• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Fenton TA60. Ik heb me laten belazeren.

Gestart door Ernst D, 28 maart 2024, 22:16:23

Vorige topic - Volgende topic

morph

Citaat van: Ernst D op 28 maart 2024, 22:16:23Ik heb van de week een betaalbare buizenversterker bij bol.com besteld. (link onderaan) Ik heb niet heel veel verstand van audioapparatuur

Ik had geen tijd en zin om verder uitgebreid marktonderzoek te doen. Zojuist op mijn vrije avond voor de gein toch wel even reviews bekeken.

Ik vrees dat dit meer een gevalletje is van onvoorbereid een aankoop doen die tegen blijkt te vallen waarbij een ander als schuldige wordt aangewezen.

Je had ook vooraf onderzoek kunnen doen en het verhaal over de nepbuizen kunnen lezen. Vanwaar de haast?
Deze gebeurtenis is niets anders dan een dure les.

Citaat van: Ernst D op 29 maart 2024, 15:55:08Als dat één of andere louche dropshipper is dan zegt hij alles wat ik wil horen om dat ding te kunnen verkopen. Genoeg verkopers meegemaakt die maar wat uit hun nek kletsten. Als hij überhaupt al te bereiken is. Maar kan natuurlijk altijd proberen.

De verkoper benaderen zónder het wantrouwende vooroordeel kan mogelijk nog wat helpen in een tegemoetkoming of andere oplossing.
Zo niet: domme pech.

Maar misschien heeft deze conclusie niet je voorkeur.

Duclaasie

Bij webshop aankoop heb je 14 dagen retourrecht, dus volgens mij is er helemaal geen probleem...

berret

Citaat van: Ernst D op 29 maart 2024, 14:16:03Wat luxman zegt klopt helemaal. Ik ben op zoek naar een kleine betaalbare hybride versterker met buizenversterking in de eerste trap. En die Dayton ziet er inderdaad heel aantrekkelijk uit. Ik vraag me alleen af hoeveel lawaai die ventilator dan maakt. Ik ben namelijk nogal gevoelig voor akoestische milieuvervuiling (iets met autisme). En di ventilator verwijderen zie ik ook niet zitten. Ben bang dat ik dan potentieel brandgevaar veroorzaak in een apparaat dat ik vast wel eens vergeet uit te zetten als ik ga slapen.
Wat denken jullie anders van deze?

https://www.bol.com/nl/nl/p/aiyima-t9-buizenversterker-buizen-versterker-bluetooth-usb-coax-3-5-jack-etc-2-x-100w-voor-platenspeler-telefoon-laptop-en-meer/9300000176017034/?referrer=socialshare_pdp_www

(Alleen die 2 weken levertijd van die Aiyima doet me vermoeden dat het dropshipping is)
De aiyima geeft in zijn specificatie wat vervangbuizen op. Ik heb een snelle blik op de aansluitingen van een paar van die vervangers gekeken. Bij al die vervangers zitten de gloei draden op pin 3 en 4, maar zitten andere aansluitingen op andere pinnen. Ergo, alleen de gloei draden zijn aangesloten. De rest is nep.

Ernst D

29 maart 2024, 21:25:03 #18 Laatste wijziging: 29 maart 2024, 21:38:48 door Ernst D
@berret Dankjewel. Dat is informatie waar ik wat aan heb. Wat denk je dan van de Dayton HTA100? Ik zie hier een filmpje van iemand die hem openschroeft en zegt dat het allemaal lijkt te kloppen. Maar ik heb helaas niet de technische kennis om te zien of hij daadwerkelijk verstand van zaken heeft, of alleen de klok heeft horen luiden en niet weet waar de klepel hangt. Ik heb namelijk ook over die Fenton genoeg recensies gelezen van zelfverklaarde audiofielen die zeiden zeer tevreden te zijn met deze hybride versterker. Ik moest echt wat dieper graven om achter de waarheid te komen.
Mede daarom (en om de manier waarop het product wordt gepresenteerd) @morph vind ik dat hier wel degelijk sprake is van een kwalijke vorm van misleiding. Het zal vast binnen de grenzen van de wet zijn. Maar niet binnen de grenzen van goed fatsoen.

