• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Variac on steroids

Gestart door Knosti de Platenwasser, 2 oktober 2024, 20:19:56

Vorige topic - Volgende topic

Knosti de Platenwasser

2 oktober 2024, 20:19:56 Laatste wijziging: 3 oktober 2024, 16:52:32 door Knosti de Platenwasser
Lang geleden kwam hier op het forum de variac in beeld.
Deze moest dienen als vervanger voor de dimmer die in het snoer van de audiolamp was opgenomen. De variac kwam plotseling in beeld toen bleek dat de audiolamp duidelijk prettiger ging presteren als er een gelijkrichter voor werd gezet. Voor het regelen van de wisselspanning die de gelijkrichter in gaat was een variac feitelijk onontbeerlijk.

Klein probleem: een goede variac is nog niet zo makkelijk te vinden...
In het langlopende audiolamp-topic werd o.a. duidelijk dat Philips goede variacs maakte (maar nu dus niet meer) en Chinezen niet. Maar hé, ik moest wel een variac zien te vinden, want die gelijkrichter was al min of meer onderweg...

Hier in Nederland koop je online variacs van Chinese makelij. Dan ben je voor 65 euro klaar.
Bert wilde 'm graag structuur-eel voor me ordenen, maar liet ook (in subtielere bewoordingen) weten dat het eigenlijk gewoon Chinese meuk was.

Goed, die variac heeft een paar jaar gespeeld, tot voor een paar weken.
Terugkomend van een weekendje weg wil ik 'm aanzetten. Op 25-30V - de optimale instelling hier - nog niks gloeiends te zien. Iets meer spanning dan maar en PATS zegt de aardlek (de variac hing aan randaarde).
Hmmm, okee, kan gebeuren... nog maar eens proberen. Zonder aarde.
Bij 50-60V nog niks gloeiends. Maar weer de aardedraad aansluiten. PATS, dikke vonk en aardlek eruit.

Variac duidelijk overleden en audiolamp daardoor onbruikbaar...

"Help!", roep ik naar Bert. "Yo, stuur maar op", hoor ik terug.
Zo gezegd, zo gedaan. Bert blijkt zowaar over een mooi Philips binnenwerk te beschikken. Iets met millspecs, lekker compact. Hij gaat 'm in de Chinese behuizing bouwen.

Een goede week later, inmiddels ruim 2 weken geleden, komt Bert 'm zelf langsbrengen, want toch onderweg en vlakbij. Top! Kan hij gelijk de geordende boel hier even nalopen.
Alle tegels blijken het nog te doen, zelfs die allereerste generatie op witte keramiekjes! Gelijkrichter nog als nieuw, dus wat willen we nog meer?

Ik merkte dat het zonder audiolamp en met alleen een grote tegel onder de audioset ook heel prima luisteren was. Op een bepaalde manier zelfs ook beter: losser in de ruimte en een steviger laag!
Hè??? Het duurde al met al nog 2 of 3 dagen voordat de invloed van de lamp helemaal weg was, maar uiteindelijk heb ik een volle week kunnen luisteren naar muziek zonder de werking of nawerking van een audiolamp, en dat beviel me ook heel goed. Maar het was op z'n zachtst gezegd ook een beetje vreemd, dat het zonder audiolamp eigenlijk bevredigender (overtuigender) klonk dan met.

De nieuwe variac aangesloten en de lamp aan op de normale spanning, zo tussen 25-30V op de draairegelaar.
Dat komt overeen met een opgenomen vermogen van rond de 7,5W.

Eigenlijk wist ik van meet af aan dat dit andere koek zou kunnen gaan worden. Een duidelijk groter geluidsbeeld, verder rondom en de ruimte in, met mooie plaatsing. En met meer kracht, vooral ook in het laag! De variac heeft steroïden gekregen van Bert, lijkt het, maar misschien is het gewoon de betere kwaliteit variac tov de Chinese kloon. Wie het weet mag het zeggen.

Na een dag of drie, want zolang duurt het volgens mij toch echt voor de lamp om helemaal stabiel te worden nadat ook de nawerking helemaal is weggeëbt, was ik in feite blij dat de Chinees in vonken ten onder was gegaan...
Want misschien komt hier het volle potentieel van de audiolamp pas echt goed uit de verf nu.
Waarom dat zo is weet ik ook niet, maar feit is wel dat uit de Philips blijkbaar andere "30V" komen dan uit de Chinees.

En dan nu nog wachten op het netfilter...
Als het nog mooier (lees: overtuigender) kan worden daarmee, wat ik zonder meer geloof, dan graag ook hier. Bevestigd door de ervaringen van de bêtatesters verwacht ik dat op het vlak van de netspanning nog een substantiële versteviging van de ordening kan plaatsvinden.

Op een wachtlijst staan is zelden leuk, maar met deze nieuwe variac is het ook weer geen straf. En ik meen dat de netfilters een goed eind onderweg zijn...
... on an Electrospective Odyssee.

Starsky

Leuk om te lezen!

Die Bert heeft het er maar druk mee..
Luister nu zelf al een tijdje zonder lamp, wil eerst even wennen aan alles na de modificaties  ;)
Daarna gaat hij weer aan.. vreemd genoeg klonk het beter zonder de lamp toen ik net alles gedaan had.
Heb nog de eerste versie met schuifregelaar, wellicht deze ook maar eens upgraden 🙂
Stapje voor stapje...
Geniet van je mooie set!

Ik vindt het wel mooi en interessant met het VDH principe dat er toch altijd weer wat nieuws of beters gevonden wordt.. het is altijd in ontwikkeling
En mooi en gewaardeerd dat Bert en Theo daar zoveel energie in steken..  ;)

Enjoy!