• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Sansui AU 5900

Gestart door Moosten, 26 november 2024, 22:10:38

Vorige topic - Volgende topic

Moosten

Hallo, ik ben Martin en ik ben nieuw op dit forum. Een paar weken geleden heb ik een AU5900 aangeschaft. In het begin klonk hij prima, maar nu gaat de geluiskwaliteit opeens hard achteruit. Het geluid klinkt vooral in het midden en hoog vervormd. Ik heb het idee dat dit gebeurt als de versterker een tijdje aanstaat. Volgens mij is de versterker helemaal origineel. Ik overweeg een recap bij vintage audio repair. Is dit een goed adres?

Regenpak

Gaat wel, maar duur. Het is de vraag of een recap jouw probleem gaat oplossen. Alhoewel jouw foutbeschrijving enorm vaag is. Zou zo gauw niet weten wat dit zou kunnen veroorzakrn. Misschien vieze toonregelpotmeters.

Is de degradatie gelijk voor beide kanalen?

Tjerk
It's been Monday all week long!

gslikker

Ik geloof dat ik ooit zo'n ding had, of iig eentje uit die serie, en dat dat tulpstekkerdeel nogal gammel was, omdat die stekkers rechtstreeks op de print zaten en je dus met insteken of uittrekken van een stekkertje je altijd kracht op de printbaantjes krijgt.

S.B.Marantz

Dag Martin,

Het is inderdaad een wat vage omschrijving en (te) veel mensen denken nog steeds dat recappen voor alles de oplossing is.
Luister eerst eens of het probleem zich op beide of op 1 kanaal voordoet.
Niemand kan op deze wijze een diagnose stellen.
Daarvoor zul je toch naar een techneut mogen gaan.
Of ik dat nu ben of iemand anders maakt niet uit maar wel iemand die niet alleen een paar capjes gaat vervangen.

Een voorbeeldje: Een kennis van mij had een 7900 en zijn oude techneut die gestopt was zei dat ik de diff ampjes moest checken maar mijn ogen alleen al vielen op de fusibles en ik zat direct goed.
Die kennis had dus mazzel dat dat alleen de oorzaak van het probleem was.
Veel Sansui's uit die periode zitten daar ramvol mee en zijn ook vaak boosdoeners.
Alsmede transistoren met pikzwarte pootjes kunnen flink wat roet in het eten gooien en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Sterremuur

Lijkt op cross-over vervorming.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

S.B.Marantz

Aan de scope dat ding en je ziet het direct hoewel ik het zelden tot nooit gezien heb.

Theo van Wermeskerken

Het ligt vaak aan die beruchte weerstandjes in die oudere  Sansui versterkers.
Ik had er hier laatst ook weer eentje met die sterk oplopende weerstandjes, een hele rits van 82 ohm die allerlei waarden hadden aangenomen.
Uitkijken met recappen, dat maakt ook vaak meer stuk dan je lief is.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Sytze Fliege

Recappen kan geen kwaad in deze modellen, de oude zwarte Nippon-Chemicons kunnen goed zijn, maar vaak genoeg zijn ze ook gewoon "op". Doorgerotte pootjes bijvoorbeeld (zie je ook veel in Luxmans uit die periode). Gek genoeg zijn juist bij deze modellen (geen klasse A!) ook de grote bufferelco's vaak slecht.

De meeste transistors in de 5900 zijn ok, maar er zitten een paar "must replace" modellen in. o.a. de dubbel/differentieeltransistors. De slechte transistors zorgen voor ruis, kraken en soms ook knetteren en als je echt pech hebt kan het je speakers opblazen.

Er zitten in dit model 4 fusible resistors, inderdaad een no-brainer om die te vervangen. Evenals een trits dubbeldiodes. Speaker relais worden bij "revisies" lang niet altijd vervangen, maar ik doe dat ondertussen al een tijdje standaard, je kunt de contacten poetsen, maar de ervaring heeft me geleerd dat ze kuren kunnen blijven vertonen. Voor het geld wat vervanging extra kost kan het baasje niet heen en weer rijden. Een andere no-brainer is álle soldeerverbindingen goed controleren (inderdaad Gerard, vooral die van de inputs bij deze modellen). Ik heb me wel eens scheef gezocht naar een niet werkend front LEDje, bleek een (niet zichtbare!) slechte soldeerverbinding te zijn.

Wat recappen betreft, met Tjerk heb ik wel eens de discussie gehad waarom ik dat bij jaren '70 spul nagenoeg standaard doe en waarom niet alle techneuten daar voorstander van zijn. Een reden kan zijn dat een techneut in geval van calamiteiten een probleem met een slechte elco snel opgelost zal hebben, maar er niet altijd aan denkt hoeveel moeite het het baasje kan kosten om telkens maar opnieuw op te draven bij die techneut (het is niet voor iedereen een hobby!). Dus ondanks dat er wat voor te zeggen is om de elco's niet te vervangen (tenzij slecht) ben ik meer van de overtuiging om het gewoon in één keer echt goed te doen, zodat zo'n apparaat weer een leven meegaat zonder dat je steeds terugmoet of zelfs uiteindelijk teleurgesteld raakt in het fenomeen "vintage audio", wat ik helaas al erg vaak gezien heb en wat gewoon niet nodig is.

Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Heintje

Gelukkig hebben we nog wat "vintage" reparateurs.
Dit topic zit er vol mee ...  8) ;D

S.B.Marantz

Mwa  ;D

Het zou inderdaad het beste zijn om alles aan te pakken maar we hebben ook nog met een eigenaar te maken.