• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Jamo S809 HCS

Gestart door Robbie1977, 18 december 2023, 14:26:29

Vorige topic - Volgende topic

Robbie1977

Citaat van: Heintje op 23 december 2023, 01:35:24De ergste akoestische situatie is als je ruimte t.o.v. de luisterpositie niet symmetrisch uitpakt.
Bijvoorbeeld links een muur(hoek) en rechts een open ruimte.
Bijvoorbeeld links een glazen deur/wand en rechts een gewone dempende muur.
Dat soort dingen dus.

Als je daarmee wordt geconfronteerd als alles af / uit-verbouwd is, kun je daar met geen luidsprekersoort of akoestisch inmeetsysteem (zoals Audissey e.d. wat in receivers zit) nog iets aan doen.
Dáárom mijn advies om bij het bouwen en afwerken éérst daarop te letten (dus zo goed mogelijk een min of meer symmetrische akoestiek rondom de luisterplek en de luidsprekers realiseren) en daarna pas te beslissen / aan te schaffen wat je daar voor luidsprekers in gaat zetten.
ok, ...., dat is duidelijke info, bedankt daarvoor.
Echter dan zit ik met een probleem inderdaad.
De luisterplaats is helaas niet symmetrisch.
Rechts een muur,  links staat de muur 3m verder dan de speakers.
Naar indeling van de living,  alsook de zitplaats t.o.v. de tv is dit helaas niet anders op te lossen.
Ik begrijp natuurlijk dat een kamer enkel gericht op de audio ervaring, een stuk beter valt af te stellen.
Dit is echter de consensus die ik ga moeten maken naar indeling van het huis.
ik zou het persoonlijk ook niet leuk vinden,  om deze plek niet in onze living te hebben.
Valt dit dan niet te verbeteren?

Robbie1977

Citaat van: Duclaasie op 23 december 2023, 10:24:29Het mooist is niet parallelle wanden en dak, omdat er dan minder problemen met laag weergave ontstaan. Verdiep je maar eens in ruimte akoestiek en staande golven. Daarnaast is veel volume daarvoor ook prettig. In potentie zou je dus best wel een mooie opstelling kunnen creëren.
zal ik zeker doen, bedankt voor de tip

Robbie1977

ook weer een beginnersopmerking wss waarvoor ik mij al bij voorbaat excuseer.
Ik begrijp natuurlijk dat wattage niet iets is waar we op basis info manufacturer kunnen afgaan.
Alleszins... wat mij opvalt is dat het gross van de centre speakers een lager maximum wattage belasting hebben.  stel je neemt een redelijk krachtige receiver,  om je vloerstaanders te kunnen voeden.  Geeft dit dan geen belasting naar die centre speaker,   of moet je daar dan toch op zoek naar een centre speaker die wat meer aankan.
ik zie bv dikwijls max 120 watt..

Parker700

Ik denk dat het belangrijkste is dat de centerspeaker dezelfde klankkleur heeft als de twee hoofd speakers.

Muziek, daar kikker je van op!

Heintje

Citaat van: Robbie1977 op 23 december 2023, 10:51:58ook weer een beginnersopmerking wss waarvoor ik mij al bij voorbaat excuseer.
Ik begrijp natuurlijk dat wattage niet iets is waar we op basis info manufacturer kunnen afgaan.
Alleszins... wat mij opvalt is dat het gross van de centre speakers een lager maximum wattage belasting hebben.  stel je neemt een redelijk krachtige receiver,  om je vloerstaanders te kunnen voeden.  Geeft dit dan geen belasting naar die centre speaker,  of moet je daar dan toch op zoek naar een centre speaker die wat meer aankan.
ik zie bv dikwijls max 120 watt..

Het wattage van de luidsprekers (= belastbaarheid) betekent de warmteafgifte die ze op wat langere termijn af kunnen geven zonder kapot te gaan.
Voor de gehoormatige relevantie is dat ongeveer hetzelfde als het aantal en volume van de asbakken in een aan te schaffen auto.

Ik zou de belastbaarheid in Watt gewoon negeren, in de praktijk kun je er elke versterker die niet gaat vervormen bij hogere volumes op aansluiten.
Wél relevant bij luidsprekers zijn het rendement (vuistregel: als het daarbij genoemde getal láger is dan 90 moet je oppassen, dan heb je een forse versterker nodig), het uiterlijk (inclusief afmetingen en plaatsbaarheid, dus appetijtelijk voor jou en je medebewoners of niet) en de last but not least de klank.