• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Subwoofer en versterker: ruzie met instellingen.

Gestart door Navigator, 9 oktober 2024, 19:41:13

Vorige topic - Volgende topic

Navigator

Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor het inkijken van mijn vraag.
Mijn 'probleem' is met een pasgekochte subwoofer en versterker; na altijd sedans gehad te hebben, nu een station mis ik toch wat bass.......ben lang geen 18 meer, maar goed; je wil toch wat.

Vroeger was ik hier veel mee bezig, maar 'tegenwoordig is alles anders' lijkt wel, of ik wordt oud.
Mijn radio is een Kenwoord KDC-BT61U, de versterker is de JBL GTO 2000 2/1 en de subwoofer is een -in dichte kist gebouwde- Pioneer TS-W255c.
Uiteraard goed aangesloten, versterker werkt prima, subwoofer ook.
De versterker staat op 'low-pass' en de draaiknop voor 'X-over' staat in het midden.
Zoals je veel leest: gain op laag, volume op 80% en opschroeven tot hij begint te vervormen, dan een beetje terug.

Voordat ik met dit alles begon, heb ik de radio (waar je best veel aan kan verstellen) op zo neutraal mogelijk gezet: geen extra klanken oid, alleen 'stationwagen' en plaats van de speakers ingesteld. Loudness zit er niet op, dus ook geen factor.

Nu dan het probleem:
De bass is zeer goed aanwezig, maar als het volume lager gaat (of eigenlijk; op een normaal niveau) is het verschil tussen sub aan- of uit niet hoorbaar en mis ik de bass.
Uiteraard gespeeld met de Gain, maar totaal geen resultaat. Ja, wel resultaat, maar dan is hij op harder volume weer niet uit te houden, dan overheerst hij vreselijk.

In de auto zitten in alle vier de deuren 16 cm speakers die best okay zijn met tweeters in de voordeuren en in de achterste stijl.

Dan heb ik nog de mogelijkheid van die crossover op de versterker en die snap ik niet geef ik toe.
Ik meende: 'ik draai dat ding lekker naar 30Hz toe, heb ik lekker lage tonen'.
Als ik dat doe: is alle bass weg.....

Die instelling gaat van 30Hz tot 320Hz, zelfde knop voor HP als LP. Dan lees je dat het de frequentie is waarop hij van andere speakers afpakt, maar niet naar welke kant?

Zelf heb ik gezocht en de volgende zaken gevonden: (hoop dat de plaatjes me lukken)

https://tinypic.host/image/Schermafbeelding-2024-10-09-om-17.40.39.283N9k
Dit is dus uit het boekje van de radio; de "FC" stond vanzelf op 100Hz en heb ik terug gezet naar 'through' maar dit maakt niets uit. Dit past de raio zelf aan adhv. de positie van de speakers staat erin.

https://tinypic.host/image/Schermafbeelding-2024-10-09-om-17.20.21.283Apm
Dit zijn de instellingen op de versterker.

https://tinypic.host/image/Schermafbeelding-2024-10-09-om-19.02.45.283XXO
Dit komt van een site, weet niet eens meer welke zoveel heb ik er bezocht, maar hierdoor snap ik het helemaal niet meer: de normale speakers moet ik dus lager instellen dan de subwoofer?

Tja, ik kom er niet meer uit; wie heeft hier wel goede kijk op en zou willen adviseren?
Bijvoorbaat mijn hartelijke dank!

minplus

Het Topic is verplaatst naar Car HiFi omdat daar meer kans is op hulp.
Graag verdere reacties aldaar..
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Navigator

Juist! En ik moet beter kijken/lezen!
Haha, mijn excuses minplus.

Ik maak gelijk maar even van de situatie gebruik: ik heb voor mezelf een tekeningetje gemaakt van -zoals ik nu denk- hoe die crossover werkt:
https://tinypic.host/image/X-over.28C4Wd

Dus, bij de LP setting gaat hij vanaf heel laag tot die -zegmaar- 80Hz en bij HP vanaf heel hoog tot die 280Hz. Echter; HP zou je gebruiken voor een tweeter lijkt mij en dan zou ik in de Khz verwachten: 320 zoals bij deze versterker is veel te laag daarvoor toch?

