• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Technics SL 10 cueing…hoe??

Gestart door Hansaudio123, 29 oktober 2024, 15:02:58

Vorige topic - Volgende topic

Hansaudio123

29 oktober 2024, 15:02:58 Laatste wijziging: 29 oktober 2024, 15:13:33 door Hansaudio123
Beste audiovrienden,
Recent een oude "vintage" Technics SL 10 op de kop getikt en de gebruiksaanwijzing gedownload.....
Ik ben hier een totale new Be...
Mijn zeer eenvoudige vraag is:
Hoe kan ik naar b.v. het 3e nummer van een lp gaan??
Er zit een knop cue op maar die lift alleen de naald ophoog/ omlaag...
In de handleiding hebben ze het over knoppen die ergens zitten om de naald nummers over te laten slaan.
Iemand die mss ook deze draaitafel heeft en me kan uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg?
Dank bij voorbaat!
Groet, Hans

Sytze Fliege

29 oktober 2024, 16:01:33 #1 Laatste wijziging: 29 oktober 2024, 16:04:44 door Sytze Fliege
Met de stop en de start toets kan je - als de naald omhoog is - naar links en rechts.

Zacht indrukken is langzaam, harder indrukken is sneller. Je ziet dan ook een pijltje rood oplichten, of twee als het sneller gaat.

Veel plezier er mee, is een mooie draaitafel!

PS: Je moet dat dus met de hand doen hè, de SL-15 kon dat geprogrammeerd.

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Hansaudio123

Sytze, hartelijk dank voor je duidelijke uitleg en snelle reactie, ik ga het vandaag direct uitproberen.
Het is inderdaad een fijne draaitafel, en ik begreep totaal niet waarom die handeling niet kon.( staat ook niets over in de manual)
( Ja,....., uiteindelijk dacht ik toen : "had ik maar een SL 15" , maar ik ben zeer content met dit juweeltje.

Vriendelijke groet,

Hans

Heintje

Ik heb in die tijd in een winkel audioapparatuur verkocht (om mijn studie te betalen).
Ik verkocht geen Technics, maar wel conrurrerende merken (Sansui, Fisher, Sony, Akai enz.). 
Daar moesten ze zóveel investeren (in elektronica) aan het herkennen van de blanke stukken tussen de nummers op de plaat om automatische nummerselectie mogelijk te maken, dat dat ten koste ging van de gerealiseerde muziekkwaliteit. 

Daarom had ik destijds altijd een hekel aan die uitvoeringen, en niet in het minst omdat in een platenspeler van 350 gulden meestal hetzelfde element zat als in een platenspeler van 150 gulden. 
Kun je nagaan wáárnaar je zat te luisteren: de kwaliteit van het element, niets anders.  

Sytze Fliege

Die SL-15 is echt wel een mooie draaitafel hoor, alleen wordt je natuurlijk een beetje beperkt door het TP4 systeem, maar ook daar kan je nog een mooie Jico SAS naald voor kopen.

Zelfde geldt voor de SL-10, waar natuurlijk eigelijk een MC naald op hoort. Heb je het element nog, maar is de naald versleten, dan kan je daar een nieuwe naald op laten monteren (zelfs gewoon in NL, in Meppel).

En anders gewoon een goed gebruikt Technics TP4 element met een mooie naald, heb je imho een prachtige draaitafel.

Ach, 🐸 toch op!

Nicolas

De SL6 is betaalbaar en die kan je als een CD speler programmeren. Nummervolgorde, nummertje overslaan, herhalen... het werkt heel mooi.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

mr_petit

Citaat van: Sytze Fliege op 30 oktober 2024, 16:07:07dan kan je daar een nieuwe naald op laten monteren (zelfs gewoon in NL, in Meppel).
Heb jij ervaring met die retipper in Meppel?
Garrard 401 - Ortofon AS-212

Duclaasie

Citaat van: mr_petit op  2 november 2024, 13:29:11
Citaat van: Sytze Fliege op 30 oktober 2024, 16:07:07dan kan je daar een nieuwe naald op laten monteren (zelfs gewoon in NL, in Meppel).

Ik sowieso en TDO speelt ook met een element van Rik. Makkelijkst is Phonocraft op MP opzoeken

Sytze Fliege

Nee, maar begreep inderdaad dat TDO hem kende en blijkbaar Klaas ook. Any good, Klaas?

Ach, 🐸 toch op!

Sytze Fliege

Ach, 🐸 toch op!

Duclaasie

Citaat van: Sytze Fliege op  2 november 2024, 19:52:06

Nee, maar begreep inderdaad dat TDO hem kende en blijkbaar Klaas ook. Any good, Klaas?

Ik zou hem zeker aanraden. Zeer behulpzaam, en als je buiten de gebaande paden wil ben je er ook aan het juiste adres. Andere tip op bestaande cantilever, cactus cantilever, andere spandraad, spandraad qua spanning aanpassen en noem verder maar op. Verwacht geen meetrapporten maar het is echt vakwerk wat Rik levert.

Sytze Fliege

Over SL-10 gesproken;

(wait for it...)

Ach, 🐸 toch op!

Heintje

minplus

Ik had verwacht dat hij hem zou uitzetten of herstarten...
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytze Fliege

Dat heeft youtube bedacht, die kat zo prominent als beginplaatje. Vond 't wel cool :)

Ach, 🐸 toch op!