• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Ingangskanaal potmeters van 8 kanalen functionere pas boven eenstand 8,5 tot 10

Gestart door GerardvdS, 26 maart 2024, 12:47:06

Vorige topic - Volgende topic

GerardvdS

Goedendag,
Ik ben nieuw op dit platform en weet nog niet goed de weg.
Het volgende probleem doet zich voor bij mijn opname/mengpaneel KORG D1600 MK II:
Bij alle 8 ingangskanalen werkt de potmeter pas vanaf stand ca 8,5 tot stand 10.
De kanalen functioneren wel maar het is zo erg lastig om ze onderling fijn af te stemmen.
Weet iemand van jullie wat hiervan de oorzaak is?
Zelf denk ik dat het moet zitten in iets wat deze potmeters gezamenlijk gebruiken, zoals bijvoorbeeld een chip of een gezamenlijke voeding ?
De winkelier BAX stelt voor om alle potmeters te vervangen maar dat lijkt mij een te snelle en mogelijk onjuiste conclusie.

met vriendelijke groet,
GerardvdS

Heintje

"Pas werken" zoals in "dan krijg ik een beetje geluid als ik verder draai"?
In dit geval denk ik dat een versterker-IC in de voor versterker de geest heeft gegeven.

Of zoals in "het knalt er dan in" (omdat het blijkbaar lastig is om ze onderling af te stemmen)?

Hoe dan ook, ik denk dat je het gewoon ergens ter reparatie aan moet bieden.

berret

Citaat van: GerardvdS op 26 maart 2024, 12:47:06Goedendag,
Ik ben nieuw op dit platform en weet nog niet goed de weg.
Het volgende probleem doet zich voor bij mijn opname/mengpaneel KORG D1600 MK II:
Bij alle 8 ingangskanalen werkt de potmeter pas vanaf stand ca 8,5 tot stand 10.
De kanalen functioneren wel maar het is zo erg lastig om ze onderling fijn af te stemmen.
Weet iemand van jullie wat hiervan de oorzaak is?
Zelf denk ik dat het moet zitten in iets wat deze potmeters gezamenlijk gebruiken, zoals bijvoorbeeld een chip of een gezamenlijke voeding ?
De winkelier BAX stelt voor om alle potmeters te vervangen maar dat lijkt mij een te snelle en mogelijk onjuiste conclusie.

met vriendelijke groet,
GerardvdS
Een vraag: bedoel je de faders of de gain regelaars aan de ingangen? En welke bronnen gebruik je, dynamische microfoons, condensator microfoons of instrumenten die lijnsignaal afgeven zoals bijvoorbeeld elektrische piano's?