Cd to Flac

Gestart door Allagamma, 2 juni 2024, 14:56:06

Vorige topic - Volgende topic

Allagamma

Hoi,

Ik heb veel cd's die ik met dbpoweramp wil omzetten naar Flac.

Is dit zinvol, merk je verschil met afspelen en welke settings worden geadviseerd?

Sytze Fliege

Nee, FLAC is lossless, dus gelijk aan wat er op cd staat. Hooguit kan je spelen met compressiegrootte, om bijvoorbeeld ruimte te sparen door meer te comprimeren, wat langer duurt of, omgekeerd, sneller comprimeren, maar grotere bestanden.

Ruimte is tegenwoordig niet meer zo duur en heel veel winst maak je niet met compressie, ik doe daarom altijd zo snel mogelijk met de laagste compressie.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Vincent Kars

Ik gebruik de defaults van dBpoweramp: https://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm

Voor FLAC gebruik ik compressie factor 8. Vroeger was dat een issue (FLAC begon in 2000 dus we hebben het over PC's niet geschikt voor Win XP). Tegenwoordig maakt het bitter weinig uit, een beetje CPU is stukken sneller dan de I/O.
FLAC is zwaar asymmetric. Het vinden van de best mogelijke lineaire predictie vreet CPU. Het afspelen is zeer efficient. Maar als iemand roept 5, ook goed. Storage is de kosten niet meer.

Verder is FLAC zo ongeveer de standaard geworden. Je kunt het probleemloos taggen.
Als je nog wat meer details wil: https://www.thewelltemperedcomputer.com/KB/Flac.htm

Bloom

Ik gebruik ook FLAC, maar dan in Linux en niet in Windows. Bij het maken van FLACs kies ik compressiefactor 9, dat is een verliesloze compressie en je kunt daar in feite kiezen wat je wil. Het aanmaken van die FLACs gaat zo vliegensvlug dat ik altijd de beste verliesloze compressie heb gekozen.
Als je afspeelt via Windows, denk er dan aan dat dat besturingssysteem alles standaard omzet naar 16 bit 48 kHz. Als je dat niet wil (en ik zou dat niet willen), dan moet je allerlei dingen veranderen in de configuratie van Windows.

Heintje

Jawel, FLAC scheelt fors in de opslagruimte die je nodig hebt voor een CD (ongeveer 1/4 minder ruimte nodig).
Op de CD staan de muzieknummer in WAV-formaat. Als je niet ruim in de opslagruimte zit (bv. afspelend vanaf een USB-stick) en je kunt FLAC-bestanden afspelen, kun je het best op FLAC-bestanden overgaan, dan kun je meer muziek erop kwijt.

Een FLAC-bestand van een CD (of één nummer daarvan) is een soort "gezipt bestand" van je originele WAV-bestand wat op de CD staat.
Een FLAC bestand is ook niet gelijk aan een WAV-bestand: veel CD-spelers kunnen wel WAV-bestanden afspelen, geen FLAC-bestand.
Als je een FLAC-bestand af wil spelen, moet het eerst weer terug worden omgezet naar een WAV-bestand en dat kost wat proceessorpower. Tegenwoordig is dat laatste geen probleem meer.
De geluidskwaliteit van een FLAC-bestand is na omzetting gelijk aan het originele WAV-bestand want FLAC is een lossless codering.

Rogers Hifi

Ik neem aan dat je .cda bedoelt i.p.v. .wav.

Bloom

Je kunt inderdaad één grote FLAC aanmaken van de hele cd, maar normaal zou er dan een .cue bestand bij aangemaakt moet worden met de titels van de tracks en de tijden, anders kun je daar niet in navigeren. Zelf doe ik dat normaal nooit en rip ik een cd altijd in één flac per track.
En FLAC is inderdaad verliesloos of lossless, net zoals WAV.

Vincent Kars

Citaat van: Heintje op  3 juni 2024, 18:05:25Op de CD staan de muzieknummer in WAV-formaat.
Dat is een populaire misvatting.
De inhoud van een audio CD is LPCM.
WAV is een container. In die container kan audio staan in het WAV format. De inhoud daarvan is LPCM.
Bij een CD is de LPCM uitsluitend 2 kanaals, 16 bit, 44.1 kHz. In een WAV kun je ook highres en meer kanaals kwijt.

Verder is het simpel, copy de inhoud van een CD rechtstreeks naar een PC en je krijgt gegarandeerd geen WAV maar dat ISO format.
Burn een WAV rechtstreeks naar een CD en je CD speler slikt het niet want het is geen audio CD.

WAV, AIFF en een audio CD bevatten alle drie LPCM maar de file formats zijn compleet verschillend.

Heintje

Als je wil rippen naar flac formaat onder Windows in de beste kwaliteit:
Dan werd altijd het (gratis) programma  Exact Audio Copy EAC geadviseerd.
Kijk voordat je het installeert even op hifi.nl (zoek op EAC), daar leggen ze uit hoe je dat het beste kunt installeren en configureren.

Rogers Hifi

Die Eac zou ik zelf niet gebruiken omdat het niet altijd accuraat zijn werk doet. Zelf gebruik ik de betaalde versie van dbPoweramp. Zoekt zelf metadata/hoesjes erbij en is vele malen sneller en beter.

Bloom

Tja. Ik gebruik Linux en daar is alles gratis en doet het prima zijn werk.

Rogers Hifi

Mwah, toch liever iets betalen en die van dbPoweramp. Werkt toch echt wel beter en sneller. Zeker met batch converteren en metadata.  Maar goed, je kan ook gratis programmaatjes gebruiken onder een ander OS. Ieders keuze.

Allagamma

Kun je stellen dat een cd afspelen via de Philips cd204 beter klinkt dan een Flac van dezelfde cd?

Vincent Kars

Citaat van: Allagamma op 10 juni 2024, 11:52:47cd afspelen via de Philips cd204 beter klinkt dan een Flac van dezelfde cd

Nee want een FLAC heeft geen klank, het is een file.
Als je deze file aan dezelfde DAC zou voeren als aanwezig in de 204, dan krijg je in principe dezelfde klank.
De 204 is uit 1984, mij zou het niet verbazen als dat nog een NOS DAC is (non-oversampling) en mogelijk dan ook het hoog een beetje afrolt.
Met een moderne DAC zou het in principe transparanter moeten klinken want de ontwikkeling in DAC technologie is substantieel geweest.

minplus

Een door TvW gemodificeerde 204 is heel iets anders dan een 204 waar Vincent het over heeft.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right