Heintje

Waarom blijf je naar dit soort rampentoestellen zoeken?
Een fatsoenlijke buizenversterker die 100 Watt levert voor die prijs? Dat is gewoon een sprookje als je daarin gelooft.

Zoek nou eens op dit forum, daarin staat een topic dat gaat over niet te dure buizenversterkers die goed klinken.

Ernst D

@Heintje Ik dacht dat een hybride dat wel zou kunnen. Ik heb zelf ooit eens voor twee tientjes een buizen preamp bouwpakketje bij aliexpress besteld en die voor een eindversterker geschakeld. Gaf best een lekker geluidje.
Ik heb nu alleen de tijd niet meer voor dat soort dhz projectjes.
Wat voor versterker zou jij me dan aanraden binnen mijn budget? (hoeft niet perse 100 watt te leveren)

Heintje

29 maart 2024, 23:20:43 #21 Laatste wijziging: 30 maart 2024, 18:51:09 door Heintje
Ik ben niet de expert op het gebied vanbuizenversterkers aan wie je dat moet vragen.
In het verleden heb ik wel die kant in gekeken, o.a. naar (nieuwe) chinese buizenversterkers (destijds rond de 1000 Euro).
Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een Klein & Hummel VS-56 en die voldeed uitstekend, ik sluit hem nog wel eens aan.
Denk voor zo'n ding an 400 Euro en zoek ze vooral in Duitsland.

Bloom

29 maart 2024, 23:30:11 #22 Laatste wijziging: 1 april 2024, 11:17:33 door Bloom Reden: Foute link aangepast
Als je graag een buizenvoortrap wil met een solid state eindtrap, zou dit misschien iets kunnen zijn?
https://nl.aliexpress.com/i/32958189339.html
Dit is een Nobsound JJ ECC83 buizenvoorversterker die ik zelf ook heb en die erg goed is. Wel maar één ingang, ik weet niet of dat een probleem is.
En je kunt die combineren met een vrij goedkope maar degelijke eindversterker. Zoals deze (2dehands): https://www.marktplaats.nl/m2098181554

Duclaasie

Jan66

Er staat een tweedehands buizenversterker in de marktsector van het HTforum. Weet niet of deze binnen jouw budget valt.

Clan V1.2

30 maart 2024, 20:12:31 #25 Laatste wijziging: 30 maart 2024, 20:35:50 door Luistervriend
Alleen al vanwege het feit dat jij je belazerd voelt, al dan niet terecht vanwege je beperkte onderzoek naar het apparaat, zal je altijd met gemengde gevoelens naar muziek luisteren met deze versterker. Dat gaat m.i. ten koste van het muziekgenot.

Je hebt trouwens de info niet goed gelezen, er wordt nergens over een 'buizen' versterker geschreven, laat staat welk type buis gebruikt wordt.

Ik quote de eerste review:

Ik heb het gekocht voor de mooie nostalgische uitstraling ,een buizen versterker is het niet dat kan ook niet voor deze prijs ,vandaar dat het woord hybride wordt gebruikt , de buizen hebben een functie in de voorversterking de eindversterking zijn voor de transistoren , het zwarte blok daar achter de buizen is leeg daar zou een grote voeding moeten zitten daar kan je uit opmaken dat het semi is ,er wordt een aangenaam geluid geproduceerd door de versterker,  het is leuk voor op het bureau met een paar bookshelf luidsprekers daar gebruik ik het voor en met plezier.

Mijn advies is dus, terugsturen en je eerst verdiepen in een aanvaardbare vervanging. Wellicht kunnen, wat aanschaf betreft, mede forumleden je adviseren, mijn kennis strekt niet zo ver.

Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve fantasie van de mensheid.

Bron: boek Sapiens van Yuval Noah Harar.

