• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Fenton TA60. Ik heb me laten belazeren.

Gestart door Ernst D, 28 maart 2024, 22:16:23

Vorige topic - Volgende topic

Ernst D

28 maart 2024, 22:16:23 Laatste wijziging: 28 maart 2024, 22:22:31 door Ernst D
Ik heb van de week een betaalbare buizenversterker bij bol.com besteld. (link onderaan) Ik heb niet heel veel verstand van audioapparatuur maar ik dacht met een hybride versterker voor 170 euro wel binnen mijn budget iets leuks in huis te halen. Ik had geen tijd en zin om verder uitgebreid marktonderzoek te doen. Zojuist op mijn vrije avond voor de gein toch wel even reviews bekeken. Lees ik ergens: "The tubes are fake! They only have an LED underneath to make it look like they're on. But they don't do anything. This is a misleading product."
En ik dacht: het zal toch niet.  :o  Dus ik heb de proef op de som genomen en de buizen er uit getrokken. En inderdaad het apparaat doet het net zo goed zonder de buizen.  ::) Die dingen zitten er dus gewoon voor de sier.
Nu is mijn vraag: Zal ik hem terugsturen en kijken of ik elders (of bij bol) een andere echte hybride buizenversterker kan krijgen? Of ga ik dat niet kunnen vinden voor onder de 400 euro? Zo niet: Dan hou ik hem, hij doet het verder prima en hij ziet er wel leuk uit. Maar zo wel: Waar moet ik op letten om niet weer zo'n miskoop te doen? Of raden jullie mij een bepaald model aan?

https://www.bol.com/nl/nl/p/stereo-versterker-fenton-ta60-audio-versterker-met-bluetooth-2x-25w-rms/9300000005577757/?suggestionType=featured_product

Autobahn

Welnee, je hebt je helemaal niet laten belazeren, je hebt toch het apparaat gekregen dat je zonder tijd en zin om je erin te verdiepen uitgekozen hebt, en hij doet het prima schrijf je zelf.
Dat er een onderdeel opzit dat alleen voor de schone schijn anwezig is doet niets af aan de goede werking waar je over schrijft, doordat die buis niet werkt heeft het apparaatje ongetwijfeld een betere footprint.
Zolang je geen tijd en zin hebt om je ergens in te verdiepen loop je natuurlijk wel het risico om echt een keer belazerd te worden bij een volgende aanschaf, je zou bijvoorbeeld ook op reviews en gebruikerservaringen kunnen googelen, dan kan ook op de site van Bol zelf, en van andere gebruikers elders.
Geniet van je aankoop!

luxman

29 maart 2024, 07:01:58 #2 Laatste wijziging: 29 maart 2024, 07:07:51 door luxman
Citaat van: Ernst D op 28 maart 2024, 22:16:23Ik heb van de week een betaalbare buizenversterker bij bol.com besteld. (link onderaan) Ik heb niet heel veel verstand van audioapparatuur maar ik dacht met een hybride versterker voor 170 euro wel binnen mijn budget iets leuks in huis te halen. Ik had geen tijd en zin om verder uitgebreid marktonderzoek te doen. Zojuist op mijn vrije avond voor de gein toch wel even reviews bekeken. Lees ik ergens: "The tubes are fake! They only have an LED underneath to make it look like they're on. But they don't do anything. This is a misleading product."
En ik dacht: het zal toch niet.  :o  Dus ik heb de proef op de som genomen en de buizen er uit getrokken. En inderdaad het apparaat doet het net zo goed zonder de buizen.  ::) Die dingen zitten er dus gewoon voor de sier.
Nu is mijn vraag: Zal ik hem terugsturen en kijken of ik elders (of bij bol) een andere echte hybride buizenversterker kan krijgen? Of ga ik dat niet kunnen vinden voor onder de 400 euro? Zo niet: Dan hou ik hem, hij doet het verder prima en hij ziet er wel leuk uit. Maar zo wel: Waar moet ik op letten om niet weer zo'n miskoop te doen? Of raden jullie mij een bepaald model aan?

https://www.bol.com/nl/nl/p/stereo-versterker-fenton-ta60-audio-versterker-met-bluetooth-2x-25w-rms/9300000005577757/?suggestionType=featured_product

Wel vreemd ,deze versterker wordt onder verschillende namen verkocht ,veel erover gelezen en zo een versterker de .Madison type Mad TA 10BT. ook eens voor de gein gekocht,en ja ik heb ook de buizen eruit gehaald om hem te testen ,en zonder buizen speelde deze versterker voor geen meter,dus geen muziek  . Dus als ik jouw was terug sturen die Fenton ,en iets anders zoeken ,kijk bijv eens bij Soundsimports ,deze verkopen ook buizen versterkers,ook met meer aansluitings mogelijkheden . optisch. analoog. bluetooth. phono coax .usb.  subwoofer. zit een ventilator in die kan een storend geluid maken ,maar ik heb die gewoon eruit gehaald ,geen enkel probleem . Er staat er nu een voor €299 ,- die heb ik zelf ook,was toen zelfs goedkoper . Deze versterker kreeg ook goede recensies.

