Platenspeler voor een tiener

Gestart door Jan66, 29 juni 2024, 14:03:57

Vorige topic - Volgende topic

Jan66

Een handbediende platenspeler, zoals bijvoorbeeld een Thorens TD201, in combinatie met een Q-Up automatische toonarm lifter zal een betere keuze zijn?

Geen hond

Citaat van: Jan66 op 30 juni 2024, 09:12:56Een handbediende platenspeler, zoals bijvoorbeeld een Thorens TD201, in combinatie met een Q-Up automatische toonarm lifter zal een betere keuze zijn?
Dat kan zeker ,ik heb die armlifter en dat gaat erg goed .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

luxman

Citaat van: Jan66 op 30 juni 2024, 07:40:55
Citaat van: luxman op 30 juni 2024, 06:56:01Dochter wordt 15 mijn eerste vraag zou zijn in hoeverre mate is ze serieus met muziek bezig  vandaag een platenspeler, en overmorgen streamt ze alleen nog maar muziek .en over een maand wil ze zelf muziek maken 😉😀 begin gewoon met iets eenvoudigs er is genoeg keuze waarbij je niet gelijk kapitalen aan hoeft uit te geven. dochter van mijn nichtje ook in de leeftijd van 14 jaar,eerst voetballen ,toen wielrennen ,toen ballet ,toen ja ook een hifi set met platenspeler,later naar de kringloop gegaan ,en ja hoor nu loopt ze met oortjes en smartphone rond waar Spotify en Facebook en WhatsApp zowat haar hele dag in beslag neemt . Veel succes met de zoektocht naar een platenspeler
Mijn dochter is serieus met muziek (en dans) bezig. Ballet doet ze al vanaf haar vierde levensjaar. Op school doet ze nu voor de tweede keer mee met het schoolmuscical. Dit jaar heeft ze één van de hoofdrollen. Vorig jaar zat ze in de finale van het NPO 3 ZAPP programma 'Extreme Karaoke'. Ze is tweede geworden.

Ze heeft al een aantal LP's in haar bezit, zoals Billie Eilish en Olivia Rodrigo. Ze vind het geluid veel mooier dan via CD of Streaming.

De JVC microset is een mooi en degelijk apparaat.

Hallo Jan66 geweldig om te lezen dat je dochter het zo goed doet 👍 👍 en dat ze voorkeur aan vinyl geeft dan aan het geluid van cd en streaming is zeker een investering in een goede platenspeler waard . Ik wens haar veel succes met haar rol in het schoolmusical,en zoals ik al eerder schreef veel succes in jouw zoektocht naar een platenspeler .
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

DTdH

@Niemand: hoe ben je aan de Q-up gekomen? Maw: waar kan ik er een vinden/kopen in Nederland?

Dirk

Geen hond

Citaat van: DTdH op 30 juni 2024, 10:58:27@Niemand: hoe ben je aan de Q-up gekomen? Maw: waar kan ik er een vinden/kopen in Nederland?

Dirk

https://www.pickupnaald.nl/levering

Geen hond

Jan66

Citaat van: morph op 30 juni 2024, 09:02:58Is het niet belangrijker om erachter te komen wat zij zou willen hebben in plaats van wat jij wilt geven?
Wel binnen realistische grenzen, vanzelfsprekend.

Misschien is een deel van haar plezier in plaatjes draaien wel dat ze zelf de naald boven de groef moet hangen en laten zakken.
Een volautomaat dringt juist de handelingen die bijdragen aan de muziekbeleving deels terug.
Heb het aan mijn dochter gevraagd. Ze wil een automatische bediening van de platenspeler.

Geen hond

Verstandig scheelt weer naalden ;)

Jeronimo

Rega en Project hebben voor dat bedrag (E. 500-600) geweldige draaitafels voor iemand die op hoger niveau in vinyl gaat en daar jaren mee wil spelen zonder de noodzaak te voelen tot upgrades. Ik heb daar nu vele voorbeelden bij vrienden gezien. En als je t.z.t. toch wilt upgraden kan dat met een minder dure opwaardering van de naald van de goede, standaard geleverde (MM) elementen. Alleen dat zijn volledig handmatige spelers. En hebben in het algemeen geen ingebouwde phonovoorversterker.

De Rega Planar 1 Plus heeft die ingebouwde voorversterker wel en speelt goed. Alleen werkt niet volledig, of semi automatsich: https://www.whathifi.com/best-buys/hi-fi/best-turntables#section-best-budget-turntable-with-phono-stage

Als automatisch bij nader inzien toch niet doorslaggevend is, dan zou ik daarvoor gaan. Plug & play, goed geluid, stijlvol, tijdloos, komt afgesteld van de winkel. 

Jan66

Automatische bediening is doorslaggevend. De merken en modellen die ik ken zijn:
- Thorens TD101a
- Pro-Ject Audio A1
- Dual heeft een aantal modellen
Van al deze modellen weet ik niet hoe de geluids- en bouwkwaliteit is.
Andere merken met automatische bediening ken ik niet.

Jeronimo

Dus volautomatisch is een absolute must, valt niet aan te tornen. Waarschijnijk heb je dit al als een absoluut criterium aangeven, dan helpt het niet dat ik daaraan voorbij ga natuurijk. ;=)

Ik heb geen gebruikerservaringen met volatomaten, alleen met een halfautomaat (Technics SL23, een goeie draaitafel overigens). En te weinig technische kennis om op basis daarvan aanwijzingen te geven. Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.

morph

Citaat van: Jan66 op  7 juli 2024, 10:25:24Automatische bediening is doorslaggevend. De merken en modellen die ik ken zijn:
- Thorens TD101a
- Pro-Ject Audio A1
- Dual heeft een aantal modellen
Van al deze modellen weet ik niet hoe de geluids- en bouwkwaliteit is.
Andere merken met automatische bediening ken ik niet.

Bij Dual lijkt (alweer) wat te zijn veranderd.
De firma Fehrenbacher gebruikt nu het merk Rekkord.
Die leverden o.a deze:
Rekkord F100
https://www.rekkord-audio.com/en/turntables/f100/

Het lijkt nu dat deze onder de merknaam Pro-ject met een ander element, nog wel te verkrijgen zijn:
Pro-ject A1
https://www.project-audio.com/en/product/a1/

Dual heeft onder eigen naam wel bijvoorbeeld deze CS-329
https://dual.de/en/produkte/automatik/cs-329/

Jan66

Citaat van: Jeronimo op  7 juli 2024, 11:10:22Dus volautomatisch is een absolute must, valt niet aan te tornen. Waarschijnijk heb je dit al als een absoluut criterium aangeven, dan helpt het niet dat ik daaraan voorbij ga natuurijk. ;=)

Ik heb geen gebruikerservaringen met volatomaten, alleen met een halfautomaat (Technics SL23, een goeie draaitafel overigens). En te weinig technische kennis om op basis daarvan aanwijzingen te geven. Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk op uitkomt.
Dat is een absolute must van mijn dochter. Heb haar het verschil tussen een handbediende en automatische platenspeler uitgelegd.

analogman

Mijn eerste platenspeler was een volautomaat van Marlux, de MX66. Had m op een tijdklok aangesloten zodat ik gewekt werd met een lekkere plaat ;-D
Prima ding en ruim aanbod op MP.

minplus

Er zijn veel merken die er 1 hebben of hadden. Heb hier bv Marlux, Sony, Denon, Technics en Dual staan.
Ik denk dat de meeste merken wel een volautomaat in hun programma hebben/hadden. Die markt willen/wilden ze echt niet missen.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right