• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Luistermoeheid waardoor wordt het veroorzaakt?

Gestart door ArjenAH, 2 april 2024, 08:21:48

Vorige topic - Volgende topic

Clan V1.2

Tjee, ik had er over heen gelezen, maar fijn om te vernemen dat het opgelost is. Nu maar genieten! 🙂
Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve fantasie van de mensheid.

Bron: boek Sapiens van Yuval Noah Harar.

ArjenAH

3 april 2024, 06:33:05 #31 Laatste wijziging: 3 april 2024, 06:52:18 door ArjenAH
Citaat van: Vincent Kars op  2 april 2024, 19:17:54Je bent wat vaag over de Audeze maar ik vermoed dat het de LCD-X is en hopelijk een recent model.
Zelfs dan krijg je dit: https://reference-audio-analyzer.pro/en/report/hp/audeze-lcd-x.php#gsc.tab=0
Een enorme dip rond de 3k en na 10k stort hij in.
Dat vind je ook hier terug: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/audeze-lcd-x-review-2021-edition-headphone.25271/
Om even terug te komen op de hoofdtelefoon Audeze LCD X.
Ik heb dit citaat gekopieerd uit het rapport:
'Ik gebruikte dubbele filters om te proberen de laagfrequente boost beter vorm te geven, omdat deze een complexe vorm heeft. Ik heb toen nog een paar gebruikt om het gat in 3 tot 5 kHz te vullen. Het uiteindelijke filter in geel op 5,8 kHz is slechts een "stopper". Ik gebruik een beetje negatieve winst om er zeker van te zijn dat er geen boost is op dat moment en verder in frequentierespons. Het hielp voorkomen dat de koptelefoon te helder klonk na EQ.'

'Eenmaal daar, waren deze koptelefoons een genot om naar te luisteren. Het geluid is nu licht en luchtig met echt goede ruimtelijke kwaliteiten. Dynamisch vermogen is uitstekend, zodat je op elk niveau kunt luisteren zonder een vleugje vervorming. Het geluid is zo mooi dat ik een dag later naar ze luister terwijl ik deze recensie typ.'

Toch niet zo slecht, na wat aanpassingen, dacht ik zo.

Duclaasie

Als je de frequentie curve met een EQ moet aanpassen om het goed te krijgen, dan heb je gewoon een slecht product. Symptoombestrijding noemen we dat.

ArjenAH

Citaat van: Duclaasie op  3 april 2024, 06:51:12Als je de frequentie curve met een EQ moet aanpassen om het goed te krijgen, dan heb je gewoon een slecht product. Symptoombestrijding noemen we dat.
Alle metingen, in dit geval wat hoofdtelefoons betreft, zijn subjectief, omdat elke gebruiker een andere bron heeft waar de muziek uit komt. Er is bijna altijd een EQ nodig om de muziek 100% naar je zin te krijgen. Daarbij komt nog dat elk persoon een eigen beleving heeft wat muziek betreft, dus ook subjectief. Er is niet één hoofdtelefoon op de markt die iedereen tevreden kan stellen.

Niemand

Dat is nu echt wel onzin om dat zo te verklaren ,lijkt meer op een nagepraat verkooppraatje
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Niemand op  3 april 2024, 08:45:15Dat is nu echt wel onzin om dat zo te verklaren ,lijkt meer op een nagepraat verkooppraatje

Waar nog bij komt dat het luisteren via een hoofdtelefoon, helemaal  als dat een geheel gesloten type is eigenlijk ook maar behelpen is.
De reden daarvoor is simpel : de mens gebruikt het tijdsverschil tussen het linker en rechter oor om richting en ruimtelijkheid te horen.
Bij een hoofdtelefoon hoort het linker oor niet wat het rechter net heeft gehoord en omgekeerd.
Het geluid ontstaat dan ook ergens midden in het hoofd, tenzij een systeem wordt gebruikt waar jaren geleden wat mee geëxperimenteerd is : kunsthoofd stereo waarmee die vertraging kunstmatig werd toegevoegd.
Berret gebruikt overigens een hoofdtelefoon versterker die op zijn eigen manier is opgebouwd zodat je dan wel echte ruimtelijkheid kunt horen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

KayaRahnee

Citaat van: Duclaasie op  3 april 2024, 06:51:12Als je de frequentie curve met een EQ moet aanpassen om het goed te krijgen, dan heb je gewoon een slecht product. Symptoombestrijding noemen we dat.

Als het dan naar wens klinkt voor de desbetreffende luisteraar ... dat is toch het doel waar men naar op zoek is.
Hoe men dat bereikt is niet van belang lijkt mij.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Vincent Kars

Citaat van: Theo van Wermeskerken op  3 april 2024, 09:06:51Het geluid ontstaat dan ook ergens midden in het hoofd, tenzij een systeem wordt gebruikt waar jaren geleden wat mee geëxperimenteerd is : kunsthoofd stereo waarmee die vertraging kunstmatig werd toegevoegd.

Dat heet een crossfeed. Daar heb je geen speciale hardware voor nodig, het kan ook prima in software.
https://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/Headphone/Crossfeed.htm

Het probleem is niet de hoofdtelefoon maar de opname. Vrijwel alles is stereo en dat verondersteld de menging van L & R inclusief een licht modificatie (HRTF, Head Related Transfer Function). Stereo op een hoofdtelefoon wordt daardoor STEREO, een excessieve ruimtelijkheid. Met binaural opnames heb je dat probleem niet behalve dat die het weer niet goed doen op speakers.