Oh ja die Madison die ik had ,speelde niet zonder buizen ,maar op YouTube zag ik iemand die had die Madison opengemaakt ,en wanneer je twee kabeltjes los maakte,dan gad je een gewone integrated versterker.
Ik hoop je kunt iets met deze info ,maar mijn advies zou zijn Fenton terug ,en als je op zoek bent naar een andere buizen amp,kijk bijv Soundsimports kost wat meer ,maar je krijgt ook meer voor dat geld ,vriendelijke service ,of je kunt nog verder kijken met een grote beurs . Succes   
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

mediator

Ik zou niet beginnen aan zo'n goedkope buizenversterker. Een goede buizenversterker kost geld. Dat komt bijvoorbeeld al door de trafos in de uitgang die de impendantie moet verlagen naar ongeveer het niveau van de luidspreker. Een goede trafo is geen goedkoop ding. Wordt daarop teveel bespaard dan klinkt hij bijvoorbeeld warm op de foute manier. Een figuurlijke deken van geluid waarin details verloren gaan. Spaar dan liever door of kijk tweedehands. 

luxman

Citaat van: mediator op 29 maart 2024, 08:26:31Ik zou niet beginnen aan zo'n goedkope buizenversterker. Een goede buizenversterker kost geld. Dat komt bijvoorbeeld al door de trafos in de uitgang die de impendantie moet verlagen naar ongeveer het niveau van de luidspreker. Een goede trafo is geen goedkoop ding. Wordt daarop teveel bespaard dan klinkt hij bijvoorbeeld warm op de foute manier. Een figuurlijke deken van geluid waarin details verloren gaan. Spaar dan liever door of kijk tweedehands. 

kan ik mee instemmen .

De versterker die ik in mijn reactie vernoemde is een Hybride amp .
Dayton HT 100 en kost nu afgerond € 300,-  de opvolger is de Dayton HT 200 met een prijskaartje van afgerond € 600,-

Maar je ziet voor een paar honderd euro ,en drie tot pakweg 600 euro is zeker geen kattenpis kun je best al een aardige hybride/buizenamp kopen,die het aardig doet .En daar was het volgens mij Ernst D om te doen een betaalbare hybride buizenamp kopen.

NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.

Theo van Wermeskerken

Maar : hybride kan natuurlijk nog op twee manieren.
Een buizen voortrap met mosfet eindtrap of omgekeerd.
En met een buizen eindtrap zit je dan wel weer met de grootste kostenpost : de uitgangstrafo.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Ernst D

29 maart 2024, 14:16:03 #6 Laatste wijziging: 29 maart 2024, 14:35:04 door Ernst D
Wat luxman zegt klopt helemaal. Ik ben op zoek naar een kleine betaalbare hybride versterker met buizenversterking in de eerste trap. En die Dayton ziet er inderdaad heel aantrekkelijk uit. Ik vraag me alleen af hoeveel lawaai die ventilator dan maakt. Ik ben namelijk nogal gevoelig voor akoestische milieuvervuiling (iets met autisme). En di ventilator verwijderen zie ik ook niet zitten. Ben bang dat ik dan potentieel brandgevaar veroorzaak in een apparaat dat ik vast wel eens vergeet uit te zetten als ik ga slapen.
Wat denken jullie anders van deze?

https://www.bol.com/nl/nl/p/aiyima-t9-buizenversterker-buizen-versterker-bluetooth-usb-coax-3-5-jack-etc-2-x-100w-voor-platenspeler-telefoon-laptop-en-meer/9300000176017034/?referrer=socialshare_pdp_www

(Alleen die 2 weken levertijd van die Aiyima doet me vermoeden dat het dropshipping is)

morph

Citaat van: Ernst D op 28 maart 2024, 22:16:23Ik heb van de week een betaalbare buizenversterker bij bol.com besteld.

