Streamen.

Gestart door Wim72, 27 oktober 2024, 12:26:56

Vorige topic - Volgende topic

Wim72

Voor het streamen waar kun je het beste in investeren...

Een losse streamer/dac van welk merk dan ook of streamen via laptop/pc via losse dac naar installatie?

Jan66

WanFie

Wanneer je het niet erg vind om af en toe in te grijpen, is een laptop of PC prima te gebruiken. Je haalt met een standaard laptop of PC echter nooit de geluidskwaliteit van een goede streamer.
Laptops of PÇ's willen af en toe geupdate worden. Of je zit aan Linux, en dat is ook weer een heel gedoe om dat werkend te houden.

Heb je geen kennis van PC's, hou het bij een simpele PC of laptop met standaard software. JRiver werkt eigenlijke het meest stabiel. Als DAC een USB type. In een laptop zit vrijwel nooit SPdif of i2s. Bij een PC kan dat wél, maar dan wordt software weer een dingetje.

Het alternatief is een complete streamer. Ik heb een Teac UD-701n, die als streamer/dac/voorversterker kan fungeren. Ik gebruik daarvan alleen het DAC deel, omdat de streamer en voorversterker iets achterblijft bij mijn bouwsel en Array voortrap. Maar er zijn tal van andere streamers, van goedkoop tot extreem duur. Ik zou wel een merk kiezen waarvan er veel verkocht worden. Wanneer de fabrikant de drivers niet mee ondersteund is het afgelopen. Daarom ook altijd een streamer met UPnP kiezen. Dan ben je in ieder geval niet afhankelijk van de bijgeleverde software.
Als voorbeeld, hier staat een DigiBit Aria streamer uit 2014. Het bedrijf is gestopt met streamers en alle ondersteuning. Daar zit je met een apparaat van € 8000,-.

Zelf een streamer bouwen kan ook prima, maar dan moet je wél wat computerervaring hebben en niet opzien tegen de probleempjes waar je zeker tegenaan loopt.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

Streamen via een laptop/PC (om te bedienen) is wel erg basic, maar het kan wel. Dan zul je in de praktijk echter altijd nog een streamer moeten hebben.

Als je al even bezig bent met streamen kom je er achter dat er drie criteria zijn waar je op moet letten:
1. de (geluids)kwaliteit
2. het bedieningsgemak: naar verloop van tijd wordt dit steeds belangrijker, en met name dan de gebruiksvriendelijkheid van de app: vind je gemakkelijk muziek, kun je gemakkelijk omgaan met favorieten en playlists (en wáár worden die opgeslagen?), start de boel een beetje rap op en welke info zie/krijg je over de afgespeelde muziek?
Als je dit aspect niet op orde hebt, vergalt het al snel je plezier.
3. de muziekbron: speel je je eigen muziek af vanaf harddisk of NAS, gebruik je een gratis muziekbron (bv. Spotify) of gebruik je een betaalde muziekdienst?
Bij het gebruik van eigen muziek moet de streamer de muziek gemakkelijk en snel kunnen (her-)indexeren, anders zit je zo een uur te wachten voordat je kunt starten met spelen.
Bij het gebruik van Spotify krijg je om de drie nummers keiharde reclame tussendoor.
Bij het gebruik van een betaalde muziekdienst (Spotyify, Qobuz, Tidal) ben je van de reclame af en kies je met Spotify voor een lossy codering en bij de andere twee (er zijn er meer) voor een losless codering of zelfs HiRes bestanden.

Ik kan het gebruik van een laptop met daaraan evt. een externe DAC afraden, vanwege het magere gebruikersgemak. Een Tablet met daarop een prima app en een losse streamer van goede kwaliteit (hoeft geen dure te zijn) werkt véél fijner.

Wil je risicovrij starten: een Node2 voor 185 Euro is een prima start, zéker als je die gebruikt met eigen bestanden of een muziekdienst. De geluidskwaliteit is prima (en neemt fors toe met een Grimm TPR tulpkabel van 85 Euro eraan) en het bedieningsgemak is uitstekend i.c.m. een iPad of Android tablet (als je die al hebt).

WanFie

Een laptop of PC met JRiver kan je prima met een tablet bedienen.
De app Gizmo is gratis maar kan alleen muziek van HD of NAS.
BubbleUPnP ook maar kan daarnaast ook Tidal of Qobuz afspelen.
Een betaalde BubbleUPnP versie van enkele euro's werkt beter.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Wim72

Ik stream een betaalde versie van Spotify naar diverse sets dit is geen probleem maar het gaat voornamelijk om flac-bestanden en youtube vanaf laptop, ik gebruik hiervoor de hoofdtelefoonuitgang 3.5mm jack direct naar de rca/tulp in van mijn Yamaha versterker of de bluetooth verbinding van de laptop naar de Yamaha cd-nt670 die ook weer is aangesloten op de Yamaha versterker.

