• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Kraak in beide speakers na 2 a 3 minuten

Gestart door Paulus G, 26 december 2024, 13:05:22

Vorige topic - Volgende topic

Paulus G

Beste allen,

Voordat ik begin wil ik een iedere fijne dagen toewensen. Welnu, een poosje geleden heb ik een andere buizenversterker aangeschaft. Een Cayin Venus VP-100i. Geluid is prachtig en hij doet wat ik wil. Op een puntje na. Telkens als ik de versterker aanzet geeft hij na een minuut of 2 a 3 een kraak/plofje in de speakers. Ofschoon ik daar prima mee kan leven zou ik toch graag het euveltje opgelost hebben.
Nu ben ik alles behalve technisch en dus ben ik op zoek naar iemand die dit voor mij zou kunnen nakijken / oplossen. Normaal gesproken zou ik nu naar Rody Mulder gaan, maar ik heb begrepen dat hij ermee opgehouden is.
Mocht je iemand weten of heb je deze kennis/vaardigheden zelf, dan hoor ik het graag. Eventuele kosten die aan de reparatie zijn verbonden zijn uiteraard voor mij.

Groet,
Paul

amp

Als je dat op beide kanalen gelijktijdig hoort zit dat waarschijnlijk in de hoogspanning, tenzij er sprake is van gescheiden voedingen. Heb je een schema? Toevallig had ik hier een buizenversterker met ook zoiets. Bleek een ontwerpfoutje te zijn waardoor een mosfet in het hoogspanningscircuit wat bijgeluiden veroorzaakte bij opstarten en afsluiten.....was op zich ook goed mee te leven, maar de bezitter van het ding had het er niet op..... :)   

Paulus G

Beste Amp,

Nee sorry, ik heb geen schema. Het vreemde is eigenlijk ook dat hij in het begin dat ik hem had slechts op een speaker een kraakje gaf. Nu lijkt het alsof beide speakers het nu doen. Ik heb destijds de verkoper geïnformeerd en die vertelde mij dat er dure condensatoren in waren gezet en dat waarschijnlijk eentje niet goed was. Ik ben hier een leek en dus heb ik geen idee of dit klopt of niet.

amp

28 december 2024, 18:43:26 #3 Laatste wijziging: 28 december 2024, 19:15:10 door amp
Beste Paul,

Ik had wel even gegoogeld, maar kon geen schema vinden. Vandaar dat ik het aan je vroeg. Met een schema bij de hand hadden we kunnen zien hoe de versterker in elkaar zit en de eventuele veroorzaker van deze bijgeluiden kunnen aanwijzen.....

Groeten amp

Paulus G

Beste Amp,

Ik begrijp het. Maar kan het eigenlijk kwaad? Ik bedoel, beschadig ik mijn luidsprekers of versterker ermee als ik hier mee doorspeel?

Groet,
Paul

Theo van Wermeskerken

Hangt er hoofdzakelijk vanaf waardoor het veroorzaakt wordt.
Speakers hebben grote moeite met gelijkspanning / stroom.
In een transistor versterker zit daarom een relais die bij calamiteiten de speakers loskoppelt van de versterker.
In een buizenversterker kan dat normaliter niet gebeuren omdat er tussen de hoge voedingsspanning en de speaker een uitgangstrafo zit die de gelijkspanning blokkeert.
In de versterker kan wel het een en ander sneuvelen, afhankelijk dus van welke component hier waarschuwingssignalen geeft.
Is het dus een koppel condensator naar de eindbuizen kan die bij doorslag de betreffende einbuis vernietigen, maar als dat te lang aanhoudt tevens de uitgangstrafo verbranden.
Als het een voedings elco is die het doet kan die bij doorslag de gelijkrichter en als dat te lang aanhoudt de voedingstrafo
laten verbranden.
In die beide trafo's zijn dat relatief dunne draden.
Omdat er in de versterker gewerkt is, is het aan te bevelen om er niet op goed geluk maar mee door te spelen maar er even naar te laten kijken.
Hier geldt ook weer : meten is weten en gokken is dokken.
Bovendien kijkt Murphy in dit soort zaken altijd om het hoekje mee..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

amp

Ja, met een klein mankementje kun je zo op grote onkosten komen te zitten met een beetje pech....
In buizenversterkers zie je bijna nooit dat zulk soort zaken die Theo hier noemt worden beveiligd. Dit gebeurde vroeger niet en nu meestal ook niet met die buizenversterkers. Toch heb ik wel eens wat meegemaakt....vaak loopt het dan nog wel goed af.....zeker als je de stekker er op tijd uittrekt... 8)
Zelf ben ik een behoorlijke angsthaas die de zaak beveiligd - zonde, die gevolgschade...en de kosten...

Wim72

Nu nog een reparateur opscharrelen in de buurt van Beverwijk die de nodige service aan deze buizenversterker kan uitvoeren...

Tube164

Loves-Tubes

Hallo Paul, ik heb meerdere Cayin versterkers gerepareerd en afgesteld. Bezit zelf ook een Cayin versterker. Ik wil wel e.a. voor je nameten. Woon in het midden van het land. Stuur mij maar een PB.