• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Philips AG9016 buizenversterkertje

Gestart door jasperv, 18 september 2024, 20:23:39

Vorige topic - Volgende topic

jasperv

18 september 2024, 20:23:39 Laatste wijziging: 18 september 2024, 23:02:12 door jasperv
Van de week kreeg ik van een collega gratis en voor niks een Philips AG9016 buizenversterkertje (ik geloof uit 1964). Op eerste gezicht vind ik het versterkertje er wat goedkoop uitzien, maar als je hem optilt heb je gelijk in de gaten dat dit geen rotzooi is. Sterker nog, ik ben het een prachtig apparaat gaan vinden. Het is mijn eerste buizenvertserkertje (op een oude philips radio na en ook heb ik twee mooie trio track pick ups met ingebouwde buizenversterker). De versterker was van een vriend van mijn collega die helaas kort geleden is overleden. Ik heb begrepen dat hij nogal verzot was op mooie hi-fi audio. Toen ik thuis kwam met de Philips heb ik hem gelijk uitgeprobeerd. Ik zette hem aan, maar er ging geen lichtje aan. Ik dacht dat hij kapot was. Toen ik hem open ging maken kreeg ik toch even een stroomstoot, ondanks dat hij al ruim een minuut niet had aangestaan. Nou ja, eenmaal open gemaakt zag ik dat alle vier de buizen een klein lichtje maken. Kortom die doen het dus. Uiteindelijk heb ik hem met een din plug aangesloten op mn cd-speler en wat bananenplugs te voorschijn moeten toveren om er een setje speakers op aan te sluiten. Hij functioneert zonder problemen en ik vind het geluid erg mooi. Zeker heel anders dan het geluid dat uit mn yamaha ca-600 komt. Daarnaast komt er nog aardig wat volume uit voor een verterkertje dat op papier 2x2 watt aangeeft. Ik ben nu heerlijk liedjes aan 't draaien van Sam Cooke & the Soul Stirrers. Ik heb inmiddels een lampje (e10, 0,1 amp en 6 watt) besteld. Hopelijk was gewoon het lampje kapot en hoef ik hem alleen te vervangen.

Kortom, ondanks dat het geen hi-fi is, vind ik het een geweldig apparaat en past het geluid goed bij de muziek die ik er op af wil spelen. Mijn vraag echter is, kan ik hem het best laten zoals hij is? of heeft het nog zin om hem te upgraden met bijvoorbeeld betere buizen? De buizen die er in gaan zijn 2xECC83 en 2xL95. Ik moet toegeven dat ik er verder weinig verstand van hem. De output is 5 ohm. Momenteel staat er een setje Blaupunkt lab 308 speakers met 4 ohm en 30/40 watt op aangesloten. Ik heb ook een set grotere 4-8 ohm speakers: Kef concerto (sp 1004), maar dit heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk dat de kleinere speakers een betere combinatie maken. 

Ik merk wel dat de versterker vrij warm wordt (ik kan hem wel gewoon vastpakken, maar het werkt als een kleine verwarming). Volgens mij hoort dit wel gewoon bij deze versterker, maar ik dacht ik vraag 't toch maar even.

Ik hoor het graag als iemand me wat advies kan geven.

groet,

Jasper

Geen hond

Niet zomaar gebruiken die amp is alleen voor 220 volt en zeker niet bedoeld voor 240 of 238 .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

jasperv

Ik heb altijd begrepen dat tot 10% afwijking binnen de marge valt. Daar zit ik in dit geval ruim onder. M'n platenspelers en andere versterkers komen ook allemaal uit de jaren '60 en '70. Hier is ook niks aan veranderd. Ik moet zeggen dat ik er zelf weinig verstand van heb, maar als ik een beetje op internet zoek vind ik toch vooral berichten die aangeven dat er niet zo veel aan de hand is en de versterker er niet van stuk zal gaan.

Ik heb ook geen idee hoe ik dit zou kunnen aanpassen. Iets met de elco's?

http://www.gitaarnet.nl/archive/index.php/t-146093.html

minplus

Ik heb als onbenul het idee dat het meestal wel meevalt.

Heintje

En kijk je een beetje uit?
Laat de versterker dicht als je er niets van weet, ook als hij uit staat kan hij je doden!

Los daarvan maakte Philips destijds mooie / goede spullen, dat blijkt ook nu weer.
Als je er niet te kostbare luidsprekers op aansluit ( de versterker kan er overigens beslist niet tegen om zonder aangesloten luidsprekers aan te staan, ook al staat het volume op nul) en je haalt de stekker uit het stopcontact als je er niet bij bent, kunje hem gewoon gebruiken, al is de huidige hoge netspanning er niet goed voor.

Ben er dus voorzichtig mee, het is beslist geen speelgoed.

jasperv

Zeker, ik pas er mee op. Ik zal hem eerst even een tijdje van het stroom halen voordat ik hem open maak en als ik hem niet gebruik staat mijn stekkerdoos gewoon uitgeschakeld. Ik ga er niet zomaar in zitten knutselen, maar een lampje vervangen en indien nodig een keer de buizen moet me wel lukken.

Heintje

De condensatoren bevatten hoge spanningen en ze lopen niet leeg door wachten ...

jasperv

Dan zal ik daar zeker uit de buurt van blijven. Bedankt voor de tip.

Sytze Fliege

Het verbaast me niets dat dit ding prima klinkt, dat doet de HF-309 (zelfbouw)buizenversterker ook en dat is ondertussen echt een cult ding met navenante prijzen.

Een elco revisie zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen, evenals een check op verlopen weerstanden, de HF-309's die ik gereviseerd heb hadden daar wel last van. De buizen kan je altijd even laten testen, mogelijk zijn die nog prima.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Sytze Fliege

Spanning op de elco's kan je natuurlijk simpel even meten met een multimetertje. Wel even op DC zetten en niet op AC  ;D

Ach, 🐸 toch op!

jasperv

Citaat van: Sytze Fliege op 19 september 2024, 17:09:48Het verbaast me niets dat dit ding prima klinkt, dat doet de HF-309 (zelfbouw)buizenversterker ook en dat is ondertussen echt een cult ding met navenante prijzen.

Een elco revisie zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen, evenals een check op verlopen weerstanden, de HF-309's die ik gereviseerd heb hadden daar wel last van. De buizen kan je altijd even laten testen, mogelijk zijn die nog prima.

Hoi Sytse,

Ik weet niet precies wat de elco's zijn en wat de condensators. Ik zie in ieder geval 1 groter zwart ding waar 600V op staat. Voor de rest zie ik veel weerstanden. Ik heb geen idee of de vorige eigenaar deze al heeft gereviseerd of heeft laten reviseren of dat hij nog helemaal in originele staat is. Wel zie ik dat de buizen van philips zijn (dus misschien de originele?). Misschien is dat een voordeel of misschien zijn er betere buizen voor te krijgen. Ik heb geen idee.
Enig idee waar ik hem eens naar toe zou kunnen brengen (N-Holland, Z-Holland of Utrecht) om er naar te laten kijken? Eigenlijk doet hij het prima zo, maar je weet natuurlijk nooit hoe lang dat nog kan duren. Ik kan later wel even wat foto's plaatsen.

Heintje

Elco is de afkorting van ELektrolytische Condensator, oftewel een condensator waarin een vloeistof de isolator is.
Dat ding met 600V is de Elco en de gelijkstroom die daarop kan staan is een stuk dodelijker dan wisselstroom.

De versterker laten nakijken heeft niet als effect dat hij langer meegaat.
Dat laatste is toeval i.c.m. de te hoge netspanning voor het apparaat.

Sytze Fliege

Je zou er wat meetwerk aan moeten doen om te kijken of de buizen 't (te) zwaar te verduren krijgen qua spanning. Elco's kunnen mogelijk wat te krap zijn qua moderne spanningen, maar zijn verder ook eenvoudig te vervangen. Weerstanden etc. zullen er geen last van hebben. Voordeel van een hogere spanning is dat je ook wat meer vermogen hebt :)

Maar als de buizen het te zwaar voor hun kiezen krijgen kan je er altijd nog een variac tussen zetten. Het opgenomen vermogen zal best meevallen, je hebt er dan geen hele zware voor nodig.

Nogmaals, buizen moet je even laten doormeten. Tjerk?

Ach, 🐸 toch op!

jasperv

Hmm..een variac. Voor het eerst dat ik daarvan hoor. Ik heb wel een omvormer thuis, maar daarop is de wattage niet instelbaar. Je bedoelt zoiets als dit denk ik? https://www.soldeerbout-shop.nl/voedingen/1177-variac-tdgc2-05kva-regelbare-transformator-2a-500w.html.

Eerst maar eens door iemand laten doormeten. Tjerk is op dit forum denk ik 'regenjas'?