• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Interference koelkast op speakers

Gestart door frankie.zip, 2 juni 2024, 15:01:17

Vorige topic - Volgende topic

frankie.zip

Beste lezers,

Ik worstel al een aantal weken met een probleem. Ik heb in mijn studentenkamer een koelkast aangesloten, en deze veroorzaakt duidelijke ruis in mijn speakers.

Het probleem doet zich alleen voor als de compressor van de koelkast in- of afslaat, waarbij afslaan een vrij luide pop veroorzaakt door de speakers. (het aangaan van de compressor veroorzaakt enkel een klein beetje ruis) Tijdens het draaien van de compressor hoor ik geen enkele ruis. Ik heb geen geaarde stopcontacten, dus kan geen EMI filter plaatsen bijvoorbeeld.

Mijn setup bestaat uit een Behringer HA400 4 channel headphone amplifier, verbonden aan een oude Sony amplifier met speakers, en als tweede output mijn koptelefoon. Ik hoor door beide outputs het geluid, en hoor door de speakers geen pop als ik de input in de speakers loskoppel. (Geen AC interference dus vermoed ik)

Ik denk dus dat de 12V input van de amplifier waarschijnlijk spiket, waardoor de output een pop hoort. Ik weet echter niet hoe ik dit kan oplossen, het is voor mij niet mogelijk om een randaarde toe te voegen aan het stopcontact, en ik kan hier vrij weinig concreets over vinden op het internet. Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen wijzen!

Met vriendelijke groet,
Frank

Duclaasie

De oplossing zou je mijn inziens moeten zoeken in de koelkast. Die inschakelpiek zou moeten worden gedempt.

Niemand

controleer alle wandkontakt dozen op bedrading die te los zit in die stroomgroep ,waarschijnlijkste is dat die waar de koelkast in zit los zit .
Dus even stroom er af van die groep en daarna los schroeven en draad bevestiging controleren .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Citaat van: Duclaasie op  2 juni 2024, 15:52:19De oplossing zou je mijn inziens moeten zoeken in de koelkast. Die inschakelpiek zou moeten worden gedempt.
Bv door een geschikte condensator over het pomp-inschakelcontact te zetten.

Sterremuur

Je kunt ook een voedinkje gebruiken met trafo en brugcel i.p.v. dat kleine schakelende voedinkje.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

renewouters

Citaat van: Sterremuur op 13 juni 2024, 16:44:25Je kunt ook een voedinkje gebruiken met trafo en brugcel i.p.v. dat kleine schakelende voedinkje.

Hoeft nog geeneens een trafo met brugcel te zijn, het kan ook gewoon een betere schakelende voeding zijn. In principe moet een systeem zo ontworpen zijn dat het zo ongevoelig is voor externe factoren waar je geen invloed op hebt.  Een versterkerfabrikant kan zich m.i. niet verschuilen achter een, in dit geval slechte koelkast. Als ontwerper moet je er van uit gaan dat er een niet perfecte boze buitenwereld is. Op een huis zet je ook een dak tegen de regen. Je gaat niet proberen de regen uit te bannen om droog te zitten.