Horen bij Horn

Gestart door berret, 18 september 2015, 21:39:40

Vorige topic - Volgende topic

horn

hoi Bert ik wil de stepdown eigenlijk als galvanische scheiding ertussen hebben
die geeft 115 volt uit maar kan een varia die bedoeld is voor 220v op 115 volt werken zonder dat er iets kapot gaat?
het is maar een experimentje

berret

Citaat van: horn op 19 juli 2020, 18:54:09hoi Bert ik wil de stepdown eigenlijk als galvanische scheiding ertussen hebben
die geeft 115 volt uit maar kan een varia die bedoeld is voor 220v op 115 volt werken zonder dat er iets kapot gaat?
het is maar een experimentje
Ja hoor.

horn

Nou ik heb het 1 en ander geprobeerd
eerst de stepdown trafo 230 naar 115v in werkelijkheid 135v
toen de variac erachter dan kon ik ook nog wat regelen
en ik heb nog een scheidings trafo besteld 230 naar 230
en daar de variac achter.
Maar ik denk nu toch dat alleen de variac zonder net scheiding het mooiste klinkt
ik ga het na een tijdje nog eens over doen dan kan het anders zijn
maar het simpelste klinkt het beste voor nu vind ik.
die netscheiding had ik hoge verwachtingen van in theorie zou dat heel goed zijn maar de praktijk bewijst het toch weer anders.
dit is zoals het nu is

Theo van Wermeskerken

Citaat van: horn op 24 juli 2020, 19:15:06Nou ik heb het 1 en ander geprobeerd
Maar ik denk nu toch dat alleen de variac zonder net scheiding het mooiste klinkt
die netscheiding had ik hoge verwachtingen van in theorie zou dat heel goed zijn maar de praktijk bewijst het toch weer anders.
dit is zoals het nu is

Dat verbaast me geenszins.
Ik heb nog nooit enige verbetering bespeurd bij galvanische netscheiding.
Het spul gaat er mee op de handrem lijkt het wel.
Ook bij de audiolamp is het van belang om de nul van het net rechtstreeks door te koppelen naar de regeling
( dimmer of variac ) naar de lamp.
Nu bestaan er ook variac's met twee gescheiden wikkelingen waarbij de loper dan op de secundaire draait.
Forumlid Evehal kocht destijds zo'n exemplaar en die werkte veel minder fraai dan een normale.
Door de secundaire als primaire te nemen kreeg je weer een gewone niet netgescheiden variac en was dat
probleem opgelost.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 24 juli 2020, 23:01:05
Citaat van: horn op 24 juli 2020, 19:15:06Nou ik heb het 1 en ander geprobeerd
dit is zoals het nu is

Dat verbaast me geenszins.
Ik heb nog nooit enige verbetering bespeurd bij galvanische netscheiding.
Het spul gaat er mee op de handrem lijkt het wel.
Ook bij de audiolamp is het van belang om de nul van het net rechtstreeks door te koppelen naar de regeling
( dimmer of variac ) naar de lamp.
Nu bestaan er ook variac's met twee gescheiden wikkelingen waarbij de loper dan op de secundaire draait.
Forumlid Evehal kocht destijds zo'n exemplaar en die werkte veel minder fraai dan een normale.
Door de secundaire als primaire te nemen kreeg je weer een gewone niet netgescheiden variac en was dat
probleem opgelost.

Ik heb nog even naar bovenstaand schema gekeken en je krijgt volgens mij een nog beter resultaat door
hier enkelfasige gelijkrichting toe te passen.
Nul van het net rechtstreeks van de variac naar de spoel.

horn

hoi Theo
ja je zei het al in een vorige post
nou was dit wel een andere toepassing maar mijn ervaring is hier dan toch ook vergelijkbaar.
Enkelfasige gelijkrichting kan ik ook nog proberen maar dan heb ik waarschijnlijk wel wat meer filter componenten nodig achter de gelijkrichter.

Theo van Wermeskerken

Citaat van: horn op 25 juli 2020, 09:06:44hoi Theo
ja je zei het al in een vorige post
nou was dit wel een andere toepassing maar mijn ervaring is hier dan toch ook vergelijkbaar.
Enkelfasige gelijkrichting kan ik ook nog proberen maar dan heb ik waarschijnlijk wel wat meer filter componenten nodig achter de gelijkrichter.

Een smoorspoel kan hier hele mooie dingen doen.
Helemaal als je na de diode en voor die smoorspoel geen condensator toepast, choke input filter dus.
Met een heel kleine condensator op die plek kun je evt. de spanning dan ook nog mooi regelen..

horn

zou ik dan een smoorspoel voor een buizenversterker kunnen nemen? 10 / 20 H of zoiets
daar heb ik wel het 1 en ander voor liggen
en dan een normale trafo of toch met een variac? het is leuk om te experimenteren
Bert is ook een gelijkrichter voor me aan het maken volgens zijn inzichten
ik verwacht dat die ook heel mooi zal zijn ,misschien wel de mooiste denk ik daar zijn dingen aan gebeurd die ik niet kan doen

Theo van Wermeskerken

Als Bert voor je bezig is met een gelijkrichter zou ik daar even op wachten.
Maar om te proberen inderdaad een smoorspoel van iets van 10 H en als je choke input toepast
is een swing-choke wel mooi.
En een variac nemen, anders zit je weer met netscheiding en dan kun je mooi traploos regelen.

horn

Hallo ik heel lang niets gepost op het forum maar nog altijd aan het prutsen hier in mijn luister ruimte
er is veel veranderd intussen, de Fieldcoils zijn nu even geparkeerd dat zijn super mooie speakers en Bert heeft er destijds  geordende voedingen voor gemaakt om het helemaal af te maken. De tegel en de Lamp hebben nooit mijn set verlaten er komen nu nog Berret's stekkerblokken bij.
iets dat ook nooit meer weg gaat.
Enkele tegels heb ik ook nog nodig misschien heeft iemand nog iets over die ik kan overnemen ?
Nu speel ik weer met Altec Lansing 820 speakers die ik toch al langer heb daar heb ik het stof weer vanaf geblazen en aangesloten.Het een speaker van rond 1964 oud spul dus  :)
ik hou ervan zo speel ik nu ook o.a met een Garrard  uit 1964 het eerste stereo element uit 1959 en een arm uit 1948 en dat klinkt gewoon heel lekker.
hier staan wat filmpjes op mijn Youtube kanaal voor een kleine indruk:
https://www.youtube.com/@robertmaessen7038

minplus

Leuk, die ouwe hap. 8)
M'n Leaks zijn ook uit die tijd.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

mediator

In die jaren, en zelfs al ervoor, kon men echt al wel goed opnemen en weergeven. Ik speel ook met buizen en Tannoy Prestige 15inch. Oude techniek dus.