• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

dual 601 en myryad; voorversterker nodig?

Gestart door MYRYAD, 19 oktober 2024, 14:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Een headamp of pre-pre heeft normaliter geen RIAA cortectie, dat vind pas later in de phono voorversterker plaats. Deze is louter bedoeld als actieve tegenhanger van een step up trafo.

MYRYAD

28 oktober 2024, 21:24:45 #46 Laatste wijziging: 28 oktober 2024, 21:31:05 door MYRYAD
Ik heb als experiment de hama pa506 tussen draaitafel en versterker gezet op de aux ingang.  Wat een verschil!!!
Volumeknop staat mu zelfde als bij de tuner en cd speler.

Even kort lp gedraaid, krijg de indruk dat het middengebied iets geknepen, vlak, klinkt.
Maar morgen echt luisteren.
Poosje aanhoren en als het blijft bevallen een betere zoeken denk ik.

Uiteraard wel betere bekabeling dan de standaard kabels gebruikt die bij de hama zaten. Had nog een set liggen van de Myryad.

Niemand

Je kan van mij een cambridge 551P lenen die  staat hier toch even niets te doen .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

MYRYAD

Net de cambridge binnen en aangesloten. Wat een verschil met de Hama!!!!!!!
De klank van een viool van Paganini staat weer voor de speaker. Helder, genuanceerd, ruimtelijk. En de volumeknop hoeft niet meer vol open!
De combi Cambridge, Myryad, dual met AT540ML klinkt weer.
Walter, dank je wel!

Duclaasie

Ik had niet anders verwacht. En dan is de Cambridge nog een instap modelletje, moet je nagaan wat er nog meer mogelijk is.  :P

Of niet en hier gewoon van genieten

MYRYAD

Als dit een instapmodel is dan ben ik er zeer tevreden mee.
Samen met de rest van de set, de mogelijkheid om het geheel in de woon en leefkamer te plaatsen, maakt dat ik dus erg tevreden ben. Het zal best beter kunnen, en duurder. Maar of dat aan mij besteedt is, weet ik niet.

Net de lp van Seasick Steve gedraaid, die man staat weer in de kamer te zingen!
Zoals gezegd, de audio combi klinkt prima.

Als deze cambridge een stapmodel is, wat is dan de Hama? ;D  ;D

Duclaasie

Die Hama is denk ik gewoon wat je voor dat geld kan verwachten...

MYRYAD

Met de hama klinkt het slechter als eengoedkoop transistor radiotje, naast deze cambridge

Ongelooflijk.
Mevrouw myryad gaf aan dat ze het vond klinken als Steve op een podium voor haar stond. Ruimtelijk, genuanceerd, en de teksten te verstaan. Dat laatste was er veel minder met de hama.

Niemand

Kijk eens aan ,daar ben ik nu blij mee ,dat het zo goed uitpakt :laugh:
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Fijn dat het nu lukt en dat het goed klinkt!   ;D

MYRYAD

Ja, wat ik verrassend vind is dat de myryad best een aardige versterker is. Maar dat zonder de voorversterker, en op de phono met volume half open, het wat minder sprankelend, open lijkt te klinken dan met de cambridge op de aux aansluiting.  En volume op een kwart. Net zoals de cd en tuner.

MYRYAD

Plaatje voor de techneuten: is dit interieur van de hama al veelzeggend?
Budget of lager? ;D

Sterremuur

Ziet er wel netjes en discreet uit. Klassiek riaa-filter.
De transistors lijken me niet heel lownoise.
Als het schema bekend is kan er misschien wat verbeterd worden qua componenten.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Sytze Fliege

Wat er aan componenten in zit staat op de print :)

Bijvoorbeeld 2SC945 transistors van het mij volslagen onbekende merk UTC (2SC945 is oorspronkelijk een NEC transistor).

Oh, 't is Unison Technologies Co., LTD, Taiwan. Weten we dat ook weer.

Uit de datasheet;
The UTC 2SC945 is an audio frequency amplifier high frequency OSC NPN transistor.

Geen slechte tor op zich, maar iets als een KSC1845 is waarschijnlijk wat ruisarmer. Of een soortgelijke BC tor.

Ik mag dan een clown zijn, ik wil wél serieus genomen worden >:( 

Ach, kikker toch op!