Storende ruis in sommige platen

Gestart door Genesis94, 15 oktober 2024, 21:22:16

Vorige topic - Volgende topic

Genesis94

Goedenavond!

Allereerst, ik ben nieuw op dit forum, dus bij voorbaat dank voor jullie hulp! :)

Sinds kort ben ik eigenaar van een nieuwe platenspeler, namelijk een Lenco LS300. In eerste instantie bevalt/beviel hij ontzettend goed. De geluidskwaliteit is bij de meeste platen een stuk beter dan mijn vorige (stuk oudere) platenspeler. Tot ik recentelijk een nieuwe platenset van Phil Collins kocht - de nieuwe Both Sides (all the sides) uitgave.

Het klinkt alsof er gedurende de hele plaat een soort ruis door het geluid zit. Bij sommige frequenties lijkt het erger dan bij andere. Ik ben toen eens met een kritischer oor naar wat andere platen gaan luisteren, en het viel me op dat sommige andere platen hetzelfde probleem hebben. Omdat ik het lastig vind de verstoring goed te omschrijven, heb ik drie korte fragmenten opgenomen, direct uit vanuit de RCA.

- Chris de Burgh (1981): https://sndup.net/w5tcg/
  Hier hoor ik de verstoring eigenlijk niet.

- Peter Gabriel (2023): https://sndup.net/993gc/
  Hier hoor ik het heel af en toe, maar minimaal. Al moet ik zeggen dat ik het nou niet echt een goede mix vindt (het nummer wel, maar de output)

- Phil Collins (2024): https://sndup.net/c84gz/
  Zo goed als onluisterbaar, zo goed als alle nummers.

Ik heb het verder bij platen van Mark Knopfler ook gehoord - dat zijn ook wat nieuwere platen. Maar verder zijn er genoeg (nieuwe) uitgaven waar de output gewoon helder klinkt.

Zegt jullie dit iets? Zou iemand me misschien een kant op kunnen sturen, om te snappen waar dit vandaan komt?

Alvast veel dank!
Groeten, Thijs

Geen hond

Ik denk dat het dan toch echt in de verschillen tussen de opname zit .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Geen hond

En de helaas matige speler kwaliteit .
Chinese troep is wat Lenco al jaren levert .
Het was ooit goed spul uit Zwitserland ,maar de naam is opgekocht door Chinezen die alleen maar troep ervan gemaakt hebben .
Sorry het is niet anders .
Ik zou de oude speler maar herstellen met evt een nieuw element of naald en die dan aansluiten op een versterker met phono-aansluiting .
Het resultaat zal je dan wel verrassen
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

morph

Citaat van: Genesis94 op 15 oktober 2024, 21:22:16Zegt jullie dit iets? Zou iemand me misschien een kant op kunnen sturen, om te snappen waar dit vandaan komt?

Alvast veel dank!
Groeten, Thijs
Welkom, Thijs.

Wat je kunt doen is nakijken of je naaldje nog steeds stofvrij is (zo niet, schoonmaken) en of je de naaldkracht kunt verhogen. Want dit kan optreden doordat die te licht ingesteld is.

Heintje

Sowieso is het belangrijk om de naaldkracht correct in te stellen (via de juiste procedure) of zelfs gewoon te meten.
En denk aan de groffe stelregels:
- je hebt de minste naald/plaatslijtage (!!) bij de hoogste voor dat element aanbevolen naaldkracht, niet bij de laagste waarde!
- de dwarskracht-instelling is véél minder belangrijk dan de naaldkracht en bij twijfel zet je die gewoon op dezelfde waarde als de naaldkracht.  

Plaatruis kan in een plaat zitten.
Als je platen hebt met een goed geluid zónder enige plaatruis, ligt het aan de platen (kwaliteit, toestand) én aan het element. Elementen hebben namelijk een bepaalde naaldvorm en -slijpkwaliteit die van invloed zijn op (de gevoeligheid voor) hoorbare plaatruis. En datzelfde geldt voor de correcte inbouw (plaats, hoek) van het element.
Richtlijn is ook dat bij een normaal spelende plaat op dat moment de arm (van de zijkant gezien) parallel moet staan aan het plaatoppervlak.
Al deze invloeden zijn door jouzelf snel en eenvoudig te controleren.

Duclaasie

Zijn je platen überhaupt schoon?

