• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Onbekende luidsprekers, iemand een idee?

Gestart door Sytze Fliege, 3 november 2024, 10:14:33

Vorige topic - Volgende topic

Sytze Fliege

Dit zouden Rogers MKL2 moeten zijn, maar die bestaan niet, voor zover ik kan nagaan (of ze moeten extreem zeldzaam zijn).

Lijkt me meer een eigenb(r)ouw(sel), maar wellicht is het echt een merk met model. Iemand enig idee?

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

B. Gehakt

Kan het misschien een 'officieel' zelfbouwpakket zijn? Ik kan mij zoiets herinneren en heb er nog op een snikhete middag op Edgeware road in Londen gelopen naar de metro, met en vooral voor een vriend uiteraard. Loodzwaar want met front en scheidingsfilters in een te grote doos en uiteindelijk niet zo goed klinkend vond ik, al is hij er heel lang heel gelukkig mee gebleven.
Deskundige

B. Gehakt

In NL werden die niet verkocht. Onder andere Wilmslow audio (heette die zo, nou ja het zit er dichtbij) in de UK verkocht die. Uiteraard was afhalen goedkoper dan ze op te laten sturen en Londen was een goedkope vakantiebestemming omdat mijn ouders er toen woonden en omdat krap bij kas wel een ding was liep je nog wel eens een blokje om voor zoiets.

Vellek, ze bestaan nog steeds: https://wilmslowaudio.co.uk/. AL zitten ze, of wat er van over is, nu meer in de buurt van Birmingham.
Deskundige

Heintje

De ontwikkeling in luidsprekers is hard gegaan en dit type luidspreker was in staat om mooi diep laag weer te geven.
Dit was wat mij betreft in de periode dat het vooral om de klank van de muziek ging en niet/minder om geluidsbeeld en detail.
Ik ken veel mensen die daar (toen) erg gelukkig mee waren.
In principe (zelfbouw, de uitvoering is behoorlijk mede bepalend voor het resultaat) zijn dit mooie luidsprekers.

Sytze Fliege

Mailtje gestuurd naar die lui, je weet nooit hoe een koe een biefstuk van de haas eet.

Ach, 🐸 toch op!

minplus

Gigantisch lang kauwend want een koe heeft geen kookplaat.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

WanFie

3 november 2024, 18:41:48 #6 Laatste wijziging: 3 november 2024, 18:46:19 door WanFie
Volgens mij een door Remo geleverd bouwpakket, de Rogers monitor. Daar zijn veel verschillende varianten van. Van versie 1 tot 8 (dacht ik) allemaal met verschillende speakerbezetting. Deze lijken me van voor versie 6.

Deze foto van een versie 3 vond ik:

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

gslikker

Die van mij zien er van onder hetzelfde uit, maar de tweede tweeter van boven zit naar links en de bovenste wat meer naar rechts en is een ribbon tweeter. Geen idee welke versie maar ze stammen uit begin jaren 80 en heb ze ooit van een vriend gehad. Het luidsprekerfilter zit aan de onderkant in de voet.
Ik begreep toen, dat bij Remo je luidsprekers/filter en houtpakket apart kon kopen.

Dus ja qua hout kan het ook een eigenbrouwsel zijn.

Ik weet niet of ik van een ander Nederlands forum mag citeren maar ik doe het toch (anders moet je het maar niet op t internet zetten denk ik dan en tenslotte GEEFT goegel mij die tekst)  "Het oorspronkelijke ontwerp is van ene Chris Rogers, een lezer van een Engels HiFi blad waarin hij het ontwerp gepubliceerd heeft."

Sytze Fliege

Als die op de afbeelding een MK3 is, dan wellicht dat de MK2 inderdaad een wat andere speakerbezetting had, maar de baffle is krek identiek qua indeling.

Het lijkt er op dat de bovenste tweeter een keer vervangen is, de bevestiging is anders en er zit een kadertje omheen wat er naderhand ingeplaatst lijkt te zijn.

Ok, ik weet genoeg heren, mijn dank.

Ach, 🐸 toch op!

Tom!

De onderste tweeters ook, ik zie oude schroefgaten.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

WanFie

Ik zie, dat Remo nog steeds bestaat en zelfs de Rogers Monitor nu als bouwpakket in de 8 versie nog verkoopt.

https://remo.nl/luidsprekers/13-67-rogers-monitor-80-bouwpakket.html#/36-upgrade-standaard_uitvoering
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

renewouters

Citaat van: WanFie op  3 november 2024, 18:41:48Volgens mij een door Remo geleverd bouwpakket, de Rogers monitor. Daar zijn veel verschillende varianten van. Van versie 1 tot 8 (dacht ik) allemaal met verschillende speakerbezetting. Deze lijken me van voor versie 6.

Deze foto van een versie 3 vond ik:

Wilde ik net zeggen. Die hebben door de jaren heen zo'n bouwpakket verkocht wat regelmatig werd geupdate (niet zozeer om te verbeteren maar omdat onderdelen niet meer te krijgen waren....).