Mijn ervaring is dat ik als beginnend hoofdtelefoon luisteraar sterk moest wennen aan dat opgeblazen stereo beeld en die barrage aan details die daar het gevolg van is. Maar eenmaal gewend heb ik nu moeite met mijn speakers, wat een smal geluidsbeeld en een gebrek aan detaillering!

Niemand

Ok dat zal wel voor jou zo zijn dan ,maar hier zeer niet ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Even een melding zonder waardeoordeel:
Bij de Audioclub Limburg hebben we diverse avonden gehad met vele merken koptelefoons.
Je kon daarbij de koptelefoon meenemen naar een andere bron (versterker/DAC/externe koptelefoonversterker enz.) en zelf experimenteren.
Wat opvalt is het echt enorme klankverschil tussen merken koptelefoons, ook als dat hele dure uitvoeringen betreft van dat merk.
De factor "persoonlijke smaak" blijkt in het oordeel "goed" of "slecht" heel veel uit te maken, even los van de klank van de koptelefoon (bv. veel bas, heel schel of alleen maar midden).
Wat je zou verwachten is dat de "goede" (dus de dure?) koptelefoons qua klank veel op elkaar gaan lijken met hoogstens wat nuanceverschillen in klank en gebruikscomfort. Dat blijkt héél anders te liggen! 

En daar zaten o.a. ook Quad elektrostaten bij, Jecklin Float, Bose, Sennheiser, AKG en Philips.
Wat dan weer opvalt is dat die ouwe Philips koptelefoons zich prima hebben gehouden door de tijd (zowel technisch als optisch) en dat héél veel clubleden die ook nu nog tot de besten vonden behoren.

Duclaasie

Citaat van: KayaRahnee op  3 april 2024, 11:55:35

Als het dan naar wens klinkt voor de desbetreffende luisteraar ... dat is toch het doel waar men naar op zoek is.
Hoe men dat bereikt is niet van belang lijkt mij.

Hoe een ieder de hobby beleeft is natuurlijk persoonlijk, maar feit blijft dat je een symptoom aan het maskeren bent. Nadeel daarvan is onder andere dat iedere wijziging vervolgens onvoorspelbaar wordt. Naar mijn idee moet je streven naar en goede basis, en van daaruit kunnen uiteraard persoonlijke nuances aanbrengen. Als een combinatie slecht klinkt, zoals ik dat lees in de post van de  TS, dat is het op zijn minst leerzaam om de oorzaak te kennen.

minplus

Citaat van: Heintje op  3 april 2024, 15:40:11Even een melding zonder waardeoordeel:
Bij de Audioclub Limburg hebben we diverse avonden gehad met vele merken koptelefoons.
Je kon daarbij de koptelefoon meenemen naar een andere bron (versterker/DAC/externe koptelefoonversterker enz.) en zelf experimenteren.
Wat opvalt is het echt enorme klankverschil tussen merken koptelefoons, ook als dat hele dure uitvoeringen betreft van dat merk.
De factor "persoonlijke smaak" blijkt in het oordeel "goed" of "slecht" heel veel uit te maken, even los van de klank van de koptelefoon (bv. veel bas, heel schel of alleen maar midden).
Wat je zou verwachten is dat de "goede" (dus de dure?) koptelefoons qua klank veel op elkaar gaan lijken met hoogstens wat nuanceverschillen in klank en gebruikscomfort. Dat blijkt héél anders te liggen!

En daar zaten o.a. ook Quad elektrostaten bij, Jecklin Float, Bose, Sennheiser, AKG en Philips.
Wat dan weer opvalt is dat die ouwe Philips koptelefoons zich prima hebben gehouden door de tijd (zowel technisch als optisch) en dat héél veel clubleden die ook nu nog tot de besten vonden behoren.

Philips was een zeldzame volwassen firma met de mooiste dingen op vele gebieden.
Is in het Nederlandse afbraaksysteem verworden tot een kleutertje met ademhalingsproblemen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

MYRYAD

@Theo, dank voor je uitleg en onsteek. Ik denk dat ik dat beeld van geluid ervoer als te dichtbij!
En nadenkend daarover nog specifieker: ik heb deze koptelefoon al veel langer, zeker al een 35 jaar ipv 15 jaar.  En dat beleven als te dichtbij en links/rechts en niet ruimtelijk kwam vooral na mijn hersenkneuzing met letsel in het schakelend tussendeel hersenen.

minplus

Waarbij Voodoo Child Slight return van Hendrix natuurlijk wel een heel aparte ervaring is op een koptelefoon.
Voor mij nog altijd het meest spectaculaire en fraaier dan over de speakers.
https://www.youtube.com/watch?v=HjCu_113ISk
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

ArjenAH

Vanmiddag krijg in de FiiO K9 AKM DAC binnen, die ik analoog ga aansluiten op de Marantz
om zo de interne DAC van de Marantz te omzeilen. En dan kijken of de geluidkwaliteit
beter wordt. Dan gebruik ik alleen de versterker van de Marantz.
De FIIO K9 AKM:
https://www.head-fi.org/showcase/fiio-k9-akm.26935/reviews

Het is een warm klinkende DAC, net waar ik naar opzoek ben, met goede recensies.
Het Chinese merk FiiO is inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende
kwaliteit fabrikant van Hi-Res audio.
Ben benieuwd!