verbeterde stroom toevoer

Gestart door MYRYAD, 21 maart 2024, 23:26:05

Vorige topic - Volgende topic

Theo van Wermeskerken

Hoe het klinkt is voor mij niet van het grootste belang.
In die zin : dat kan ik eenvoudig aanpassen naar hoe ik het wil.
In een mooie, grote, ruimtelijke afbeelding van dat geluid in de luisterruimte zit een veel grotere sensatie.
Dat is wat van geluid, ook goed geluid, muziek maakt.
Dat is echter ook met grote afstand het moeilijkste te realiseren.
De alom toegepaste tegenkoppeling doet er weinig goed aan.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Walt

Stroomvoorziening doet heel veel voor audio, denk dat dit het meest onderschatte stuk van de keten is, wellicht ook omdat het zo ongrijpbaar is, immers hoe kunnen de laatste paar meter snoer nou een verschil maken tov de kilometers aan kabel buiten je huis? En toch is dat zo.

Groetjes Walter

Theo van Wermeskerken

Het is van groot belang dat de set vrij kan 'ademen' van en naar het lichtnet toe.
Het is nl geen eenrichtingsverkeer.
Het toepassen van allerlei obstakels in die weg haalt buiten bedoelde verstoringen ook muziek weg.
Dure exotische netsnoeren en zekeringen bv zijn onzinnig, helemaal nu Berret heeft aangetoond en kan voorzien in de juiste componenten daarvoor.
Netsnoeren bv zijn gewoon vanaf de rol verkrijgbaar, het was even uitzoeken welke je moest hebben.
Netzekeringen en automaten idem dito.

WanFie

We hebben het over 230V 50Hz wisselstroom. Er is dus helemaal geen stroomrichting. Wat er wél anders is, dat de ene ader aan aarde "hangt" en de andere (gelukkig) niet. Ik zou het dus eerder in de aarde, als in richting gaan zoeken.

Netfilters, ferrietkralen, scheidingtrafo's en afschermingen maken meer kapot dan je lief is. Maar wanneer je van een saai geluid houdt...Doen!!
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

MYRYAD

Dat vrij ademen van Theo was een grappige ervaring:
Ik had dus de stroom bekabeling vervangen en luisterde muziek via de cd speler.
En dacht na over de 2 oude stekkerdozen en nu de nieuwe.
En van alle 3 had ik de binnenkanten gezien.
Met dat blijkbaar in mijn achterhoofd ontstond bij het luisteren de volgende associatie:
Bij de beide oude stekkerdozen perste zicht water door smalle buizen, en bij elke aansluiting een andere vernauwing in de stekkerdoos. Alles moest via de eerste stekker aansluiting.
Bij het nieuwe stekkerblok, zitten 2 7-8 mm brede koperen strips met aftakking naar elke stekker aansluiting, geen geperst associatie.
De associatie was dus vanuit 1 grote ruif gelijkwaardig naar elke aftakking.

Als Theo schrijft over "vrij kan ademen"  kan ik het niet laten mijn associatie te vermelden.  Ik ben nu eenmaal een beelddenker blijkbaar.

Geen hond

Ook wel grappig om het zo te bekijken ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

JohnWx

Citaat van: WanFie op 23 maart 2024, 11:22:40We hebben het over 230V 50Hz wisselstroom. Er is dus helemaal geen stroomrichting. Wat er wél anders is, dat de ene ader aan aarde "hangt" en de andere (gelukkig) niet. Ik zou het dus eerder in de aarde, als in richting gaan zoeken.

Netfilters, ferrietkralen, scheidingtrafo's en afschermingen maken meer kapot dan je lief is. Maar wanneer je van een saai geluid houdt...Doen!!

Er komt stroom binnen in de versterker en word verwerkt door de voeding en is dan al "goed" beter kan niet

En dan zetten we iets op laten we zeggen klassiek en dan staan de blazers ineens verder weg ? of strijkers van links staan ze rechtsvoor bij de cello ?

Een trafo hoeft toch alleen maar stroom te leveren of zijn er verschillende soorten stroom ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

MYRYAD

Heb je de item van oa Berret in andere draadjes gelezen.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: JohnWx op 23 maart 2024, 15:21:17Weten we wel hoe een versterker werkt en omgaat met stroom

Hieronder jip en janneke:

https://www.youtube.com/watch?v=QBcejv3Ad-4
https://www.youtube.com/watch?v=rIJyOZIXmjU
https://www.youtube.com/watch?v=az9v3e484rA

Ik ontwerp,bouw en repareer allerlei buizen en transistor versterkers.
Een beetje weet ik er van.
En onder audiofielen rouleert een hoop onzin, klopt.
Maar onder zgn. 'kenners' ook een hoog Breem gehalte.

berret

Citaat van: JohnWx op 23 maart 2024, 15:21:17Weten we wel hoe een versterker werkt en omgaat met stroom

Hieronder jip en janneke:

https://www.youtube.com/watch?v=QBcejv3Ad-4
https://www.youtube.com/watch?v=rIJyOZIXmjU
https://www.youtube.com/watch?v=az9v3e484rA
Nee, dat weten we niet. We zijn tenslotte maar liefhebbers van muziek.

Dat Theo al jaren versterkers ontwerpt en bouwt en dat ik ook nog wel eens een opmerking kan maken komt bij mij uit een 45 jarige ervaring als geluidstechnicus en een minstens even lange ervaring in het ontwerpen van een en ander op geluidsgebied. En als wij dan beiden tot de conclusie komen dat meten weliswaar weten is, maar ook dat uit dat meten geen enkele conclusie ten aanzien van het " belevings aspect van muziek" getrokken kan worden.
Maar ja, we zijn tenslotte maar liefhebbers ...

JohnWx

Is allemaal prima maar niet als waarheid verkondigen

En Breem gehalte ? gewoon wetenschap en logisch nadenken

ps: abx test nog nooit iemand geslaagd

Zelf eigen hifi winkel gehad en inkoop verkoop groot concern gedaan er is zoveel onzin

Veel contact gehad met een te vroeg overleden top opname technicus Onno Scholze, hifi is geen hogere wiskunde

JohnWx

Citaat van: MYRYAD op 23 maart 2024, 15:11:27Heb je de item van oa Berret in andere draadjes gelezen.

Nee waarom ?

Lees de bijbel ook niet iets wat ik niet geloof hoef ik niet te lezen

berret

Onno kende ik behoorlijk goed. Die heeft met eigen oren bij van der Heiden gehoord wat mogelijk is en heeft er bij de toenmalige Phonogram of wat daar toen nog van over was, een heftig pleidooi voor dit systeem gehouden. Het gevolg was dat een toenmalig Philips technicus een versterker volgens dit principe moest ontwerpen. Maar zonder gefundeerde kennis van het hoe en het waarom kwam die niet verder dan wat koolstof houdend schuimrubber in een versterker plakken. En nou hou ik op, omdat tegen vooroordelen vechten niet mijn hobby is.

berret

Citaat van: JohnWx op 23 maart 2024, 16:38:49Lees de bijbel ook niet iets wat ik niet geloof hoef ik niet te lezen
Prima, ik doe de deur ook niet open voor jehova's getuigen. Maar ik zal ze niet veroordelen zolang ze mij niet in de weg zitten.

Zoiets als" Wat gij niet wilt, ....

Vrijheid, blijheid.