Ik blijf hier maar aan denken als oorzaak van het zwakke bass probleem om de een of andere reden.
Terwijl ik dit schrijf bedenk ik mezelf: doe ik het niet (ook) verkeerd en dubbel?
Ik bedoel: op de versterker stel ik dit in, maar op de radio is dat Fc toch hetzelfde?

Heintje

10 oktober 2024, 10:35:07 #3 Laatste wijziging: 10 oktober 2024, 18:00:57 door Heintje
Hoi Navigator, welkom hier!  ;D

Wat je allereerst moet bedenken, is dat de gevoeligheid van het oor voor lage frequenties volume-afhankelijk is. Daat verklaart deels waarom je bij lage volumes onvoldoende bas hoort die er bij hogere volumes wel is.
Daarnaast gaat bij hogere volumes van alles in de auto meedoen aan de basweergave, wat ook een grotere bas-beleving bewerkstelligt.

En qua instellingen:
- Je kunt op je head-unit (de "radio") de weergave véél beter / nauwkeuriger instellen dan op de versterker.
- Daarom zou ik op de versterker alles zo instellen dat de bas tot een zo hoog mogelijke frequentie wordt weergegeven of zelfs de LP-functie helemaal uit zetten: als de versterker op de subwoofer-uitgang van de headunit ("Sub" of "LFE") is aangesloten, moet die LP-functie (= laag-doorlaat filter) helemaal niet aan staan!.
Het bijregelen van de instellingen daarvoor doe je dan in de head-unit.
- je beschreven probleem is dat je bij lage volumes te weinig bas hebt en bij hoge volumes teveel. De functie die daarvoor ontworpen is is de "Loudness"-functie. Een goed uitgevoerde Loudness-functie werkt vooral bij lage volume-instellingen en die neemt gas tereug bij hogere volume-instellingen.
Om dat laatste een kans te geven, zou ik de Gain van de versterker terugschroeven en de output van de head-unit opschroeven om dat "gas terugnemen bij hogere volumes" een kans te geven. Mocht je een head-unit hebben met een volumestand-onafhankelijke Loudness functie (dat moet je uitproberen, dat vind je niet in de papieren), dan kan je dit advies vergeten, dan gaat het niet werken.
- laat dus je Head-unit het geluid instellen, niet de versterker. En experimenteer daarmee op het door jou meest gebruikte volume, zodat het op dat volume goed klinkt.
- Als dat inhoudt dat je op hogere volumes tevéél bas hebt, ligt dat aan de combinatie van je gebruikte apparatuur en de akoeistische eigenschappen van deze auto. Experimenteren met de instellingen kan hier heel veel goed doen.
- als je gaat instellen: zet de scheidingsfrequentie om te beginnen zo hoog mogelijk in, en draai die terug als stemmen teveel onnatuurlijke bas meekrijgen. Je mag hier gerust mee experimenteren en stel hem vooral niet te laag in..

Navigator

Beste Heintje,
Dankjewel en ook veel dank voor je reactie; hier kan ik zeker wat mee!

Lage tonen volume afhankelijk; ja, nu je dat zegt, wist ik dat eigenlijk, ver weg ergens :) Maar dat is wel een goede om rekening mee te houden ja.

Mag ik even een paar punten langs lopen, zodat ik zeker weet dat ik het goed heb begrepen?
- De LP functie op de versterker moet uit dus als je radio dit ook kan doen; dat kan hij en dus gaat hij uit op de versterker, dat is mijn eerste actie.
De radio heeft ook echt een "sub" uitgang en is instelbaar: de "Fc" (is volgens mij dus de X-over op de versterker en hier moet ik het nu mee gaan doen) de "slope" en de phase (ik weet wat dat is; ik hoor geen verschil) dan nog de sub aan/uit en de "subwoofer level" te kiezen in +- db.
Ik ga dus (ook jouw laatste punt) met de radio Fc instelling aan de gang; begin hoog en dan terug al naar gelang rare bas in stemmen. (Dit is dus geen wijsneuzenverhaal, maar eigenlijk een "toch??" stelling ;)  )

- Het Loudness verhaal: eindelijk ene die ik nog ken van vroegah :)  Geheel duidelijk wat dat is; ik heb er niets van terug gevonden in de radio instellingen helaas.
Jij schrijft: "de Gain van de versterker terugschroeven en de output van de head-unit opschroeven"
De Gain op de versterker is duidelijk maar op de radio: dat is dan dus de "subwoofer level", degene die in +-db gaat? Bedoel je die?

