• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

het nut van een dubbelspoels sub?

Gestart door turbomarco, 27 augustus 2004, 01:27:52

Vorige topic - Volgende topic

turbomarco

Wat zijn de ware voordelen?

Ik ken enkele voordelen van meerdere spoelen,bv meerdere subs aan een nominale 4ohm weten te helpen zodat de versterker gewoon lekker zn wek kan blijven doen.

Het valt mij de laatste jaren wel op dat het een soort van marketing is om onder de 2ohm te gaan zitten(er word dan geroepen dat er meer watts te behalen valt ???)

heeft het ook klankmatigwat voordelen?

greetz Marco

Hakuna

Ik weet dat Visaton (auto)woofers heeft met dubbele spreekspoelen, waarbij je kunt kiezen tussen 2 ohm (parallel geschakeld) of 8 ohm (In serie geschakeld). Maar ook 4 ohm is mogelijk (een spreekspoel gebruiken). Maar of dat ook allemaal klankmatig beter klinkt is gewoon een kwestie van uitproberen.  8)

Een hok van een auto, klinkt ook als een hok.  ;D
 <--- Een 3 weg systeem, maar dat worden er meer. [img width=20 height=20]http://

turbomarco

Je kan het niet laten he ;D :D

Niet alleen Visaton heeft zulke woofers.

Hakuna

Citaat van: turbomarco op 27 augustus 2004, 01:59:32

Maar ik heb wel gelijk, tenzij jij het tegendeel kunt bewijzen.  ;D

Ferrari.....vergeet het maar.
 <--- Een 3 weg systeem, maar dat worden er meer. [img width=20 height=20]http://

turbomarco

Citaat van: Qwert op 27 augustus 2004, 03:11:51
Citaat van: turbomarco op 27 augustus 2004, 01:59:32

Maar ik heb wel gelijk, tenzij jij het tegendeel kunt bewijzen.  ;D

Ferrari.....vergeet het maar.

turbomarco

erik klijnsmit

wist je dat de oude renault 21 ook een dubbelspoels sub in het middenconsole had?? ;)

turbomarco

Citaat van: erik klijnsmit op  8 september 2004, 21:14:10
wist je dat de oude renault 21 ook een dubbelspoels sub in het middenconsole had?? ;)
Dat heb je mij wel eens verteld jah ::)
Wel een pieterepeuterige woofertje :P

paul

Klankmatig heeft een dubbelspoelssub geen enkel voordeel tov een enkelspoelssub.

En vanwege het 12voltsysteem in de auto wordt er idd vaker naar lagere impedanties uitgeweken. Ook dit heeft klankmatig geen voordelen, wel hogere vermogens vanwege de zeer stabiele voeding die in het hogere segment auto versterkers wordt toegepast, 1 ohm stabiel is geen uitzondering...
Marantz CD67 - UcD400 dual mono - Accuton / Seas zelfbouw... -project debut II-