• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Advies tot opbouw audiosysteem

Gestart door Badeend, 29 oktober 2024, 01:25:49

Vorige topic - Volgende topic

Space

1 november 2024, 23:59:37 #45 Laatste wijziging: 2 november 2024, 00:11:02 door Space
Citaat van: Heintje op  1 november 2024, 23:41:21Toch nog even een waarschuwing n..a.v. voorgaande posts én de budgetstelling: kies vanaf het begin voor OF stereo, OF een home theater opstelling.

Waarom?
- home theater luidsprekers moeten voldoen aan héél andere vereisten dan voor stereo weergave bedoelde uidsprekers.
Twijfel je aan deze stelling? Kijk dan gerust even naar THX-gecertificeerde eisen en de specs en prijzen van de voor de woonkamer bedoelde  luidspreker sets die daaraan voldoen
- home theater geschikte (dus gecertificeerde) luidsprekers klinken écht anders dan normale voor stereoweergave bedoelde luidsprekers en als je het een hebt staan, is het bijna ondoenlijk om uit te breiden naar het andere.

Wat goedkopere THX-gecertificeerde luidsprekersets vind je o.a. bij de merken Klipsch en Teufel.

ik negeer de thx certificerig en gebruik gewoon normale speakers met uitzonderlijk goed resultaalt net zoals bijna iedereen die ik ken die de kwaliteit belangrijker vindt dan het stickertje. Het is tegenwoordig meer marketing dan iets anders en alleen belangrijk voor bioscopen
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Wim72

Die certificering als het gaat om luidsprekers zegt mij ook niet veel...
Meneer wil Kef Q750 vloerstaande speakers gaan beoordelen en eventueel aanschaffen. Dit en in een later stadium combineren met Q-serie center en surrounds plus eventueel een Rel of SVS subwoofer denk ik dat je zowel in stereo als ook in multikanaals een behoorlijk goede weergave kunt creëren!

Receiver keuze is denk ik wel cruciaal vooral voor stereoweergave dan moet er wel een paar stapjes hogere receiver komen dan een Yamaha RX-V6A dan denk ik ook richting Arcam Anthem Rotel etc...

Badeend

3 november 2024, 01:33:42 #47 Laatste wijziging: 3 november 2024, 01:37:46 door Badeend
Vandaag op pad geweest. Het zijn de KEF Q950's geworden. 750 was gisteren verkocht. En omdat ik denk dat ik de komende jaren nog niet gelijk alles ga upgraden naar een surround systeem een yamaha R-N600A stereo versterker erbij gekocht. Al met al zo'n 2000 kwijt voor platenspeler, versterker, speakers en andere benodigdheden. Vond ik voor m'n 1e setje prima geld.

Ze vergeleken met Dali Oberon 7, Sonus Faber Lumina 3, Bowers en Wilkins 603 en de Acoustic Energy AE120.2 en vond deze eruit springen. De eerste 3 wel in een andere winkel beluisterd dus misschien verschil in ruimte/versterker. Maar blij met m'n keuze.

Wim72

Twee grote Kef vloerstaanders, Yamaha met 2x 100 watt RMS DAC/streaming phonostage en een Dual 721 platenspeler en optical in voor de tv  dat is in een klap gelijk naar een stereoset op behoorlijk hoog niveau!
Ik wens u veel plezier met uw nieuwe set.

Geen hond

Citaat van: Wim72 op  3 november 2024, 04:11:11Twee grote Kef vloerstaanders, Yamaha met 2x 100 watt RMS DAC/streaming phonostage en een Dual 721 platenspeler en optical in voor de tv  dat is in een klap gelijk naar een stereoset op behoorlijk hoog niveau!
Ik wens u veel plezier met uw nieuwe set.
x2
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Idem.  ;D

En nu maar inspelen en schuiven met de luidsprekers en de luisterplaats totdat de set gaat "leven".  ;D

Duclaasie

Dat is een heel mooi setje om mee te starten! En zoals Heintje ook al aangeeft, besteed voldoende tijd aan de opstelling, want die is grotendeels bepalend voor het eindresultaat.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Heintje

Meteen maar even een tip: ontkoppel de luidsprekers van het vlak waarop ze staan, dan klinken ze precies zoals de fabrikant dat heeft bedoeld.
Ontkoppelen = voorkomen dat de trillende luidsprekerkast contant maakt met de ondergrond. Dat doe je door ze op iets te zetten wat zacht is, maar er wel voor zorgt dat de luidspreker niet kan omvallen.

