Steve Guttenberg Audiophiliac

Gestart door Wim72, 30 april 2024, 18:51:01

Vorige topic - Volgende topic

TANNOY

en de Chinezen zullen ook met steeds mooiere (klasse d/hypex ) soortgelijke modules komen voor een fractie van de prijs.

vast minder mooi gebouwd (hypex zit zeer mooi in elkaar) ,maar de meerprijs vindt ik wel een dingetje, maar het is een hobby, dus mag wat kosten. ;)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

B. Gehakt

Daar moesten we dan maar eens naar op zoek, suggestions anyone?
Deskundige

TANNOY

die staan binnenkort overigens bij me in de huiskamer set
 :)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

robert_b

Kreeg ook Guttenberg opeens als aanbeveling. Had hem heel lang niet gezien. Het ging over mc versterkers. Daar zoek ik eigenlijk nooit op, maar youtube linkte zijn verhaal toch aan mijn kanaal, blijkbaar.

Hij had allemaal oude mc versterkers opgesnort en van vrienden nieuwe gekregen en het was allemaal zoveel beter dan mc versterking via de versterker, wat hij normaal deed.

Het was voor mij de reden om deze man subiet te blokkeren.
Hier spreekt men grammofoonplaat

mediator

Vooral doen als je er niets mee hebt. Dan hou je de rest van de aanbevelingen gewoon over.

Duclaasie

Citaat van: robert_b op  6 februari 2025, 15:06:58Kreeg ook Guttenberg opeens als aanbeveling. Had hem heel lang niet gezien. Het ging over mc versterkers. Daar zoek ik eigenlijk nooit op, maar youtube linkte zijn verhaal toch aan mijn kanaal, blijkbaar.

Hij had allemaal oude mc versterkers opgesnort en van vrienden nieuwe gekregen en het was allemaal zoveel beter dan mc versterking via de versterker, wat hij normaal deed.

Het was voor mij de reden om deze man subiet te blokkeren.

Heb je een link?

robert_b

23 mei 2024
Chances are, if you've only listened to your moving coil cartridge straight into the MC input on your preamp, you haven't heard the best from your cartridge! The Audiophiliac is here to help!

klik

Duclaasie

Citaat van: robert_b op  6 februari 2025, 19:01:2423 mei 2024
Chances are, if you've only listened to your moving coil cartridge straight into the MC input on your preamp, you haven't heard the best from your cartridge! The Audiophiliac is here to help!

klik

En wat zou er niet kloppen? Uiteindelijk is het een kwestie van smaak, maar een MC over een SUT naar een buizen phono is moeilijk te overtreffen.

Duclaasie

Citaat van: robert_b op  6 februari 2025, 20:50:59Niet aan mij vragen, kijken en trek je conclusie.

Moet het weer op zo'n naar toontje? Ik mag toch naar je onderbouwing vragen?

robert_b

Ik heb die man geblokkeerd. Ik ga daar verder geen onderbouwing van geven.

Loves-Tubes

Vind de onderbouwing die Steve zelf geeft niet verkeerd. Heb niet het hele filmpje zitten kijken, er moet ook naar muziek via mijn set geluisterd worden. Maar hij stelt (en dit is natuurlijk een aanname) dat zo'n transformator een gedeelte van de elektronica uit het signaal pad haalt. Dit zou volgens hem wel eens kunnen verklaren waarom hij het beter vind klinken. De man brengt het altijd leuk, en ook weer mooie muziek tips in deze video.

Duclaasie

Voordeel van een SUT is dat het een passief component is en je geen ruis toevoegt. Zeker bij ULO elementen is dat een groot voordeel. Met buizen een versterking van 70dB of meer creëren die ook nog een acceptabele ruisvloer heeft is moeilijk (en duur), dus dan is een SUT een hele mooie oplossing.

Daarnaast zijn er in de actieve componenten sinds de jaren 70 natuurlijk ook enorme stappen gemaakt, waardoor je voor weinig geld een behoorlijke versterkingsfactor kon halen. Goed voor de winstmarge zullen we maar zeggen.

En of het een nu beter is dan het ander valt niet te stellen, omdat dit simpelweg onderhevig is aan smaak. Persoonlijk vind ik een combinatie van step up en buizen een magie hebben die je met vrijwel geen andere
Phono pre haalt. Nadeel is dat het behoorlijk geld kost om het op een behoorlijk niveau te krijgen ten opzichte van SS versterking.

Heintje

Nou, ik ben dus zo iemand die met een buizen-MC Phonoversterker naar een Denon DL-103R element heeft geluisterd. Dat was echt héél mooi, máár: ik kreeg er inderdaad wel een behoorlijke bak ruis bij.
In mijn oude huis zat ik op zo'n 5 meter afstand van de luidsprekers af en dan hoorde je die ruis niet (niemand die bij mij kwam luisteren overigens, terwijl de rest van het geluid prima was).
Nu in mijn huidige huis is de akoestiek anders en zit ik in een gelijkzijdige driehoek dicht op mijn luidsprekers. Daardoor is de luisterafstand een stuk kleiner (ik schat 2 meter) en gaat die ruis wél storen.

De hierboven genoemde SUT (Step Up Trafo), is daarvoor een hele mooie en stille oplossing: een SUT voegt geen ruis toe aan het geluid (wat buizen vrijwel altijd wel doen bij die hoge versterkingsfactoren) en geen brom.
Dat laatste is trouwens wel afhankelijk van de moeite die je daarvoor doet, want die Step Up trafo's versterken zoveel dat ze heel gevoelig zijn voor het oppikken van brom uit de naaste omgeving (bv. van netsnoeren).

Daarbij komt dat je goede SUT's met een lampje moet zoeken en dat de goede vrijwel altijd stervensduur zijn.
Oriënteer je dus als je een MC-element hebt of overweegt, en leen spullen voordat je ze aanschaft, dan kun je het in jouw eigen omgeving eerst uitproberen.

Een SUT voor een MM-element vind ik overkill.

Ik heb deze post aangepast door een fout in mijn terminologie. Dank voor de correctie, zie hieronder.

Duclaasie

Een uitganstrafo is compleet wat anders dan een step up trafo voor een element, laat daar geen verwarring over bestaan.

Daarnaast is de match van je element met step up en phono voorversterker van groot belang voor succes. Het aangehaalde risico van brom en ruis is ook niet ondenkbeeldig. Een step MOET bijzonder goed worden afgeschermd en het liefst aan de primaire zijde gebalanceerd worden aangesloten.