• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Advies aansluiten Car Audio

Gestart door DaDolce, 21 oktober 2023, 22:45:07

Vorige topic - Volgende topic

DaDolce

Hallo allen,

Ik ben nieuw hier en als het mogelijk is zou ik graag wat advies willen over het aansluiten van 4 speakers + een sub in mijn auto.

Ik heb een Hyundai i10 uit 2012 en wil graag wat beter geluid. Ik heb een nieuwe Headunit besteld en die komt binnenkort aan (EKIY RS-Pro). Volgens de datasheet die ik kon vinden op internet:

– 4 x 48 W/4  Max.
– 4 x 28 W/4  @ 14.4 V, 1 kHz, 10 %
– 4 x 72 W/2  Max.

Neem dus aan dat het 4 x 28W RMS is @ 4 Ohm?

Naast de Headunit wil ik ook 4 speakers kopen. Dacht zelf aan Infinity Reference 6532ix of JBL GTO 629 of misschien simpel JBL Club 6520

De infinity is 55 W RMS @ 3 Ohm (rond de 90 euro per paar)
de GTO is 60 W RMS @ 3 Ohm  (rond de 100 euro per paar)
de Club is 50 W RMS @ 3 Ohm (rond de 65 euro per paar)

Ik heb zelf nog een oude DLS CA-41 versterker liggen en een 10 Inch Polk Audio sub. Geen idee welke cijfers bij de sub horen, maar de versterker is een 500 W versterker met 4 kanalen

4 x 125 W @ 2 Ohm
4 x 70 W @ 4 Ohm
2 x 200 W Bridged

Ik weet nu niet of het slim is om alle speakers + sub allemaal op die DLS aan te sluiten. Dacht eerst om de speakers in paralel aan te sluiten en de Sub in Bridged.
Dus op
kanaal 1 & 2 : Sub in Bridged
kanaal 3: 2 speakers in paralel
kanaal 4: 2 speakers in paralel

Denk alleen niet dat de versterker dat zal trekken nu. Zeker omdat ik niet echt weet hoeveel die sub nou nodig heeft. (als ik die speakers in paralel aansluit zal het dus 2 Ohm worden toch en zal het flink wat vermogen trekken uit de verterker? Of denk ik nu verkeerd?)

Andere optie is om de sub en 2 front speakers op de versterker aan te sluiten en de 2 rear speakers gewoon op de headunit. Dat zal wel moeten gaan denk ik toch?

Hebben jullie misschien een idee wat de beste optie is? En als jullie misschien betere opties weten voor de speakers die ik nog wil kopen zou natuurlijk ook erg welkom zijn. Ik wil voor nu niet meer dan 200 euro uitgeven aan de speakers (100 euro per paar dus)...dus als jullie een betere optie weten voor mij graag zelfs :)

Ben vooral benieuwd hoe ik alles het best aan kan sluiten. Denk dat ik ook een setje speaker kabels en versterker aansluit kabels nodig zal hebben..Iemand ervaring met het aansluiten van een Car Audio systeem in de buurt van Nijmegen misschien die misschien zou willen helpen Hobbyen?

schuit

nooit speakers parallel aansluiten dan is de weerstand nog maar de helft. Dus dan brand het door.

ALs ik goed begrijp passen de speakers in de ruimte in de deur etc?
die ruimte kan je ook verder afwerken met anti dreun mat etc. Dat zou weleens beter geluid kunnen geven.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

DaDolce

Citaat van: schuit op 23 oktober 2023, 16:25:59nooit speakers parallel aansluiten dan is de weerstand nog maar de helft. Dus dan brand het door.

ALs ik goed begrijp passen de speakers in de ruimte in de deur etc?
die ruimte kan je ook verder afwerken met anti dreun mat etc. Dat zou weleens beter geluid kunnen geven.

Thnx! Als het goed is zouden de speakers wel moeten passen ja. Volgens de specs die ik voor mijn auto kon vinden zouden 16,5 cm speakers erin moeten. En ik wilde inderdaad ook wel een setje bitumen matten of zoiets gaan halen. Lijkt me inderdaad goed plan! Dan wordt het dus 2 speakers + sub op de versterker aan sluiten en de andere 2 speakers op de HU...Of ik moet een andere versterker gaan halen...Hopelijk is de HU een beetje goed om de speakers aan te sturen dan

schuit

misschien even los aansluiten zonder alles te monteren en dan luisteren. Ik zou denk ik de achterspeakers op de versterker koppelen en voor op de "HU".
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

DaDolce

Heeft even geduurd, maar alles is aangesloten. Alleen de versterker gaat gelijk op protect mode. Ik heb mijn multimeter erbij gepakt om een aantal dingen na te meten. De + geeft netjes iets over de 12 volt aan. Alleen de remote geeft maar 10.5 Volt aan. Zou dat de reden kunnen zijn dat versterker gelijk op protect mode gaat? Ik krijg ook geen signaal uit de RCA van de HU. Ben nog bezig om uit te zoeken waarom dat is. Ik heb de RCA uitgangen op de HU zelf proberen uit te lezen met de multimeter op wisselstroom voltage, maar geeft niks aan. Alle RCA uitgangen geven niks aan. Op de RCA stekker zit ook de amp wire. Als ik in de menu van de HU die uitschakel, dan geeft het inderdaad geen voltage meer. Als ik het weer inschakel doet het weer wel (maar alleen 10.5 volt dus)...Lijkt me
 allemaal erg vreemd haha...iemand een idee om me op weg te helpen?

Heintje

Die spanning is voldoende voor de remote, dat zal het probleem niet zijn.
Als de versterker direct in "Protect" gaat, heb je een probleem op de uitgangen van de versterker.
Je zou eens alle uitgangen los kunnen gooien en kijken of de Protect eraf gaat. Dan weet je genoeg.

Wat er fout gaat als de versterker uit Protect komt?
- massasluiting van een van de luidsprekerdraden
- te lage impedantie op de uitgang aangesloten

Met je multimeter op de Ohm-stand kom je er achter wat er fout gaat.