Space

Citaat van: Badeend op  3 november 2024, 01:33:42Vandaag op pad geweest. Het zijn de KEF Q950's geworden. 750 was gisteren verkocht. En omdat ik denk dat ik de komende jaren nog niet gelijk alles ga upgraden naar een surround systeem een yamaha R-N600A stereo versterker erbij gekocht. Al met al zo'n 2000 kwijt voor platenspeler, versterker, speakers en andere benodigdheden. Vond ik voor m'n 1e setje prima geld.

Ze vergeleken met Dali Oberon 7, Sonus Faber Lumina 3, Bowers en Wilkins 603 en de Acoustic Energy AE120.2 en vond deze eruit springen. De eerste 3 wel in een andere winkel beluisterd dus misschien verschil in ruimte/versterker. Maar blij met m'n keuze.

Mooie start, veel plezier er mee.
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

oordopje

SteinH1 2x/ARS Acoustica voor/REL Q200Sub/Stein Speakermatch Plus/Sonneteer Alabaster/Tentlab Bdac+SR purple/2xMonarchy DIP's/Denon1740dvd/Onkyo surround processor/ Cambridge Minx 12 achter/JKE interlinks/Supra 2,5 aanvoer/Stetzerizer/KempQA/Chromecast audio/Entreq Silver Minimus
Auto: Mark Levinson

Badeend

Dank voor alle hulp en uitleg, heeft de zoektocht makkelijker gemaakt en sommige keuzes ook. Fijn om de positieve reacties te lezen, geeft nog meer gevoel dat ik wat leuks op de kop heb kunnen tikken. Nu inderdaad gaan zoeken naar de mooiste beleving en dan heerlijk genieten van de groeiende lp collectie.

Badeend

Citaat van: Heintje op  3 november 2024, 12:28:38Meteen maar even een tip: ontkoppel de luidsprekers van het vlak waarop ze staan, dan klinken ze precies zoals de fabrikant dat heeft bedoeld.
Ontkoppelen = voorkomen dat de trillende luidsprekerkast contant maakt met de ondergrond. Dat doe je door ze op iets te zetten wat zacht is, maar er wel voor zorgt dat de luidspreker niet kan omvallen.

Er zitten "pootjes" onder met 4 spikes eronder en daarbij heb ik 8 plaatjes gekocht zodat ze niet in de vloer drukken. Volgens de verkoper was dit goed genoeg. Ben bij Bender hifi in Arnhem geweest, ondanks mijn instapset voor hun begrippen hebben ze me geholpen als koning. Een hele fijne zaak.

luxman

Citaat van: Badeend op  3 november 2024, 23:29:44Dank voor alle hulp en uitleg, heeft de zoektocht makkelijker gemaakt en sommige keuzes ook. Fijn om de positieve reacties te lezen, geeft nog meer gevoel dat ik wat leuks op de kop heb kunnen tikken. Nu inderdaad gaan zoeken naar de mooiste beleving en dan heerlijk genieten van de groeiende lp collectie.

Ook namens mij proficiat met je mooie HiFi set .👍 ,ik wens je dan ook heel veel luisterplezier toe .
NAD D3020. Onkyo. DX. 7555 .Pro-ject. Debut Carbon. Fostex FE206 E Fullrange speaker. Jbl lsr 305. Elipson Planet L speaker . Nikko 7075. Kef Cadenza speaker.
Arylic S10. preamp.   Xiaomi Mi TV Box streamer.

Badeend

Dankjewel Luxman :). Ik heb gelijk maar de hele kamer opnieuw ingedeeld dus hoop morgen of woensdag de set aan te sluiten en te gaan beleven wat het me gaat brengen.