• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Bluray speler Downsampling audio instellingen

Gestart door Jacob71, 21 december 2024, 23:22:10

Vorige topic - Volgende topic

Jacob71

Goedeavond,
Ik heb een vraag mbt de audio instellingen van mijn Yamaha BD-A1020.
Bij het instellen kom ik in het menu de instelling "Downsampling" tegen.
Ik moet hier kiezen uit 48K/96K of 192K.
Ik heb de speler via een HDMI kabel op mijn Oled LG55B6V aan gesloten. Omdat ik ook graag Cd's wil gaan afspelen hiermee heb ik deze met een audio coax kabel op mijn versterker Yamaha A-S801 aangesloten. Nu zou ik graag voor het afspelen van Cd's de beste geluid instellingen willen hebben. Maar ik vraag me dus af wat het Downsampling in deze precies betekent en doet? Al ik deze instel op 192K gaat hij dan alles vanaf 192K downsamplen? De versterker heeft zelf een DAC? Wat is nu de beste Downsample instelling?

Heintje

Als je installatie zowel de lage als de hogere samplefrequenties weer kan geven, zou je wellicht het beste kunnen kiezen voor de originele waarde, dus zonder downsamplen.
Probeer ze gewoon uit en wat het beste klinkt behoud je.

Waarom? Ik zie op dit forum heel veel technische discussies over hoe iets werkt en dat is prima.
Het wordt minder prima als er wordt geschreven waarom iets vanuit technisch perspectief beter of slechter zou moeten klinken. In dat geval probeer je het liefst gewoon in jouw eigen omstandigheden uit.

Bij downsamplen wordt de samplefrequentie teruggebracht tot een lagere waarde. Soms is dat eenvoudig (bv. de helft van het origineel), soms moet daaraan worden gerekend of geïnterpoleerd. In dat geval verlies je iets en dan kan het resultaat iets minder zijn.

Luister ze!  8) ;D

Space

Citaat van: Jacob71 op 21 december 2024, 23:22:10Goedeavond,
Ik heb een vraag mbt de audio instellingen van mijn Yamaha BD-A1020.
Bij het instellen kom ik in het menu de instelling "Downsampling" tegen.
Ik moet hier kiezen uit 48K/96K of 192K.
Ik heb de speler via een HDMI kabel op mijn Oled LG55B6V aan gesloten. Omdat ik ook graag Cd's wil gaan afspelen hiermee heb ik deze met een audio coax kabel op mijn versterker Yamaha A-S801 aangesloten. Nu zou ik graag voor het afspelen van Cd's de beste geluid instellingen willen hebben. Maar ik vraag me dus af wat het Downsampling in deze precies betekent en doet? Al ik deze instel op 192K gaat hij dan alles vanaf 192K downsamplen? De versterker heeft zelf een DAC? Wat is nu de beste Downsample instelling?

Downsampling heb je voor de dvd speler alleen nodig wanneer je de digitale uitgang aan een oudere surround processor hangt voor het filmgeluid. zolang dat niet gebeurt lekker op 192k laten staan.
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Jacob71

Ontzettend bedankt het is mij nu duidelijk!