Rob-ber

Citaat van: Duclaasie op 16 oktober 2024, 10:31:37Zijn je platen überhaupt schoon?
Terechte opmerking. Meeste nieuwe LP's zit residu op. Beste eerst schoonmaken, dan spelen.
Het is uiteraard zeer goed mogelijk dat naalddruk en/of anti skating niet goed is ingesteld. Dat hoor je bij de ene plaat/persing beter dan de andere.
hie kik ow an, hie kik ow ok an

morph

Citaat van: Rob-ber op 19 oktober 2024, 09:55:59
Citaat van: Duclaasie op 16 oktober 2024, 10:31:37Zijn je platen überhaupt schoon?
Terechte opmerking. Meeste nieuwe LP's zit residu op. Beste eerst schoonmaken, dan spelen.
Nee, een achtergebleven residu bij gloednieuwe platen is een mythe. Het plaatpersproces laat niets achter.
Ze kunnen echter wel statisch zijn. Daartegen kan wassen helpen, maar dat is ook simpeler op te lossen, met een borsteltje bijvoorbeeld.

Citaat van: Rob-ber op 19 oktober 2024, 09:55:59Het is uiteraard zeer goed mogelijk dat naalddruk en/of anti skating niet goed is ingesteld. Dat hoor je bij de ene plaat/persing beter dan de andere.
Dat klopt.

Los daarvan, de platenspeler die genoemd wordt heeft volgens mij geen antiskatinginstelmogelijkheden.

wrieh

Dag Genesis, Welkom!

Had je al gekeken of je naalddruk goed staat? Helaas staat niet in de handleiding van de Lenco LS-300 hoe je deze instelt. Maar voor elke platenspeler is dit eigenlijk gelijk. Ga voorzichtig te werk anders kan je de naald beschadigen, en dat zou zonde zijn.

Verwijder de bescherming van je naald als je dit doet, anders neem je het gewicht van het beschermkapje mee tijdens het afstellen.

Draai aan het gewichtje achterop de arm totdat de arm blijft hangen in de lucht (Hij staat in balans, hij gaat niet omhoog, maar zakt ook niet vanzelf naar beneden als je hem omhoog drukt), draai nu het tellertje achterop het gewicht zo dat deze 0 aangeeft. Draai nu het gewicht zodat de teller 3,5 aangeeft. Je hebt nu de naalddruk ingesteld op 3,5 gram wat voor de AT3600 (Standaard element op de Lenco LS-300) optimaal is. Eventueel zou je ook een vriend kunnen vragen die je hierbij helpt.

Vergeet ook niet regelmatig je naald schoon te maken. Zeker als je veel nieuw vinyl draait kan er doordat nieuwe platen vaak statisch zijn veel stof aangetrokken worden. Je kunt hiervoor een speciaal borsteltje gebruiken of een speciaal schoonmaakmiddeltje, de schoonmaakmiddeltjes bevatten vaak wel Alcohol en dit kan de lijm waar de naald mee vast zit oplossen bij "goedkopere" elementen/naalden, ik zelf zou het bij een AT3600 het met het speciale borsteltje laten.

Laat je niet afschrikken door de negatieve reacties op jouw draaitafel hier, we zijn hier nogal verwend met veelste dure draaitafels waarbij elk detail uitmaakt. Maar zijn ook allemaal ooit begonnen met een goedkopere draaitafel, als ik de geluidsfragmenten hoor vermoed ik dat er nog wel meer uit jouw draaitafel te halen is.

Verder is Phil Collins gewoon een lastige artiest voor platenspelers om af te spelen, hoe hij de bekkens aanslaat vervormd gewoon snel met een platenspeler, en de manier hoe hij de letter s zingt vervormd snel (In follow you, follow me "szszszsszstay with me" bijvoorbeeld)

Mocht je vinyl leuk vinden en uiteindelijk meer willen zou je kunnen kijken naar een AT95E element, dit is een upgrade die je wel kunt vernemen op deze platenspeler, daarna zou je al gauw naar een andere platenspeler moeten kijken, maar dan zou je ook al naar een aparte versterker en luidsprekers moeten kijken om het maximale er uit te halen.

Vergeet vooral niet te genieten van de muziek, als ik je muziekkeuze en je profielnaam mag geloven heb je een goede smaak :) Genesis is ondertussen een van mijn favoriete bands geworden en ik heb nu de plaat Selling England by the pound op.
Platenspeler: Technics SL-D202 + Nagaoka MP-110;
Versterker: Akai AM2600 + B&W DM220i;
Tuner: Akai AT2600
CD-Speler: Kenwood DP-47;
Cassettedeck: Akai GX706D

Genesis94

Dag allen! Bedankt voor jullie antwoorden!! Het is momenteel een enorm drukke periode, dus ik ben er nog niet aan toe gekomen om hier mee aan de slag te gaan, maar dat ga ik snel doen! Ik kom bij jullie terug :)

Nogmaals dank!!

@wrieh - geweldig album!! Geniet er van, en inderdaad, m'n all-time favorite band! Geweldige muziek!