• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Oorzaak van brom?

Gestart door Nicolas, 14 april 2024, 17:30:08

Vorige topic - Volgende topic

Nicolas

Het gaat hier om een synthesizer, maar het idee is hetzelfde he, analoge elektronica.

Ik heb de synth al helemaal recapped wat elco's betreft. Een deel van de printplaten heb ik doorgesoldeerd, niet alles. Alles werkt nu betrouwbaar. Er zit echter nu nog een flinke brom in de output. Niet zo luid als het signaal, maar toch niet te negeren.

Zijn er courante verdachte componenten/oorzaken hiervoor? Of goede methoden om te traceren waar de brom in het signaalpad geïntroduceerd wordt?

Ik heb DMM, componenttester en analoge 2ch scope.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

berret

Citaat van: Nicolas op 14 april 2024, 17:30:08Het gaat hier om een synthesizer, maar het idee is hetzelfde he, analoge elektronica.

Ik heb de synth al helemaal recapped wat elco's betreft. Een deel van de printplaten heb ik doorgesoldeerd, niet alles. Alles werkt nu betrouwbaar. Er zit echter nu nog een flinke brom in de output. Niet zo luid als het signaal, maar toch niet te negeren.

Zijn er courante verdachte componenten/oorzaken hiervoor? Of goede methoden om te traceren waar de brom in het signaalpad geïntroduceerd wordt?

Ik heb DMM, componenttester en analoge 2ch scope

Check eerst de uitgang van de voeding eens. Kijk of je daar brom op ziet.
Zoja, dan dat eerst aanpakken. Verder kijken of je aardlussen hebt en of er signaal leidingen in de buurt van de voeding lopen. Verder kun je ook de ingang van de versterkertrap waar alles gecombineerd wordt, eens loskoppelen en evt kortsluiten( even eerst meten of er geen spanning op staat) en kijken of je het dan ook aan de uitgang  hebt. Zoja, dan zit het daar, zonee, dan moet je verder het apparaat in.

Nicolas

Bedankt, ik zal die zaken eens checken. De voeding is heel simpel: trafo, wat vervangen elco's en wat diodes.

In de buurt van de outputs zit een opamp, dat zal de versterkertrap wel zijn. Ik heb geen schema's.

berret

Een simpel trucje om te kijken of het ding brom oppikt uit de trafo is om de netstekker tijdens bedrijf uit de muur te trekken. Meestal gaat het signaal nog een paar seconden door. Als dat zo is en het blijkt dat de brom dan verdwijnt, dan zit het in de voeding of het wordt in de buurt van de trafo opgepikt. Zo kun je dat eventueel al uitsluiten.

Nicolas

Nicolas

14 april 2024, 19:39:41 #5 Laatste wijziging: 14 april 2024, 19:59:53 door Nicolas
Trucje met stekker uittrekken: zowel signaal als brom vallen onmiddellijk weg, dus geen conclusie.

Stekker insteken terwijl ik een noot indruk: brom is er onmiddelijk, nog voor dat ik klank hoor.

Ook ontdekt: deze synth heeft twee outputs, eentje voor hoge output en eentje voor stillere output/gitaarimpedantie (zelfde signaallijn maar gewoon 1 vs 2 weerstanden naar massa). Ik heb normaal alleen de hoge output op het mengpaneel aangesloten. Als ik echter ook een kabel van de low output naar een ander -uitgeschakeld- kanaal van het mengpaneel aansluit, wordt de brom stiller terwijl het signaal even luid blijft.

Dat klinkt dus naar een aardlus denk ik? Zal ik de gnd van de synth haar stekker tijdelijk eens loshalen bij wijze van experiment? Ik heb geen DI box of dehummer om te proberen.

Nicolas

14 april 2024, 20:42:43 #6 Laatste wijziging: 14 april 2024, 21:18:17 door Nicolas
Aarding van de synth haar stekker loskoppelen lost het probleem volledig op. Het is dus een aardlusprobleem.

Is er iets wat ik in het toestel kan doen om dit op te lossen zonder gewoonweg de aarddraad er los te koppelen?

Kan het probleem ontstaan doordat de opamp bij de output niet goed geïsoleerd is van het chassis dat als haar koeling dient? Of zou dat per definitie spectaculairdere effecten geven.

berret

Je zou de truuk die ik tegen kwam in een gerenommeerd gitaarversterkermerk versterker: randaarde aan kast, de massa van de versterker zelf via een weerstand van ongeveer 22 ohm met daaraan parallel een condensator van 0,47u naar de randaarde toe. Wat je ook nog zou kunnen doen: uitgangsconnectoren vervangen door geïsoleerde exemplaren en daar de aarding van verbinden met de aarde op de print.

Nicolas

De synth gaat naar iemand die DI's met ground lifters heeft dus linksom of rechtsom is het opgelost, maar je opmerking zet me aan het denken.

Ik heb namelijk de output jacks vervangen. Misschien waren de originele geïsoleerd? Ik denk het niet maar ik zal het checken. Ik heb ze nog.

Nicolas

Reeds gecheckt: originelen waren ook niet geïsoleerd. Mogelijk heb ik een aardingsdraad met pcb ground verbonden die enkel met afscherming moest verbonden zijn omdat ik hem in de verkeerde volgorde rond de bout geschoven heb, dat kan ik nog eens checken. Kleine kans.

Nicolas

Het lijkt erop, voor zover ik het kan doorgronden, dat randaarde en signaal gnd in dit ontwerp aan elkaar verbonden zijn op meerdere punten. Dat koppel ik niet zomaar los.

Best dus via een DI box aansluiten.