Platenspeler voor een tiener

Gestart door Jan66, 29 juni 2024, 14:03:57

Vorige topic - Volgende topic

Jan66

Ben aan het kijken naar een platenspeler voor mijn dochter, maar ik weet niet wat ik moet kiezen; een platenspeler met automatische bediening of handbediening.

Pro-Ject heeft bijvoorbeeld de A1 en T1.
Thorens heeft bijvoorbeeld de TD 101A en TD 201.
Verder zijn er merken zoals o.a. Audio-Technica en Rega.

Wat heeft ze voor audio apparatuur:
- JVC UC-X2000 microset, maar heeft geen phono ingang
- JBL Bluetooth luidspreker

Vincent Kars

Audio-Technica heeft wat modellen met ingebouwde phono trap.

RJVR

Voor 60 euro heb je ook een prima pro-ject phono voorversterker dat kan ook nog een optie zijn. Of allicht een gereviseerde vintage speler? Die pro-ject heeft geen dwarsdruk compensatie.

Je hebt ook voorversterkers met bluetooth.
https://www.thomann.de/nl/pro_ject_phono_box_e_bt_5.htm
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

minplus

Hoe oud is je dochter? En hoe handig is ze?
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Jan66

Ze wordt in oktober 15.
Ze kan weleens dingen vergeten, vaak door drukte.

Heintje

Gewoon niks geven, dat vergeet ze toch.

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

RJVR

Elke platenspeler zou dan geschikt moeten zijn, allicht met autostop/lift. Gewoon de boel uitleggen en vergeet de platen/naald borstel niet.

Het kan wel een idee zijn om het budget een beetje te verdelen tussen de platenspeler en versterker/luidsprekers of is die JVC heel goed?
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

minplus

Geef haar wat geld voor serieuze 2ehands luidsprekers en overleg met haar over vervanging van die microset voor een echte versterker. En dan een automaat als platenspeler, Liefst 2ehands.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

luxman

Dochter wordt 15 mijn eerste vraag zou zijn in hoeverre mate is ze serieus met muziek bezig  vandaag een platenspeler, en overmorgen streamt ze alleen nog maar muziek .en over een maand wil ze zelf muziek maken 😉😀 begin gewoon met iets eenvoudigs er is genoeg keuze waarbij je niet gelijk kapitalen aan hoeft uit te geven. dochter van mijn nichtje ook in de leeftijd van 14 jaar,eerst voetballen ,toen wielrennen ,toen ballet ,toen ja ook een hifi set met platenspeler,later naar de kringloop gegaan ,en ja hoor nu loopt ze met oortjes en smartphone rond waar Spotify en Facebook en WhatsApp zowat haar hele dag in beslag neemt . Veel succes met de zoektocht naar een platenspeler
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

mediator

De merken die je noemt zijn prima Jan. Gelukkig noem je geen Crosley of iets dergelijks. Let er inderdaad op dat de draaitafel dwarskracht compensatie heeft: in de goedkoopste klasse wordt daar vaker op bespaard. En koop gewoon een losse phonotrap erbij. NAD maakt er ook één genaamd PP en die voldoet bij aanvang prima. Die kun je ook prima tweedehands kopen. Mijn dochter is in dezelfde leeftijd en als ze er om vraagt zou ik een draaitafel ook aandurven. Ze is best serieus met muziek luisteren.

Jan66

Citaat van: luxman op 30 juni 2024, 06:56:01Dochter wordt 15 mijn eerste vraag zou zijn in hoeverre mate is ze serieus met muziek bezig  vandaag een platenspeler, en overmorgen streamt ze alleen nog maar muziek .en over een maand wil ze zelf muziek maken 😉😀 begin gewoon met iets eenvoudigs er is genoeg keuze waarbij je niet gelijk kapitalen aan hoeft uit te geven. dochter van mijn nichtje ook in de leeftijd van 14 jaar,eerst voetballen ,toen wielrennen ,toen ballet ,toen ja ook een hifi set met platenspeler,later naar de kringloop gegaan ,en ja hoor nu loopt ze met oortjes en smartphone rond waar Spotify en Facebook en WhatsApp zowat haar hele dag in beslag neemt . Veel succes met de zoektocht naar een platenspeler
Mijn dochter is serieus met muziek (en dans) bezig. Ballet doet ze al vanaf haar vierde levensjaar. Op school doet ze nu voor de tweede keer mee met het schoolmuscical. Dit jaar heeft ze één van de hoofdrollen. Vorig jaar zat ze in de finale van het NPO 3 ZAPP programma 'Extreme Karaoke'. Ze is tweede geworden.

Ze heeft al een aantal LP's in haar bezit, zoals Billie Eilish en Olivia Rodrigo. Ze vind het geluid veel mooier dan via CD of Streaming.

De JVC microset is een mooi en degelijk apparaat.

morph

Op zoek naar een halfautomaat, of tenminste eentje waarvan de naald aan het eind van de plaat omhoog gaat, indien mogelijk een versie met phonovoorversterker. Dat zouden hierbij mijn uitgangspunten zijn.
't Ligt vooral aan wat er aan uitgegeven mag/kan worden én of ze het uiterlijk wat kleurstelling aangaat van belang vindt.

Wel lijkt het me verstandig voor een element met verwisselbare naald te kiezen. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Waarbij nog komt dat een nieuw naaldje wel betaalbaar moet zijn voor haar.

Wat verder in de toekomst is dan bij blijvende interesse een opwaardering ook wat makkelijker mogelijk.

Jan66

Op dit moment staat de Thorens TD101a het hoogst op het lijstje. Zijn prijs is wel de top wat ik wil uitgeven.

morph

Is het niet belangrijker om erachter te komen wat zij zou willen hebben in plaats van wat jij wilt geven?
Wel binnen realistische grenzen, vanzelfsprekend.

Misschien is een deel van haar plezier in plaatjes draaien wel dat ze zelf de naald boven de groef moet hangen en laten zakken.
Een volautomaat dringt juist de handelingen die bijdragen aan de muziekbeleving deels terug.