Ernst D

Ik weet het. Ik heb me laten verleiden tot een impulsaankoop. Ik was eigenlijk een beetje aan het kijken voor een buizenversterker voor mijn gitaar die ik van mijn aankomende bonus eventueel wilde aanschaffen en toen kwam ik dit ding tegen. Mijn huidige installatie is echt aan vervanging toe, dus ik besloot hem te bestellen.
De review zegt dus wel dat het een hybride versterker is. (staat ook doodleuk op de doos) Maar dat is het dus niet. De reden dat de prijs niet direct argwaan opriep was dus dat ik, in de tijd dat ik nog met elektronica knutselde, voor een paar tientjes een buizen voorversterker bouwpakketje bij aliexpress had besteld dat het dus best aardig deed. Het ding is helaas gesneuveld tijdens mijn verhuizing.

Ernst D

31 maart 2024, 15:44:55 #27 Laatste wijziging: 31 maart 2024, 15:52:50 door Ernst D
Beste mensen,
Allemaal bedankt voor jullie feedback, maar ik heb besloten om het voor nu maar te laten voor wat het is.
Ik heb zojuist mijn oude JVC weer aangesloten en een paar liedjes afgespeeld en toen weer mijn Fenton en dezelfde liedjes geluisterd. Ik heb ook een paar keer tijdens hetzelfde nummer de kabels snel heen en weer gewisseld. En de Fenton geeft wel duidelijk een veel helderder meer gedetailleerd geluid.
Ik ben er qua geluidskwaliteit dus wel op vooruit gegaan. Het is een heel mooi ding dat uitstekend in mijn interieur past. En hij heeft functies (zoals bluetooth) die mijn oude stereo niet had.
Het is alleen jammer dat ik er dus een hele bittere bijsmaak aan overhoud omdat ik me wel belazerd voel. Als ze er nu gewoon duidelijk bij hadden gezegd dat die buizen alleen maar voor de show zijn (maar dat het verder wel gewoon een prima versterker is), dan had ik hem misschien ook wel gekocht maar dan zonder het gevoel van bedonderd te zijn.
Ik heb op dit moment 101 andere dingen die mijn aandacht vragen en ik zie een aantal andere grote uitgaven in het verschiet. Dus voor nu ga ik me even niet bezighouden met de aanschaf van een nieuwe echte goede installatie. Maar mocht dat in de nabije toekomst anders zijn dan zien jullie me wel weer terug.
Groetjes,
Ernst

minplus

Soms/vaak is een ouwetje na revisie nog mooier. :)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

luxman

Citaat van: Ernst D op 31 maart 2024, 15:44:55Beste mensen,
Allemaal bedankt voor jullie feedback, maar ik heb besloten om het voor nu maar te laten voor wat het is.
Ik heb zojuist mijn oude JVC weer aangesloten en een paar liedjes afgespeeld en toen weer mijn Fenton en dezelfde liedjes geluisterd. Ik heb ook een paar keer tijdens hetzelfde nummer de kabels snel heen en weer gewisseld. En de Fenton geeft wel duidelijk een veel helderder meer gedetailleerd geluid.
Ik ben er qua geluidskwaliteit dus wel op vooruit gegaan. Het is een heel mooi ding dat uitstekend in mijn interieur past. En hij heeft functies (zoals bluetooth) die mijn oude stereo niet had.
Het is alleen jammer dat ik er dus een hele bittere bijsmaak aan overhoud omdat ik me wel belazerd voel. Als ze er nu gewoon duidelijk bij hadden gezegd dat die buizen alleen maar voor de show zijn (maar dat het verder wel gewoon een prima versterker is), dan had ik hem misschien ook wel gekocht maar dan zonder het gevoel van bedonderd te zijn.
Ik heb op dit moment 101 andere dingen die mijn aandacht vragen en ik zie een aantal andere grote uitgaven in het verschiet. Dus voor nu ga ik me even niet bezighouden met de aanschaf van een nieuwe echte goede installatie. Maar mocht dat in de nabije toekomst anders zijn dan zien jullie me wel weer terug.
Groetjes,
Ernst

Veel luisterplezier toegewenst.
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.