• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Lyngdorf TDAI-1120 - goedkoper alternatief

Gestart door Robinvb, 28 juni 2024, 23:51:27

Vorige topic - Volgende topic

Robinvb

Hoi iedereen,

Ik heb een 25-jr free Onkyo TX-DS494 die begint te haperen. Ik zoek dus iets nieuws.

Ik ben zeer onder de indruk van de Lyngdorf TDAI-1120. Alleen dat prijskaartje. Ik hoop iets te vinden dat vergelijkbaar is (echt high end geluidskwaliteit en RoomPerfect ivm glazen glazen serre en plavuizen)  van de 2e hands markt, voor hopelijk onder de 1000 Euro. Maar ook de oudere types van Lyngdorf liggen daar tweede hands nog fors boven.

Heeft iemand een idee van een versterker die ik eens op zou moeten zoeken?

Ik gebruik hem voor tv, CD, platenspeler en online streamen van muziek.

Dank voor het meedenken!

Robin.

Geen hond

Is het niet verstandiger om de Onkyo te laten maken ,of heeft die niet de mogelijkheden die je wilt ?
Er zijn mensen hier op het forum die deze versterker goed kunnen reparereren .
En eh allereerst eigenlijk ,welkom hier op AF
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Sytze Fliege

Nee, beter iets anders kopen van goede kwaliteit, AV surround spul is niet gemaakt voor de eeuwigheid, ik vind 25 jaar al een prestatie!

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Walt

Ik vind Lyngdorf meestal wat plat klinken, geen mooie 3d afbeelding met diepte.

Wim72

https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/hifi_components/r-n800a/index.html
https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/hifi_components/r-n1000a/index.html
https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/hifi_components/r-n2000a/index.html

Dit is het enigste wat ik kan bedenken wat enigzins de buurt komt wat betreft versterking streaming en ruimtecorrectie in een.
Prijzen R-N800A 1100 R-N1000A 1600 en R-N2000A 3700 Euro.

Het grote verschil is Yamaha is klasse A/B en Lyngdorf is klasse D.

Heintje

Citaat van: Walt op  4 juli 2024, 19:46:45Ik vind Lyngdorf meestal wat plat klinken, geen mooie 3d afbeelding met diepte.
Mijn ervaring is anders, maar ik moet wel erkennen dat het pas echt "los gaat" met de SDA-2400 erbij. Een audio-vriend gaf die tip, ik kon er tweedehands aan komen, maar hij had wel gelijk. Je hoort geen luidspreker meer, alleen geluid in de kamer (en ik heb net zo lang geschoven in de kamer totdat de correctie ongeveer hetzelfde geluid gaf als zonder correctie, dan pas maak je optimaal gebruik van de akoestiek).

Ik luister dus altijd "ongecorrigeerd".

minplus

Dan ben je dus 5000 kwijt. Als ik het goed begrijp kun je dus met 3000 extra en wat schuifwerk daarna de 3000 extra weer verkopen? En daarna is ook de correctie van de Lyngdorf overbodig geworden?

Oftewel je zit met een versterker van, zeg maar, 1000 ook prima als je wat goed weet te schuiven?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Wim72

De ruimte een glazen serre met plavuizen dat is een hele moeilijke ruimte met zeer veel reflecties ik denk ook niet dat roomperfect YPAO of andere systemen dat probleem gaan oplossen.

Ruimte aankleden en schuiven.

Bloom

Een DRC is géén mirakeloplossing. Eenvoudige akoestiekproblemen kan die oplossen, maar zware niet. En compleet harde ruimtes met veel galm en echo krijg je ook met DRC niet goed.

Heintje

6 juli 2024, 15:10:57 #9 Laatste wijziging: 6 juli 2024, 23:02:12 door Heintje
Citaat van: minplus op  5 juli 2024, 17:54:04Dan ben je dus 5000 kwijt. Als ik het goed begrijp kun je dus met 3000 extra en wat schuifwerk daarna de 3000 extra weer verkopen? En daarna is ook de correctie van de Lyngdorf overbodig geworden?

Oftewel je zit met een versterker van, zeg maar, 1000 ook prima als je wat goed weet te schuiven?
Nee.

Ik had een compleet andere audioset die in mijn oude woning prima presteerde (Naim), maar in mijn nieuwe audiokamer niet wou klinken door de volkomen andere akoestiek.
Ik heb een Lyngdorf aangeschaft om te kunnen compenseren voor de akoestiek, en van daarna proefondervindelijk gaan experimenteren met andere plaatsing, totdat de voor akoestiek gecorrigereerde weergave zo veel mogelijk ging lijken op de ongecorrigeerde weergave (dat kun je met een druk op de knop heen en weer veranderen).
De ruimtelijkheid met de Lyngdorf was toen gelijk aan de ruimtelijkheid die mijn Naim set vroeger neerzette.

Ik reageerde op de opmerking van TS dat hij Lyngdorf "plat" vond klinken.
Dat is niet mijn ervaring, wel mis je elke vorm van kleuring in het geluid en daar moet je even aan wennen.

Voor wat betreft 3D-weergave, detailweergave en loskomen van het geluid van de luidsprekers: dat wordt allemaal nog een forse factor méér als je de SDA-2400 in gebruik neemt. Maar degenen die niet van Lyngdorf houden, klagen dan nog steeds dat het geluid te gedetailleerd is met te weinig warmte.
En dat is dan weer een kwestie van "smaak".
Wél mijn smaak dus.  ;D

En het niveau wat ik al doende heb bereikt, ligt ver boven wat ik vroeger had en ik wijzig hier niets aan.

schuit

De Yamaha R-ND 803 oid heb ik gehad, prima helder geluid. Maar zodra je de streamer uitschakelde werd het geluid voller, mogelijk door gedeelde trafo. En zodoende ben ik toch van de YPAO afgestapt naar een steviger versterker.

Dus ik weet niet of je graag bij het budget wilt blijven met alle functies.
Roksan Attessa, NAD CD
Focal electra 927Be

Nico M

Citaat van: Walt op  4 juli 2024, 19:46:45Ik vind Lyngdorf meestal wat plat klinken, geen mooie 3d afbeelding met diepte.

Ik ken qua kkank en afbeelding enkel de 3400 van Lyngdorf, ze heeft mooie diepte en 3d. Luidsprekers verdwijnen volledig.
Plat zou ik dat dus zeker niet noemen. Heb je specifieke typen in gedachten waarbij je die ervaring had?