• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

lamp(je)

Gestart door oordopje, 29 mei 2024, 09:44:48

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

Af en toe laat ik hier voor de geïnteresseerden mijn ervaringen achter met tweaks als Stein Harmonizers en Speaker Match klosjes, stenen, audiofiele zekeringen en de Schumanfrequentie. En natuurlijk had ik in Audiofreaks al e.e.a. gelezen over experimenten met de Audiolamp, een kooldraadlamp op gelijkstroom in combinatie met "tegels". Het gaat allemaal over ordening.
Maar aan die lamp dus nog niet toegekomen.

Vorige week had mijn vrouw een mooie stenen lamphouder met dimmer gescoord voor €5,-. En ik had nog een designlamp in de kelder liggen. Dus ik dacht....

En jawel hoor! Veel klanken "more enveloped" zoals ze dat in het Engels zo mooi kunnen zeggen. Een paar hinderlijke piekjes die ik nog had in het middentoongebied zijn nog weer verder gladgestreken. Het laag gaat toch weer een paar HZ dieper (hoorbaar met testtonen) en ja, verder alles nog beter. Voller, nog weer diepere en bredere stage, niet eerder gehoorde details.

Bizar alweer. Misschien heeft de werking niets met die echte Audiolamp te maken. Want als ik lees hoe aan dat concept gesleuteld is, tja dan durf ik deze tamelijk willekeurige lamp daarmee niet te vergelijken.

Misschien heeft de werking iets te maken met de parallel pluggen van Stein en Kemp. Die beïnvloeden (ordenen?) de elektriciteit (hij zit in dezelfde groep als de audioset) en magnetische velden.

Maar misschien werkt deze lamp ook samen met de Stein Harmonizers die de materie waarlangs het geluid zich voortplant zouden ordenen (beetje vergelijkbaar met hoe de makers van de Audiolamp en tegels zich uitlaten over de werking van hun vindingen).

Ik zie de lamp overigens niet of nauwelijks. Hij staat nu schuin rechts achter me. Dus het is niet de gezelligheid die het hem doet.

Hoe dan ook: mooie resultaten.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus
Auto: Mark Levinson

Bloom

Dat heeft met akoestiek te maken. Een designlamp die achter je of elders in het geluidsbeeld staat, weerkaatst de geluidsgolven die er tegenaan botsen. Maar of dat het geluid verslechtert of verbetert is eerder een kwestie van geluk. Jij had dus geluk. Geniet ervan zou ik zeggen!

oordopje

Het is een lampje van 10cm hoog en 4 cm breed. Die doet niks kwa weerkaatsing van geluidsgolven.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus

Jansen!

Je zegt dus eigenlijk dat elke willekeurige schemerlamp op een stenen voet het geluid (positief) beïnvloedt of kan beïnvloeden?
Maakt het dan ook nog uit of er een gloeidraad-, spaar- of ledlamp in zit?
Dit klinkt misschien of ik je belachelijk probeer te maken, maar het is wel degelijk serieus bedoeld.
Mijn associatie is dan weer dat belichting tijdens een live concert ook het geluid zou kunnen aanpassen/veranderen, maar misschien denk ik wel te ver door.

oordopje

29 mei 2024, 10:14:18 #4 Laatste wijziging: 29 mei 2024, 11:23:26 door oordopje
Goeie vragen.ik heb in elk geval gemerkt dat tweaks invloed hebben. Zelfs als ze niet in de stroomketen zitten. Hoe het werkt weet ik niet. Kan alleen speculeren. Zie ook wat her en der geschreven wordt over ordening van materie. Het inspelen van kabels is ook geen onzin.

Het lastige is wel dat iets in de ene set wel werkt en de andere niet. Met de Schuman heb ik zelfs meegemaakt dat het eerst negatief werkte en na een aantal veranderingen een positief effect had. Dat zorgt voor veel discussies en strijd tussen gelovigen en ongelovigen.

Soms denk ik dat je een beetje mazzel moet hebben dat je ingrijpt in een zwakke schakel. Zodat het effect niet word gehinderd door een zwakkere schakel ergens anders in het systeem. Zo bezien heb je meer aan duistere tweaks als je versterker, je speakers en je bron van hoge kwaliteit zijn en nog  niet op de top van hun kunnen presteren.

oordopje

Weer even een vervolg op mijn ervaringen met het lampje (geen Audiolamp). Ik had gemeld dat deze simpele lamp het geluid beïnvloedt. Dat is duidelijk nog steeds het geval. Alleen is hij nu meestal weer uit. Er zijn naderhand nog allerlei aanpassingen geweest (Stezerizer, Kemp QA, Entreq) en nu is het too much. Je kunt het effect van het lampje het best omschrijven als dat er een boost op gezet wordt. Sommige luisteraars ervaarden het als een soort van overheersende galm. Ik snap dat. Vooral zang (zo rond de 800 tot 1000Hz) wordt te dominant.

Blijft natuurlijk bizar dat zo'n simpele lamp effect heeft (en niet zo'n beetje ook) op je weergave.