• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

luidspreker in een te kleine kast en toch meer laag.....nee geen MFB

Gestart door amp, 14 mei 2024, 14:14:18

Vorige topic - Volgende topic

amp

Dit is ook een oude truc.....heeft iemand die al eens geprobeerd?

1 Je trekt je niks aan van wat de heren Thiele en Small eens hebben bedacht voor een simpele berekening van een luidsprekerkast.

2 Je stopt de luidspreker in een te kleine dichte kast zodanig dat de Qtc op 1 komt.

3 Je kiest de juiste serie-condensator.

Resultaat:
Je krijgt een mooie rechte respons en ook nog wat meer laag dan dat je zou verwachten met een dichte kast volgens T&S.

Hoe dat kan? En dit ook nog dmv een hoogdoorlaatfilter........?
Dat is wel uit te leggen.

Het werkt natuurlijk geheel anders dan bij MFB. Bij MFB verander je dmv een versnellingstegenkoppeling het gedrag van de conus zo, alsof deze meer massa heeft waardoor de resonantiefrequentie die in een veel te klein kastje omhoog gaat weer naar beneden gebracht wordt.......
Je kunt het zien aan de differentiaalvergelijking van de krachten voor de MFB....

Voor als je het wilt proberen kan ik de formule voor het volume van de kast en de formule voor de condensator wel ff netjes opschrijven...

Leuk toch?

Heintje

Doe maar eens.

Maar a propos, dit is toch eigenlijk niets nieuws, maar ook een vrij onnauwkeurige oplossing?
Je moet namelijk vrij goed op de hoogte zijn en behoorlijk wat ervan weten om de Qtc om 1 te laten uitkomen.
En daarna compenseer je een mechanische -6 dB met een redelijk onbekend kantelpunt met een elektrische -6 dB (via de condensator is serie met een complexe impedantie van woofer met een vrij onbekend iets (scheidingsfilter? met versterker uitgang?) waarvan je hoopt dat dat goed uitkomt?

Dit kán goed werken na e.e.a. aan tweaken van de condensatorwaarde na metingen (ik heb het zelf wel eens gecontroleerd via een impedantiemeting met een kleine weerstand in serie met de luidsprekeraansluiting en dan de spanningsverhouding tussen weerstand en luidspreker meten bij diverse frequenties), maar dan moet je precies weten wat je doet.

En dan kan het resultaat verrassend goed uitpakken, mits er geen grote mismatch is tussen de overige woofer-eigenschappen en de kast.

amp

Oude truc ja....zeker, je moet precies weten wat je doet - GHP heet dit in onderstaand artikel:

https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_tief_c.htm

Je moet dit verhaal (in het complexe vlak) wel snappen....

@ Heintje: Maar het was je wel gelukt?

Ik ga dit eens doen - lijkt met leuk....

Om de box op Qtc =1 te krijgen:  Vbox = Vas / [ (Qtc/Qts )^2 - 1) ]  (met Qtc dus 1)

Voor de condensator:  C = Qts / ( pi * Re * fs)

amp

opmerking nog:
In het bovenstaande het filter niet meegerekend!
Voor Re in bovenstaande formule voor de condensator moet je ook de DC-weerstand van het filter meenemen.
En dan moet je ook nog even Qts herberekenen adhv de gecorrigeerde Re

