Tegels enzo..

Gestart door Starsky, 30 november 2024, 19:19:45

Vorige topic - Volgende topic

Starsky

Om andere topics niet verder te vervuilen, heb ik dit topic gestart  met als basis het VDH princiepe.

Wat mij bezig houdt is het volgende..
Ik heb zelf een mooie set (vindt ik zelf) bestaande uit hoog rendement  Bastanis breedbanders met mini horn.
Chaos MK4 versterker, grote tegel en een MK0 lamp en "Berret" bekabeling.
En een Innous Zen mini streamer/dac welke boven op de tegel staat, en de versterker weer via een meubel er boven op.

Nou klinkt alles al heel prettig!  Maar ik dacht, wellicht is op DAC gebied nog wat te winnen, inmiddels 2 mooie ( en voor mij best prijzige dacs) staan voor vergelijking.
Wat ik heel appart vindt is: deze dacs hebben allebei eigenlijk " betere" kwaliteiten als de innous dac MAAR ze missen het complete plaatje 😕
Ik snap dit niet zo, heb ze beiden direct op de tegel gehad en streamer er bovenop. Maar het lijkt alsof de set de dac tegen werkt...
Mijn vraag is: heeft de tegel een incubatie tijd op nieuwe componenten?
Als ik de Zen streamer weer ook als dac gebruik is " het geluid " direct daar.
Als ik stream met de Zen naar de andere dacs, diemook op de tegel staan mis ik het plaatje om maar zo te zeggen..

berret

Dat kan zomaar. Afhankelijk van de inwendige componenten kan er wel een tijdje overheen gaan. En een tegel kan veel, maar niet alles....

Jan66

Wat valt er allemaal onder 'Berret'-bekabeling?

Walt

Welk merk/type dacs heb je nu staan dan?

Starsky

Citaat van: Jan66 op  1 december 2024, 09:55:00Wat valt er allemaal onder 'Berret'-bekabeling?
Alles :) behalve de 75Ohm coaxkabel..

Starsky

En is het beter 2 componenten bovenop elkaar, of naast elkaar op 1 tegel?
Of heeft dat geen invloed mbt tegelwerk?

berret

Citaat van: Starsky op  1 december 2024, 12:25:19En is het beter 2 componenten bovenop elkaar, of naast elkaar op 1 tegel?
Of heeft dat geen invloed mbt tegelwerk?
De tegel hoort onder. Alles wat daar in een verticale lijn boven staat, profiteert hiervan. De reikwijdte verticaal is nagenoeg onbeperkt. Als je apparatuur klein van formaat is en ze passen naast elkaar op de tegel kan dat uiteraard ook. Het is niet aan te raden om 2 tegels boven elkaar te zetten, dan werkt het elkaar tegen. Er zijn wel mogelijkheden om dat te doen, maar dan moet de bovenste tegel apart opgebouwd worden. Maar waarom zou je als 1 tegel het al prima doet. Het is wel zo dat de tijdsduur om te wennen bij de bovenste apparatuur iets langer is. Meestal niet meer dan een paar uur.

Starsky

Dank Berret,
Als het goed is kunnen de dac en streamer precies naast elkaar, daar ga ik mij vd week even mee bezighouden.., wil de kabels aan de achterzijde er ook netjes bij laten liggen.
Zal dan ook de keuze maken welke dac of geen er blijft..

Nu weer ff genieten ;D  ;)

Walt

Hier nog een vraagje over audiotegels, ik heb nu twee sets in de ruimte staan, de tweede set tegenover de andere set dus 180 graden gedraaid, de tegel onder de tweede set ligt nu ook 180 graden gedraaid tov de tegels in de andere set, is dat goed of moet ik de tegel in de tweede set uitlijnen met de andere tegels?

berret

De werking is verticaal en dat betekent ook dat er in het horizontale vlak geen beïnvloeding is. Dat geldt voor alle tegels met het Helix Audio merkje erop. 
De allereerste tegels met het Suzy Wong merk zijn nog wel richtingsgevoelig, daar is een andere behandeling op toegepast. Tussen die tegels is er wel een geringe interactie, maar die is afhankelijk van de onderlinge afstand. Als de afstand meer dan 2 meter is, is de interactie niet meer van wezenlijke invloed.
Dat betekent dat de latere versie tegels ook rustig onder omgedraaide speakers kunnen, ze hoeven niet uitgelijnd te worden.

berret

Correctie: omgedraaid moet ingedraaid zijn. Tja spelllingskorrektie

Walt

Starsky

Vandaag weer even bezig geweest om mijn set verder te optimaliseren.
Ik heb op advies de digitale usb kabel aangepakt, de jitterbug ook gelijk maar even en de dac en streamer naast elkaar gezet op 1 tegel wat gelukkig prima paste. ;D
De usb kabel mantel moest vewrijderd worden, maar dit durfde ik toch niet aan aangezien de draden ingegoten leken in de mantel en te fragiel voor mij, dus heb ik het anders opgelost, de grote plastic blokken bij de stekkers weggesneden, hele kabel ingesnot en voorzien van een katoen jasje, deze met twee kleine  stukjes krimpkous weer vastgezet om de stekkers heen.
De AQ jitterbug opengeprust en voorzien van een laagje snot, en twee stukjes dun katoen weer aan beide zijde van het printje geplaatst en alles weer samengebouwd.

Aangesloten, en eerst koffie gaan drinken..
Bij terugkomst een van de favorieten opgezet en merkte gelijk weer iets op..
Hmm speelt het nu een fractie zachter?🧐
Ook klonk het "stiller" of er nog meer rust in de opnames zat..
Was weer een kippevelmoment  ;D
The song of the black swan van Pink Martini klonk fantastich! Zoals de Cello daar zingt..wow ik vindt dit nummer heel fraai opgenomen aangezien
Je heel veel dingetjes in de opname hoort... aanrader ;)

Kortom, ik geniet wederom weer volop!
B en T Dank voor het mogelijkmaken van al dit moois!
En natuurlijk blij dat ik dit forum een tijd geleden heb ontdekt anders had ik er waarschijnlijk nooit van gehoord...😄

Duclaasie

Als ik je goed begrijp heb je de ferriet kernen van je USB kabel verwijderd en de afscherming afgekoppeld? Enig idee waarom dit er omheen zat?

Starsky

Duclaasie,
Nee, ik heb de afscherming in tact gehouden, en alleen de uiteinden van de kabel wat kleiner gemaakt tot aan de connectoren anders paste de katoenveter niet..