Zowel de hoofdtelefoonuitgang direct naar de versterker als ook de bluetooth verbinding naar de cd-nt670 zijn niet geheel naar wens.
De cd-nt670 heeft een dac dus ik zat te denken om de laptop digitaal aan te sluiten op de cd-nt670 maar deze heeft alleen maar een digitale optische ingang en mijn laptop helaas geen optische uitgang...

Eventueel investeren in een streamer en/of dac eventueel met xlr uitgang of toch iets anders proberen b.v. dit:

https://www.amazon.com/Tackston-USB-Optical-Unidirectional-Compatible/dp/B0CGVK3MC1

oordopje

Ben ook benieuwd wat een goede streaming oplossing is. Ben er tot nu toe met een grote boog omheen gelopen. Ik draai Spotify premium via de digitale uitgang van een Chromcast audio. CD is beter, maar als je de opname nog niet kent (en dat is met 95% van het aanbod het geval) dan valt er genoeg te beleven om je van je stoel te blazen.

Maar waar moet je op letten bij de aanschaf van een (gebruikte) streamer. Ik kom allerlei onbekende termen tegen zoals ROON wat heel belangrijk en duur schijnt te zijn. 

En zijn er kwaliteitsverschillen? Ik gebruik alleen de digitale uitgang, dus de ingebouwde DAC zit mij alleen maar in de weg.

Dus ik hou me graag aanbevolen voor goede tips.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

oordopje

Citaat van: Jan66 op 27 oktober 2024, 12:46:40Heb je iets aan onderstaande link:
https://stereoforum.nl/index.php/topic,446.0.html

Als ze bijna meteen beginnen over een switch met galvanische ontkoppeling moet ik helaas afhaken.
SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/2x REL Q200/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surr. proc./ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/Schuman r./KempQA/Chromecast audio/Entreq (Silver)Minimus en Olympus Ten

minplus

Ik stream al jaren via de iMac op de 2e set. Klinkt heerlijk maar kan vast nog wel iets beter.
Geen behoefte aan.
If nothing goes right, go left. If nothing's left, go right

Vincent Kars

De digitale wereld is volop in beweging. Nieuwe streaming audio diensten, interfaces die niet meer ondersteunt worden, etc.
Wat dat betreft ben je met een "PC" beter uit. Je hebt een enorme keuze aan software en je kunt upgraden.
Mijn ietwat overjarige ogen zijn dol op een grot scherm.
De onboard audio kan te wensen overlaten. Dat kun je oplossen met een USB DAC of een USB naar SPDIF converter.
Dat kan tegenwoordig tegen schappelijke prijzen: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/phiree-u2s-2019-douk-audio-u2-review-and-measurements-digital-usb-to-s-pdif-interfaces.29765/
Een alternatief is https://www.toppingaudio.com/product-item/d10-s, zowel USB DAC als USB naar SPDIF converter.

Streamers zijn meestal gesloten oplossingen die op een dag bepaalde functionaliteiten niet meer ondersteunen.
Ik zou wat dat betreft kiezen voor een pure transport. Kortom een doosje wat digitale in- en uitgangen heeft. Een WiiM mini kost je $90 dus als dat over een paar jaar door zijn hoeven gaat dan gooi je dat lachend in de recycle bin. De DAC van de mini is niet geweldig. Dat kun je net als bij de PC oplossen met een externe DAC.

Jan66

Citaat van: oordopje op 27 oktober 2024, 17:01:08
Citaat van: Jan66 op 27 oktober 2024, 12:46:40Heb je iets aan onderstaande link:
https://stereoforum.nl/index.php/topic,446.0.html

Als ze bijna meteen beginnen over een switch met galvanische ontkoppeling moet ik helaas afhaken.
Kun je dat uitleggen?

Duclaasie

Als het 15 jaar werkt en ondersteuning krijgt dan is dat voor de meeste audiofielen meer dan genoeg. Tegen die tijd liggen ze het gras toch van onder te bekijken  :P

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Wim72

Citaat van: Duclaasie op 27 oktober 2024, 17:58:53Als het 15 jaar werkt en ondersteuning krijgt dan is dat voor de meeste audiofielen meer dan genoeg. Tegen die tijd liggen ze het gras toch van onder te bekijken  :P

Helaas klopt dit, in 2014 ben ik actief geworden op het forum en de gemiddelde leeftijd was toen 75 dat is nu opgelopen naar 95...🫣

oordopje

Ik geloof dat de gemiddelde leeftijd van mijn apparaatjes nu iets van 15 jaar is. Net ingebrand dus.