Heintje

Iets offtopic, maar ja, het was mij gelukt.
De situatie: ik werkte tijdens mijn studie in een winkel die door derden in de fik werd gestoken (de reden had niets met de winkel te maken).
Tijdens de brand vielen de rekken met voorraad onderdelen om en na de brand lagen daar o.a. vier 33 cm 4 Ohm Philips woofers met soepele rubber rand (géén dubbelconus maar een gewone domeafdekking in het midden) en kleine magneten helemaal beroet maar intact, het typenummer weet ik niet meer, maar het waren gewilde woofers die ook wat midden aan kunnen (daarom waren ze toen ook zo gewild).
Die mocht ik hebben en na enkele jaren (stonken ze niet meer en) heb ik de gegevens ervan opgezocht en gevonden dat ze in een netto volume van 60 liter moesten (bij gesloten kast).
Omdat ik wel voor een geintje te porren was, heb ik een zaagplan gemaakt voor vier kasten van elk 80 liter nettovolume voor die luidsprekers (twee op elkaar), wat vervolgens door de zagerij werd verkloot ("zo zaagt het gemakkelijker").
Dus kasten van binnen verstevigd met latten en schoren, de ruimten tussen de latten volgegoten met gratis gekregen bitumen (vandaar het ruim genomen volume) en tegen de wanden dempingsmateriaal vastgemaakt (steenwol) en alles in elkaar geschroefd. Inmiddels waren ze elk behoorlijk onhandig en zwaar geworden!
Daarna gerekend en (vanwege de afwijkende toepassing) uitgekomen op een theoretische basreflex poort van 12 cm diameter en 5 cm lang. Nou, dát lijkt mij een héle afwijkende basreflexpoort! Zaakje laten narekenen en geen rekenfout gemaakt.
Dus in de twee topkasten (ze waren immers stapelbaar gemaakt) een gat in de voorzijde ter hoogte van de geplande tweeter gezaagd van 12,5 cm diameter en daar een 5 cm diep stuk rioolpijp in gelijmd. Daarna een weerstand genomen van 1 Ohm in serie met één ingebouwde woofer en dat aangesloten op mijn Sansui AU-X901 versterker. Toonfiets erop en gaan meten bij diverse frequenties met een analoge multimeter: eerst de spanning over de weerstand en daarna die over de luidspreker. Zo kun je een impedantiecurve maken en inderdaad, beide impedantiepieken waren even hoog dus de afstemming was in orde, de basreflexpijpjes mochten zo blijven zitten!
Tot mijn verbazing scheurden de woofers ook niet uit bij de hoge volumes, dus mechanisch gezien klopte het (qua maximale uitslag) ook nog redelijk.
Dus vrij goedkope Visaton mid/hoog luidsprekers aangeschaft (van die brede rechthoekige trechters) en daar gaten voor gemaakt tussen basreflexpijp en basluidspreker en aangesloten. Daarna een scheidingsfilter erin gemaakt met 12 dB helling hoog-af voor de woofer en 12 dB helling laag-af voor de Visatons en een L-Pad voor de Visatons. De rendementen bleken goed genoeg te kloppen en het totale rendement van de twee luidsprekers (vier kasten dus, met per L-R kast twee woofers parallel aangesloten) was enorm. Als je je arm door de basreflexpijp in de topkast stak, kon je op de bodem van de topkast een zwevende zekering vinden met daarin een 10 A traag glaszekering in serie met beide woofers en daarvan heb ik doosjes vol opgestookt. Alles bleef heel en het gaf een teringherrie van jewelste, met een acceptabele geluidskwaliteit. Proef geslaagd, en jaren later zijn ze met me mee gegaan van Eindhoven naar Heerlen, dat kostte me nog een voorruit in mijn Mitsubishi Colt 1500 GLX ( met twee versnellingspoken, eentje voor hoge en lage gearing!). Daarna zijn ze naar mijn broer gegaan die ze weer heeft doorverkocht. Die persoon draaide met draaitafels en een te kleine versterker op grote feesten wat hem (voorspelbaar ...) al zijn woofers kostte en hij heeft er gemakshalve goedkope 8 Ohm autoluidsprekers met stijve ophanging in gezet waarna het nergens meer naar klonk. En uiteindelijk alles weggegooid.  8) ;D

Zo kom ik aan dat verhaal van dat meten.
Die Metratest 3SB analoge multimeter waarmee ik meette heb ik nog steeds en die is recent weer in ere hersteld. ;D   

amp

Dat was dan een luidspreker in een te groot kasje bij jou.... ;D
Mooi verhaal!
Ik zat als jonkske van 7 jaar al met luidsprekers te klooien....en zo deed ik een keer zo'n ding in het stopcontact! Ja, en zo ontdekte ik dat je zo wel rook kon maken, maar nog geen muziek...
Ik heb het allemaal aan mijn ouders te danken........zij hebben mij nl niet 'opgevoed'. Ik kon alles doen. Opvoeden doe je met honden - zo zij mijn vader.. Dankzij mijn 'non-opvoeding' wist ik goed wat ik wilde en kon ik ook nog met vork en mes eten -indien wenselijk...

Heintje

Afgelopen zondag veranderde mijn zwembadpomp ook in een rookmachine:

De nieuw bestelde van 20 uF was qua afmetingen groter dan in de specs werd opgegeven, maar na het afzagen van de bevestiging paste het net in de pomp.
De pomp loopt inmiddels weer en ik heb maar een reservepomp gekocht nu dat model nog net leverbaar is.

Maar ik dwaal alweer af ...  :o

minplus

Zo zag het er bij mij ook uit in de schakelkast van de bronpomp na een blikseminslag.
Maar heb je echt een nieuwe pomp gekocht?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

amp

Ik had ooit een bolbliksem voor de deur........de vonken sprongen uit de stopcontacten!
Schrik....deed me wel ff denken aan mijn experimenten in mijn jonge jaren.... :o

Heintje

Yep: 9 jaar geleden ging de oude pomp kapot en het was toen een ramp om snel aan een gelijkwaardige pomp te komen, die daarna ook nog eens niet bleek te passen. Ik moest toen alles ombouwen en ik heb meteen afsluiters aan weerszijden van de pomp geplaatst zodat ik nu de pomp binnen 5 minuten kan uitbouwen zonder dat de installatie leegloopt. Terugbouwen inclusief ontluchten gaat even snel en daar had ik ook nu plezier van. Bij het zoeken naar dezelfde pomp (een Secci Optima 75) bleek hij al ver uitverkocht te zijn, terwijl ik niet wist of alleen de condensator kapot was. Dus maar beide besteld (condensator en nieuwe complete pomp). 
Ik ben nu dus voorbereid op de toekomst.  8)

Complicerende factor is ook nog dat de pomp 2 meter onder het wateroppervlak staat, wat praktijkproblemen geeft met waterslag, dus niet alles is geschikt te maken.