- Vooral veel experimenteren: klinkt logisch! Daar ben ik wel van, maar ik ken mezelf een beetje.....daar verdrink ik straks in. Vandaar dat ik ook goed advies nodig had om me een beetje in de goede richting te wijzen. Mwah, dat lijkt mij bij dezen wel goed gelukt; klinkt allemaal logisch en ik heb er vertrouwen in.
.....en dan ben ik zo dat ik gelijk aan de slag wil, maar kan nu de aso niet meer uit gaan hangen in de straat ;)
Top, hartelijk bedankt, ik ga er morgen mee aan de slag en laat nog even wat weten!

minplus

Fijn dat je geholpen bent.En sorry van mijn kant, welkom hier. Was te druk bezig met regelen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Navigator

Sorry? IK was die domkop die zijn topic in de verkeerde plaats zette weet je nog?  ;)
Dus nee; je 'sorry' is onterecht, die neem ik niet aan :)
Bedankt voor de welkom; top hier, ook oude hobby van me en met dit nu en de veranderingen die ik in huis wil, hier lezende: leeft weer helemaal op! Ik ben hier nog wel even: heerlijk dit!

Navigator

Ben ik weer :)

Jah, dat maakt wel verschil ja!
Nu met de radio de crossover regelende, merk je ook veel beter wat je doet en experimenteren ermee is uiteraard ook een stuk makkelijker.
Die heb ik eerst hoog gezet en hoewel ik niet echt bas in een stem hoorde, stoorde ik mezelf wel een beetje aan de -soort van- galm. Dus terug en dan merk je ook dat hij (eigenlijk: uiteraard) minder mee gaat doen.

Hoewel ik van goede muziek hou, heb ik toch voor in de auto een berg .mp3's op mijn telefoon......en ook daar schort het aan: niet alle nummers zijn even 'eerlijk'. Dan zit je zelf natuurlijk ook appels met peren te vergelijken: stel alles af op het ene nummer, het volgende is totaal anders.
Tja, ik was ook net een klein kind; alle nummers even proberen en in mijn enthousiasme, ook niet bij stil gestaan.

Ik zal er -met mijn muziek zo- aan moeten wennen om af en toe toch de subwoofer level eens wat aan te moeten passen voor sommige liedjes en/of hoe hoog ik het volume heb staan, maar dat is eigenlijk wel logisch.
Het is in ieder geval een heel stuk minder en ik heb hem beter in weten te stellen op deze manier.

Mijn hartelijke dank!!

Heintje

Graag gedaan.

En bedenk dat MP3's coderen door elke sukkel kan gebeuren en dat vóór het coderen (= "er een MP3 van maken") de klank kan worden beïnvloed: iemand met een bas-arme installatie of met een bas-fetisj maakt er dus een bas-feest van en een ander doet dat niet. 
Je kunt dat voorkomen door in plaats van een "lossy codering" zoals MP3, een "lossless codering" zoals FLAC te gaan gebruiken. 
Lossy codering: het gecodeerde bestand is een niet volledig getrouwe representatie van het originele bestand.
Lossless codering: uit het gecodeerde bestand (= comprimeren zoals bij "zip-bestanden") kan te allen tijde het bitgelijke originele bestand worden teruggewonnen.
En let wel: MP3 is géén kwaliteits-oordeel: het beschrijft een techniek om de bestandsgrootte te verkleinen.
Er zijn genoeg "lossless gecodeerde bestanden" die óók bagger klinken: dan is het originele bestand namelijk óók bagger van kwaliteit geweest.

Om dat soort verschijnselen te voorkomen gebruik ik in de auto óók mijn abonnement op de muziekdienst Qobuz: dat is relatief goedkoop en ik kan dat van mijn iPhone gemakkelijk naar de autoradio streamen. Dat klinkt prima, zowel in mijn hifi-installatie als in de auto!