Dure cd transports

Gestart door oordopje, 17 juni 2024, 13:46:44

Vorige topic - Volgende topic

oordopje

Sinds mijn Arcam cd 192 definitief onbruikbaar is draai ik mijn cd 's op een Denon dvd speler. Overigens in beide gevallen als loopwerk. Ik gebruik de interne DAC dus niet. Geen kwaliteitsverlies avg de nederige dvd speler, maar goed je kijkt toch even rond naar een goede "transport", al is het maar omdat de Denon een beetje onhandig is en bovendien bij sommige cd's een hoop lawaai maakt.

Maar nu de vraag. Ik zie dat gebruikte transports bijna altijd heel duur zijn, zelfs als je in hetzelfde merk zoekt (zoals TEAC). Je zou omgekeerd verwachten, want de DAC (waar je voor een goeie nieuw zo €1000 voor kunt rekenen) is uitgespaard. Dus waarom?
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

Heintje

Omdat ze dan een publiek willen aanspreken wat top of the bill spulletjes wil, een "Cost No Object" loopwerk en idem (elk jaar weer betere / nieuwe?) DAC. En de kabels niet te vergeten.

Bloom

En omdat transports nu eenmaal veel minder verkocht worden dan complete cd-spelers.

duet

Hier meer dan 15 jaar dezelfde cd transport, voldoet prima.
Vergeleken destijds met meerdere loopwerken, verschillen vind ik niet groot maar er is verschil.
Voorlopig hoef ik ook nog niet anders.
JK Prestige Mono Amp(2X),JK ULTIMATE3 PRE-AMPLIFIER,JK ULTIMATE 3 DAC,JK ,kuzma stabi reference,allaerts MC1 boron MKII,JK-reference loopwerk,JK-Ultimate DT Luidspekers

minplus

Ik vraag me wel eens af hoeveel de loopwerken van de Philips CD104 en 204 nu nieuw zouden kosten als los loopwerk.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Heintje

Alhoewel ze destijds (qua productiekosten) geen drol kostten en de kwaliteit/charme nu juist in die techniek van destijds zat, zou het nu ontzettend worden gehyped met bijbehorende hoge prijzen denk ik.

minplus

Ze waren van andere klasse dan de plastic loopwerken die in latere modellen kwamen.

sliceofhogan

Als ze de bitjes goed lezen is het mij worst waarvan het loopwerk gemaakt is.

minplus

Behalve dat sommige het 5 jaar uithouden en andere 50 jaar of meer.

Geen hond

Citaat van: Heintje op 18 juni 2024, 22:27:14Alhoewel ze destijds (qua productiekosten) geen drol kostten en de kwaliteit/charme nu juist in die techniek van destijds zat, zou het nu ontzettend worden gehyped met bijbehorende hoge prijzen denk ik.
die loopwerken waren echt duur hoor destijds
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

renewouters

Citaat van: minplus op 19 juni 2024, 10:52:36Ze waren van andere klasse dan de plastic loopwerken die in latere modellen kwamen.

De betere kunststof modellen van Philips waren overigens beter aan de aluminium versies. Ik heb destijds als stagiair onderzoek daarnaar gedaan, en de aluminium plateaus hadden een irritante resonantie die bij beschadigde CD's (er waren speciaal geprepareerde test-CD's die we daarvoor gebruikte) meer fouten genereerde in de bitstroom naar de processing unit. De resonantie had impact op de uitleesunit waardoor de leesfouten ontstonden. De foutcorrectie moest veel meer fouten corrigeren dan bij de kunststof varianten die niet die resonantie hadden.

Sytze Fliege

Interessante informatie :)
Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

minplus

Ze hielden het alleen maar kort vol.

Walt

Geen hond

Ik geloof er geen reet van .
Klankmatig zijn die oude loopwerken cdm0 en cdm1 veruit beter .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden