• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Philips AG9016 buizenversterkertje

Gestart door jasperv, 18 september 2024, 20:23:39

Vorige topic - Volgende topic

Heintje

20 september 2024, 12:21:01 #15 Laatste wijziging: 20 september 2024, 12:30:01 door Heintje
Yep, dat is een Variac.
Als het opgenomen vermogen van je buizenversterker minder dan 500 Watt is, is het apparaat uit je link geschikt.
Je sluit de Variac aan op de 230 Volt, je regelt de uitgangsspanning met een multimeter af op 220 Volt en je kunt de buizenversterker erin steken en gebruiken.

De valkuil van een Variac is in de praktijk dat de uitgangsspanning ook hóger kan worden ingesteld dan de ingangsspanning en dat is dodelijk voor jouw buizenversterker.
(Daarom dat vooraf afstellen met een multimeter.)

(... en mijn berichten zijn vriendelijker bedoeld dan ze (terugkijkend) lezen.  ;D
Dat is het nadeel van een forum, je mist de nonverbale informatie bij de gegeven antwoorden ...)

Theo van Wermeskerken

Begin nu maar niet met een variac, dan heb je mogelijk weer andere problemen.
Ten eerste zijn de mooiste variacs de oude ronde Philips types, dezelfde die we ook bij de audiolamp gebruiken.
Maar die zijn primair nog 220 volt en kunnen tegenwoordig een spanning afgeven van boven de 280 volt.
Zoals Heintje al zei : dodelijk.
Je kunt zo'n variac ook ombouwen zodat hij primair voor 260 volt is en dan ook geen hogere uitgangsspanning kan leveren dan er primair in komt.
Maar gepruts, ik zou het beslist niet doen.
Je moet geregeld de spanning monitoren en in de praktijk is er altijd wel iemand die even aan die grote knop wil draaien.
Wat je wel moet doen : eerst even (laten) uitzoeken of de versterker echt niet een tap op de trafo heeft van 240 volt.
De oude Philips trafo's hebben die tap heel vaak en soms kun je eenvoudig die spanning instellen op de caroussel van de netspanning.
Dat is de mooiste oplossing en zit die aftakking er niet op kun je het allerbeste een kleine extra trafo inzetten, een zgn. bucktrafo van 24 volt, 1 ampere zal voor die versterker zat groot zijn.
Door die extra trafo krijgt dan de trafo van de versterker 24 volt minder en werkt in het juiste bereik.
wat elkos vervangen betreft : ook terughoudend mee zijn.
Ik ontwerp, bouw en repareer al tientallen jaren buizenversterkers en heb vele versterkers verprutst zien worden met zgn. betere elkos.
De oude Philips elkos kunnen wel kapot maar hebben zich als bijzonder duurzaam bewezen met als extra bonus dat ze extreem goed klinkend zijn.
Dat geldt in het bijzonder als het nog de blauwe 70 graden exemplaren zijn.
Berret en ik gebruiken ze graag, zelfs zo graag dat ik ze uitsluitend gebruik in de Chaos versterkers
waar die elkos van dus wel 60 jaar oud probleemloos en klankmatig top functioneren.
Let wel op : omdat ze zoveel jaren op de plank hebben gelegen beslist eerst rustig formeren.
Na zoveel jaren ineens de volle spanning erop resulteert vaak in een aan de kook rakende condensator en dan is hij wel stuk.
Buizen moeten eigenlijk even op een buizentester en dan niet zo'n flut emissietestertje maar bv een degelijke AVO waarop je alle parameters kunt testen, maar een beetje handige monteur kan ook door metingen in de eigenlijke versterker al een heel eind komen.
De versterker heeft standaard koolweerstanden : ook een aandeel in de klankmatige kwaliteit..
Niet vervangen door zgn. betere metaalfilm weerstanden, daar wordt het geheel klankmatig niet beter van maar meet wel beter.
Let ook op : Philips gebruikte ook zgn. composiet koolweerstanden zoals bv ook de legendarisch Allen Bradley types en de oude Philipsen kunnen aardig verlopen zodat de buizen buiten hun ideale werkpunt komen te werken.
Verder leuk versterkertje die wel een stel goede hoog rendement speakers verdient en met een beetje zorg kun je er jaren plezier van hebben.
De buizen zijn nog gemakkelijk leverbaar.
Maar neem hem nu niet zonder aanpassing aan de netspanning in gebruik : die kan tegenwoordig op zonnige dagen moeiteloos oplopen naar waarden boven 250 volt.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

(Om even de tijdsgeest te duiden: als je die laatste zin hier vijf jaren had neergezet, had het hele forum je meteen als "gestoorde fantast" bij het grof vuil gezet.  ;D ;D
Af en toe is het toch goed om bij dit soort tijdsgeest / -beelden stil te staan.)

jasperv

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 20 september 2024, 13:56:50Begin nu maar niet met een variac, dan heb je mogelijk weer andere problemen.
Ten eerste zijn de mooiste variacs de oude ronde Philips types, dezelfde die we ook bij de audiolamp gebruiken.
Maar die zijn primair nog 220 volt en kunnen tegenwoordig een spanning afgeven van boven de 280 volt.
Zoals Heintje al zei : dodelijk.
Je kunt zo'n variac ook ombouwen zodat hij primair voor 260 volt is en dan ook geen hogere uitgangsspanning kan leveren dan er primair in komt.
Maar gepruts, ik zou het beslist niet doen.
Je moet geregeld de spanning monitoren en in de praktijk is er altijd wel iemand die even aan die grote knop wil draaien.
Wat je wel moet doen : eerst even (laten) uitzoeken of de versterker echt niet een tap op de trafo heeft van 240 volt.
De oude Philips trafo's hebben die tap heel vaak en soms kun je eenvoudig die spanning instellen op de caroussel van de netspanning.
Dat is de mooiste oplossing en zit die aftakking er niet op kun je het allerbeste een kleine extra trafo inzetten, een zgn. bucktrafo van 24 volt, 1 ampere zal voor die versterker zat groot zijn.
Door die extra trafo krijgt dan de trafo van de versterker 24 volt minder en werkt in het juiste bereik.
wat elkos vervangen betreft : ook terughoudend mee zijn.
Ik ontwerp, bouw en repareer al tientallen jaren buizenversterkers en heb vele versterkers verprutst zien worden met zgn. betere elkos.
De oude Philips elkos kunnen wel kapot maar hebben zich als bijzonder duurzaam bewezen met als extra bonus dat ze extreem goed klinkend zijn.
Dat geldt in het bijzonder als het nog de blauwe 70 graden exemplaren zijn.
Berret en ik gebruiken ze graag, zelfs zo graag dat ik ze uitsluitend gebruik in de Chaos versterkers
waar die elkos van dus wel 60 jaar oud probleemloos en klankmatig top functioneren.
Let wel op : omdat ze zoveel jaren op de plank hebben gelegen beslist eerst rustig formeren.
Na zoveel jaren ineens de volle spanning erop resulteert vaak in een aan de kook rakende condensator en dan is hij wel stuk.
Buizen moeten eigenlijk even op een buizentester en dan niet zo'n flut emissietestertje maar bv een degelijke AVO waarop je alle parameters kunt testen, maar een beetje handige monteur kan ook door metingen in de eigenlijke versterker al een heel eind komen.
De versterker heeft standaard koolweerstanden : ook een aandeel in de klankmatige kwaliteit..
Niet vervangen door zgn. betere metaalfilm weerstanden, daar wordt het geheel klankmatig niet beter van maar meet wel beter.
Let ook op : Philips gebruikte ook zgn. composiet koolweerstanden zoals bv ook de legendarisch Allen Bradley types en de oude Philipsen kunnen aardig verlopen zodat de buizen buiten hun ideale werkpunt komen te werken.
Verder leuk versterkertje die wel een stel goede hoog rendement speakers verdient en met een beetje zorg kun je er jaren plezier van hebben.
De buizen zijn nog gemakkelijk leverbaar.
Maar neem hem nu niet zonder aanpassing aan de netspanning in gebruik : die kan tegenwoordig op zonnige dagen moeiteloos oplopen naar waarden boven 250 volt.

Hoi Theo,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en het delen van je kennis over buizenversterkers. Die variac laat ik nog even voor wat t is. Geen idee of bij mij de originele Philips Elko's er nog in zitten. Ik zal proberen wat fotos toe te voegen. Ik ga iemand zoeken die een beetje in de buurt woont en me kan helpen met o.a. het doormeten van de buizen. Zonet een p.m. gestuurd naar 'regenpak' en wie weet. Anders zoek ik even verder. Ik neem je info over de trafo's en koolweerstanden zeker mee.

Sterremuur

Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

jasperv

Citaat van: Sterremuur op 20 september 2024, 23:33:32

Deze op 240V zetten.

Citaat van: Sterremuur op 20 september 2024, 23:33:32

Deze op 240V zetten.

Hi Sterremuur, dank voor je hulp. Ik zie daar inderdaad ook 240 bij staan. Echter, dit is geen draaiknop ofzo. Ik heb er eens even goed naar gekeken, maar het lijkt er op dat als ik deze op 240 dat ik wat dingen uit elkaar moet halen. Ziet er niet simpel uit.

jasperv

Ik heb t gevonden. Ik moest gewoon dit stukje er uit trekken, dan wat draaien en weer terugsteken. Dat is nu gelukt:) Veel simpeler dan dat t in eerste instantie leek :)

Regenpak

Er zit inderdaad een caroussel op waarmee de trafo simpel op 240 V kan worden gezet. Easy peasy. Dit soort versterkertjes is erg robuust, er kan weinig stuk. Pas als-ie zich raar gaat gedragen (vervorming, laag vermogen, rooksignalen) wordt het tijd om de stekker uit het stopcontact te trekken. Maar dat geldt voor alles. Bedenk ook dat dit een erg klein versterkertje is dat maar 2x2 W schoon aan de haak produceert. Met een beetje gevoelige speakers eraan kan je evenwel prima resultaten behalen. Ik meen dat TS dat ook zo heeft.

Tjerk

Edit: het is carrousel.
It's been Monday all week long!

sherlock

Met 2 Philips 9710M luidsprekers op dit versterkertje weet je niet wat je hoort.  ??? 

Theo van Wermeskerken

Philips was altijd nogal vooruitstrevend, was, en die 240 volt tap zat op heel veel trafo's wel.
Niet altijd op zo'n simpele manier als bij deze versterker, het draadje dat je nu hebt omgeprikt moet je dan even lossolderen en op een andere aansluiting weer vast.
Er zitten verder de juiste weerstanden in, die bij voorkeur niet vervangen.
Het is niet een heel vroeg apparaat, er zit al een zgn. selenium cel in ipv een gelijkrichtbuis.
Er zitten 2 condensatoren in die op termijn aandacht behoeven.
De zwarte teerknol op de trafo is een papier condensator en die zijn notoir slecht.
Zijn altijd lek en de netspanning staat er over die tegenwoordig dus toch al hoger is.
Er zit verder een klein aluminium busje op de print, een kathode elkotje, daar op termijn een fris exemplaar voor in de plaats komt het geheel wel te goede.
2 watt lijkt niet veel maar ik werk bv met minder dan de helft.
Bedenk dat niet de versterker het werk hier moet doen maar de speaker en als je 2 x zo luid wilt spelen dat je dan al 10 x zoveel vermogen nodig hebt.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

amp

21 september 2024, 12:54:44 #25 Laatste wijziging: 21 september 2024, 13:12:50 door amp
Die 240 V was voor Engeland. 127 V voor Nederland/Belgie. 220 V voor Europa. 110 V voor de US en nog andere landen.
Die 240 V haal je bij mooi weer vaak wel in Nederland door de zonnepanelen.....
Leuk, dat versterkertje: SE met EL95. ECC83 voor de voorversterking.
Fysiologische volumeregeling zit er op ook nog. (loudness)

jasperv

Die 240 volt optie (die dus voor Engeland bedoeld was) komt zo wel goed uit. Ik heb hem inmiddels dus op 240 gezet en zonet weer muziek gespeeld. Niks aan de hand gelukkig. De speakers die ik er nu op heb aangesloten zijn blaupunkt lab 308 speakers uit 1971/1972. Het zijn 30 watt, 4 Ohm speakers en klinken er erg goed op. Ondanks de 2x2watt van de versterker is het volume genoeg. Ik heb er zelf weinig verstand van, maar als ik er 8 ohm speakers op zou aansluiten zou volgens mij het volume minder zijn.Klopt dat? Zouden dit op papier geschikte speakers zijn voor deze versterker?

Als ik jullie berichten zo lees kan ik denk beter alles zo laten en pas als hij het niet meer doet kijken wat er vervangen dient te worden. ALs ik zelf handig was hiermee zou ik uit voorzorg bv de door Theo genoemde kathode elkotje kunnen vervangen. Moet ik nog weten wat de staat van de buizen is door het door te laten meten? Neemt de kwaliteit hiervan na verloop van tijd af of dien ik deze alleen te vervangen als 1 het niet meer doet?

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Heintje

Gewoon zo laten en lekker door genieten. Wel verder dicht laten (tijdens gebruik dus) en niet gebruiken als je niet "in de kamer en wakker" bent.  8) ;D

amp

5 Ohm voor de luidspreker geeft Philips aan. Met 4 Ohm heb je dan waarschijnlijk iets minder vermogen in het laag, maar daar merk je niks van....

jasperv

Zonet heb ik mijn kef concerto 8 ohm speakers aangesloten. Geen kleine speakertjes dus. Een prima combinatie. Ik krijg er genoeg volume uit en ook de bas komt mooi door.