• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Best harde "Plop" op rechter kanaal

Gestart door d'Oh!, 25 februari 2024, 09:00:32

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

Kijk, zo snel verandert de Nederlandse taal nou: hadden we enkele jaren geleden nog de "plofkip" als nieuw woord, nu komt daar de "plofRifa" bij. ;D

d'Oh!

19 maart 2024, 10:36:11 #16 Laatste wijziging: 19 maart 2024, 10:38:58 door d'Oh!
Afgelopen weekend 1 bescheiden 'plopje' over rechterkanaal.
Heeft het nog zin om in plaats van de A luidspreker exits van de NAD de B uitgangen te gebruiken?
Nad heeft er twee. Voor de zekerheid?

Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781 (ls)

Geen hond

Ik zou die toch echt eerst na laten kijken voor ik de speakers er aan waagde ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

berret

Heeft geen enkel nut. De uitgang van de versterker wordt van A naar B geschakeld, dus je plof schakelt gewoon mee.
Na laten kijken en repareren is de beste optie.

d'Oh!

24 maart 2024, 16:10:45 #19 Laatste wijziging: 24 maart 2024, 16:48:35 door d'Oh!
Vandaag voor het eerst schoot ie in protection mode met een milde 'plop',
rood lampje ging branden en... de speakers speelden opeens heel zacht.

Uitgeschakeld en na 1 minuut weer aangedaan. Speelt weer.
Ik las op internet dat dit vaker voorkomt en dat sommige NAD amps niet
meer uit protection mode komen.

Ik ga 'm naar een reparateur brengen.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec) Philips BDP3000 (dvd/cd) Sony CDP C545 (cd) Cyrus 781 (ls)

d'Oh!

5 april 2024, 18:25:42 #20 Laatste wijziging: 6 april 2024, 09:12:02 door d'Oh!
Kap eraf, gestofzuigerd van binnen... plus er draait een klein, geluidloos maar erg effectief ventilatortje die de warme lucht die zich bovenin de 2400 ophoopt wegvoert. Draai al twee dagen lang voor uren muziek zonder enige bijwerking.

oordopje

SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus
Auto: Mark Levinson

d'Oh!

6 april 2024, 08:39:34 #22 Laatste wijziging: 6 april 2024, 08:57:35 door d'Oh!
Citaat van: oordopje op  5 april 2024, 18:50:46Wat voor ventilatortje heb je?

Het is er eentje die gebruikt wordt voor afzuigen van ruimtes,
12 cm diameter, 220 V en ik heb 'm op een spanningsregelaar gezet,
dus ik kan 'm op orkaankracht laten blazen of zachter.

Probleem is de stilstaande warme lucht in de versterker die niet
echt ontsnapt vanwege de erg smalle sleufjes bovenin. Kap wordt warm.
Met de kleine fan creëer je onderdruk vlak boven het oppervlak die
de warme lucht wegzuigt en afvoert. Heb gisteren 5 uur gedraaid.
Geen geplop meer.

Sytze Fliege

Eh, wel, die sleufjes zijn meer dan genoeg ademruimte voor deze versterker, sterker nog, meer dan bij de gemiddelde versterker.

Je zou moeten checken waar de kap warm wordt. De driver transistors hebben een heat sink, daarboven wordt hij waarschijnlijk inderdaad warm. Maar boven de grote heatsink van de power transistors mag hij niet warm worden. Doet ie dat wel, dan is er een probleem ergens, hetzij niet goed afgeregeld, hetzij een defect ergens.

Zou me trouwens niet verbazen als de soldeerverbindingen bij die driver transistors niet jofel meer zijn en dat dat de oorzaak van je ploppen is.

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

d'Oh!

Citaat van: Sytze Fliege op  6 april 2024, 14:36:09Eh, wel, die sleufjes zijn meer dan genoeg ademruimte voor deze versterker, sterker nog, meer dan bij de gemiddelde versterker.

Zou me trouwens niet verbazen als de soldeerverbindingen bij die driver transistors niet jofel meer zijn en dat dat de oorzaak van je ploppen is.

Dank. Hoe dan ook, het 'plopjes' fenomeen en inschakelen van protection mode is verholpen. Wat de warmte betreft, in een stellingkast is er natuurlijk weinig luchtcirculatie. Kap werd weliswaar niet heel warm, maar warm genoeg dat die het gevoel gaf dat de warme lucht niet echt weg kon. Met de kleine fan is dat compleet verholpen.

Geen hond

Eerlijk gezegd ben je echt heel eigenwijs ,dit mag gewoon niet gebeuren er is serieus wat mis met je versterker .
Letterlijk het wachten is op brand ,er is een forumlid die dat als verrassing kreeg met een Sfynks versterker , die heeft na reparatie door Jerry nog een tijd bij mij gestaan zonder enig probleem .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

RJVR

@D'Oh
Hopelijk hangen er geen dure of zeldzame luidsprekers aan. Ik zou de gok niet wagen als dat het geval zou zijn.
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

d'Oh!

Onzin! Verholpen = verholpen. Staat ook nu weer hard te draaien. Speakers kunnen niet worden beschadigd aangezien de protection mode dit voorkomt. Kap blijft cool to the touch. Deze thread kan op slot.