• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Setje voor herinttreder

Gestart door Olof023, 29 mei 2024, 22:49:09

Vorige topic - Volgende topic

Olof023

Na een paar jaar in ruststand begint het hifi-vuurtje weer inwendig te branden en wil ik een leuke set opbouwen. Een paar jaar terug heb ik mijn combi van Aliante Zeta Ones, Unison SR-1 en Primare CD-speler verkocht en ingeruild op Dynaudio XEO 4's waar ik op speel met een Sonos. Niks mis mee, maar ik mis de lol van het prutsen en stapsgewijs verbeteren van een set. Bovendien hebben de XEO's me ook net te weinig power.

Wat ik wil, is mijn oude trouwe eerste versterker van zolder halen en daarmee opnieuw te beginnen. Dat is een Van Medevoort 110. Plan is nu om eerst een set goede gebruikte speakers te scoren en dan stapsgewijs te upgraden waarbij die speakers wat langere tijd de constante moeten blijven.

De boel komt in een niet ideale luisterruimte te staan. Namelijk een woonkamer van een jaren dertig huis, dus drie meter en een beetje breed en tien meter diep. Monitoren op een stand zijn prima, net als kleine zuiltjes. Wie heeft er goede suggesties?

suffeteun

Citaat van: Olof023 op 29 mei 2024, 22:49:09Na een paar jaar in ruststand begint het hifi-vuurtje weer inwendig te branden en wil ik een leuke set opbouwen. Een paar jaar terug heb ik mijn combi van Aliante Zeta Ones, Unison SR-1 en Primare CD-speler verkocht en ingeruild op Dynaudio XEO 4's waar ik op speel met een Sonos. Niks mis mee, maar ik mis de lol van het prutsen en stapsgewijs verbeteren van een set. Bovendien hebben de XEO's me ook net te weinig power.

Wat ik wil, is mijn oude trouwe eerste versterker van zolder halen en daarmee opnieuw te beginnen. Dat is een Van Medevoort 110. Plan is nu om eerst een set goede gebruikte speakers te scoren en dan stapsgewijs te upgraden waarbij die speakers wat langere tijd de constante moeten blijven.

De boel komt in een niet ideale luisterruimte te staan. Namelijk een woonkamer van een jaren dertig huis, dus drie meter en een beetje breed en tien meter diep. Monitoren op een stand zijn prima, net als kleine zuiltjes. Wie heeft er goede suggesties?

Citaat van: Olof023 op 29 mei 2024, 22:49:09Na een paar jaar in ruststand begint het hifi-vuurtje weer inwendig te branden en wil ik een leuke set opbouwen. Een paar jaar terug heb ik mijn combi van Aliante Zeta Ones, Unison SR-1 en Primare CD-speler verkocht en ingeruild op Dynaudio XEO 4's waar ik op speel met een Sonos. Niks mis mee, maar ik mis de lol van het prutsen en stapsgewijs verbeteren van een set. Bovendien hebben de XEO's me ook net te weinig power.

Ik heb mooie JM Lab zuiltjes.Kijk even bij te koop sectie.

RJVR

30 mei 2024, 14:39:36 #2 Laatste wijziging: 30 mei 2024, 14:44:10 door RJVR
Wat is het budget voor de luidsprekers ongeveer? Er is erg veel keus namelijk ook tussen vintage en wat nieuwere modellen. Allicht weer Dynaudio of bijvoorbeeld een luidspreker van Nederlandse makelij?

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2120117561-hi-end-dynaudio-s1-4-maple-met-dozen

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2106164349-focus-dynaudio-160-speakers-met-bijbehorende-muursteunen (wat te hoge vraagprijs)
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Jan66

Misschien heeft jouw Van Medevoort 110 een revisie nodig. Een aantal forumleden kunnen er meer over vertellen.

Heintje

Dan neem je een stel 8 Ohm prutsluidsprekers die je op je Van Medevoort versterker aansluit en daar luister je een paar weken naar. Dan weet je meteen of de Van Medevoort nog betrouwbaar genoeg werkt om weer in gebruik te nemen op de fatsoenlijke luidsprekers die je gaat aanschaffen.

Olof023

Citaat van: Jan66 op 30 mei 2024, 18:51:40Misschien heeft jouw Van Medevoort 110 een revisie nodig. Een aantal forumleden kunnen er meer over vertellen.

Oh, vertel.....

Olof023

Citaat van: RJVR op 30 mei 2024, 14:39:36Wat is het budget voor de luidsprekers ongeveer? Er is erg veel keus namelijk ook tussen vintage en wat nieuwere modellen. Allicht weer Dynaudio of bijvoorbeeld een luidspreker van Nederlandse makelij?

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2120117561-hi-end-dynaudio-s1-4-maple-met-dozen

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2106164349-focus-dynaudio-160-speakers-met-bijbehorende-muursteunen (wat te hoge vraagprijs)

Goed punt. Ik mik op iets tussen de 1000 en 2000 euro voor een set. Gebruikt. Want ik durf zonder probleem een gebruikte speaker te kopen van liefhebbers. Mijn vorige set ook zo gekocht en jaren probleemloos van genoten.

Jan66

Het is een versterker op leeftijd, voordat je hem gebruikt zou ik hem toch laten controleren.
https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=33758.0

Sytze Fliege

31 mei 2024, 20:01:22 #8 Laatste wijziging: 31 mei 2024, 20:05:36 door Sytze Fliege
Het grappige aan van Medevoort is dat ze markeringen op in ieder geval transistors onleesbaar maken, maar als je ze op bepaalde manier tegen het licht houdt kan je het toch zien en blijken het standaard massaonderdelen te zijn (Japans). Moet ik altijd wel een beetje lachen.

Mind me, dat zegt niets over de kwaliteit, die is naar alle waarschijnlijkheid helemaal prima, maar exotisch is het dus niet.

Overigens kan een revisie waarschijnlijk geen kwaad, er zitte o.a. TK elco's in en die hebben geen heel goede roep.

Van je werk je hobby maken, 't is weer eens wat anders

Ach, 🐸 toch op!