Je hebt dit bij https://www.maxiaxi.com/ gekocht, via bol: Fenton TA60

Citaat van: Ernst D op 29 maart 2024, 14:16:03Wat denken jullie anders van deze?
https://www.bol.com/nl/nl/p/aiyima-t9-buizenversterker-buizen-versterker-bluetooth-usb-coax-3-5-jack-etc-2-x-100w-voor-platenspeler-telefoon-laptop-en-meer/9300000176017034/?referrer=socialshare_pdp_www]Aiyima T9

Hier zit een bijzondere aanbieder achter, via bol:
Paarl
Handelsnaam: Agile Recruitment B.V.
Vestigingsadres: Chasséstraat 63, 1057JA Amsterdam

Dit zegt overigens niets over de kwaliteit van de producten op zich; bol is hierbij eigenlijk alleen een etalage.

luxman

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 29 maart 2024, 12:50:51Maar : hybride kan natuurlijk nog op twee manieren.
Een buizen voortrap met mosfet eindtrap of omgekeerd.
En met een buizen eindtrap zit je dan wel weer met de grootste kostenpost : de uitgangstrafo.

Dayton versterkers voorversterker buizen .

luxman

29 maart 2024, 14:58:54 #9 Laatste wijziging: 29 maart 2024, 15:06:39 door luxman
Citaat van: Ernst D op 29 maart 2024, 14:16:03Wat luxman zegt klopt helemaal. Ik ben op zoek naar een kleine betaalbare hybride versterker met buizenversterking in de eerste trap. En die Dayton ziet er inderdaad heel aantrekkelijk uit. Ik vraag me alleen af hoeveel lawaai die ventilator dan maakt. Ik ben namelijk nogal gevoelig voor akoestische milieuvervuiling (iets met autisme). En di ventilator verwijderen zie ik ook niet zitten. Ben bang dat ik dan potentieel brandgevaar veroorzaak in een apparaat dat ik vast wel eens vergeet uit te zetten als ik ga slapen.
Wat denken jullie anders van deze?

https://www.bol.com/nl/nl/p/aiyima-t9-buizenversterker-buizen-versterker-bluetooth-usb-coax-3-5-jack-etc-2-x-100w-voor-platenspeler-telefoon-laptop-en-meer/9300000176017034/?referrer=socialshare_pdp_www

(Alleen die 2 weken levertijd van die Aiyima doet me vermoeden dat het dropshipping is)

Mijn Dayton speelt uren achter elkaar en nu al meer dan 2 jaar zonder ventilator,omdat hij vanachter open is waar de ventilator(rooster)zat+koelrib ik ben niet bang dat er iets fout kan gaan. De ventilator werd steeds meer hoorbaarder /storend bij het opendraaien van volume . Ik heb ook op internet gelezen dat andere eigenaren geen of nauwelijks de ventilator hoorden ,maar ik wel vandaar dat ik hem eruit heb gehaald ,was kwestie van behuizing opendraaien kabeltjes losmaken en ventilator los maken .

mijn NAD D3020 wordt warmer na een paar uur spelen ,dan mijn Dayton .
Wat ik er zo over gelezen heb schijnt die  Ayima ook wel een leuke /goede amp voor dat geld te zijn ,en uiteindelijk gaat het erom wat jij ervan vindt ,zijn jouw oren die er naar moeten luisteren .  Voordeel met deze Ayima je blijft in dezelfde prijsklasse als die Fenton .

Ernst D

@luxman: Wat ik me afvraag bij die Aiyima (en eigenlijk ook bij die dayton) is hoe ik dan vóór het bestellen kan weten dat dit wél een echte hybride versterker is en niet een fake?

morph

Is contact opnemen met de leverancier misschien een ideetje?
Paarl

Ernst D

29 maart 2024, 15:55:08 #12 Laatste wijziging: 29 maart 2024, 16:01:03 door Ernst D
Als dat één of andere louche dropshipper is dan zegt hij alles wat ik wil horen om dat ding te kunnen verkopen. Genoeg verkopers meegemaakt die maar wat uit hun nek kletsten. Als hij überhaupt al te bereiken is. Maar kan natuurlijk altijd proberen.

Ernst D

@luxman Trouwens, kun je die ventilator niet gewoon vervangen door een stillere. Op Conrad.com kun je ze in alle soorten en maten krijgen. Heb zelf wel vaker ventilatortjes besteld voor andere projecten. Ik denk dat de kans groot is dat er een stillere variant in precies dezelfde maat te krijgen is.

Heintje

Citaat van: Ernst D op 28 maart 2024, 22:16:23Ik heb van de week ...

Gewoon meteen gebruik maken van je retourrecht bij een online aankoop?
Als het goed is beschermen de BOL-voorwaarden je tegen allerlei vervelende bijverschijnselen van "dropshippers".
Dan is je probleem meteen opgelost.

En dan kijk je daarna verder naar een vervangend product wat goede beoordelingen krijgt van de nieuwe gebruikers en je bestelt dat bij een bedrijf wat óók goede beoordelingen krijgt.  ;D