niet voorzien. En weer is het geluidsbeeld dieper en worden de instrumenten en stemmen beter uit elkaar gehouden. Daardoor hoor je de afzonderlijke partijen beter en krijg je dus meer muziek.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

oordopje

Volgende update. Zoals in een ander topic staat kon ik een Entreq Olympus Ten in de plaats zetten van de Silver Minimus. Die laatste prikte ik met een vrij gewone kabel in de versterker.

Omdat ik aan het rondneuzen was over de originele Entreq kabels begreep ik dat de versie met een ethernet aansluiting het meest verkocht werd. Nooit aan gedacht dat je ook rondom je router kunt klooien met upgrades. Ik heb dus de Silver Minimus met een simpele ethernetkabel in de router geprikt.

Het heeft twee positieve resultaten opgeleverd. De verbinding is stabieler geworden. Incidentele dalingen van de snelheid via de powerline doorgave van het glasvezel internet naar de wifi in de woonkamer (30 meter verderop) zijn sinds de grounding uitgebleven. Hopen dat het zo blijft.

En wat de audiofielen hier natuurlijk het meest interesseert: wat betekent het voor het geluid? Alweer een flinke stap vooruit. Om een idee te geven: een stem blijkt soms toch weer een extra laagje te hebben. De zuiverheid is toegenomen.

Ik had altijd gedacht dat de verbeteringen bij elke upgrade steeds marginaler worden. Mijn ervaring het laatste jaar is anders. Het is elke keer weer een duidelijk merkbare stap.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Duclaasie

Als de stappen elke keer zo groot zijn, klonk het voorheen dan zo beroerd?  :P

oordopje

Nee. Maar als je het nooit ervaren hebt begrijp ik wel dat je het allemaal moeilijk kan plaatsen.