• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Effect nieuwe snaar op toerental

Gestart door robert_b, 28 december 2024, 20:45:17

Vorige topic - Volgende topic

robert_b

Ik had mijn draaitafel precies op 33 1/3 ,  echter met een nieuwe snaar ( thorens ) is deze van het pad.

Hij doet nu 0.1 seconde langer over 40 toeren, 40 * 1.8 zou 72 seconden moeten zijn maar is dus 72.1 seconden.

Is dit aanvaardbaar ,  trekt dit bij ?

Moet wel zeggen dat de draaitafel wel sneller op toeren is, zo'n oude snaar is toch gauw veel langer en dan gaat hij het plateau moeilijker  op gang krijgen.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Duclaasie

Heintje

Heb je geen stroboscoop (op je platenspeler)?
Dat is veel gemakkelijker te beoordelen dan zo'n berekening waarbij je niet weet of de oude of de nieuwe situatie de beste is.
(Zonder die kennis zou ik zeggen dat de nieuwe situatie de betere is.)

morph

Citaat van: robert_b op 28 december 2024, 20:45:17Is dit aanvaardbaar ,  trekt dit bij ?
Dat is minimaal. Hoor je het?
Op den duur zal ook de nieuwe snaar gaan rekken.

Belangrijkste is dat de snaar niet slipt zodat je gejengel voorkomt bij aanhoudende tonen.
Waar een eenmaal op gang zwaar massaplateau al (flink) minder last van heeft dan een lichtgewicht.

WanFie

Het toerental van een snaaraandrijving is ook afhankelijk van de dikte van de snaar. Kennelijk is de nieuwe snaar iets dunner, waardoor hij langzamer loopt.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Parker700

Citaat van: WanFie op 29 december 2024, 14:01:02Het toerental van een snaaraandrijving is ook afhankelijk van de dikte van de snaar. Kennelijk is de nieuwe snaar iets dunner, waardoor hij langzamer loopt.
Daar heb ik nog nooit over nagedacht.
De binnendiameter blijft toch gelijk bij dikke of dunne snaar.
Wat mis ik?
Muziek, daar kikker je van op!

WanFie

Je mist de neutrale lijn. Bij een dikkere snaar ligt die verder van het plateau en aandrijfpoelie. Daardoor verandert de overbrengverhouding. Stel: Een poeli van 10 mm en een plateau van 300 mm. Dat is een overbrenging van 1:30 zou je zeggen. Niet dus. Bij een snaar van 1 mm dik b.v. wordt de overbrengverhouding 11 : 301 mm en dat is 1:27,363636..
De neutrale buiglijn ligt immers (ongeveer) in het midden van de snaar. En dat moet je wél meerekenen. Bij een snaar van 0,5 mm dik is het dus 10,5 of 300,5 mm = 1:28,619047...

Zie pagina 8. op https://afokkerwerktuigbouw.nl/online/wp-content/uploads/2023/01/AFOKKERwerktuigbouw-Blz.-118-160-Riemoverbrengingen.pdf

En bij ronde en vierkante snaren geldt dit ook.

Parker700

Dankjewel, zover heb ik er inderdaad nog nooit over nagedacht.
Muziek, daar kikker je van op!

Geen hond

29 december 2024, 15:08:00 #8 Laatste wijziging: 29 december 2024, 15:13:38 door Geen hond Reden: uitleg
dat is ook onzin >:(
het blijft de binnen diameter .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Duclaasie

29 december 2024, 17:50:04 #9 Laatste wijziging: 29 december 2024, 20:03:30 door Duclaasie
Citaat van: Geen hond op 29 december 2024, 15:08:00dat is ook onzin >:(
het blijft de binnen diameter .

Dat is absoluut geen onzin, dit is meteen de reden waarom een versleten snaar vaak tot een lager toerental leidt. Daarnaast is dit ook de reden dat je bij Thorens voor originele snaren moet gaan, after market is anders qua maat.

WanFie

Een dunnere snaar zorgt voor een lager toerental, geen hoger.

Jan66

Ik neem ook altijd de originele snaar voor mijn Pro-Ject Perspective.

Hoe lang kun je een snaar bewaren?
Op welke manier kun je een snaar het beste bewaren?

Wim72

Niet helemaal on topic, vroeger waren velen met de brommert ook altijd aan het klooien met verschillende tandwielen om de overbrengingsverhouding optimaal te krijgen.
Uitkomst was vaak: voor de wind ging men als de brandweer en tegen de wind in of met een extra passagier bleef men maar terugschakelen!🤣
Opgevoerd of niet ik liet de originele tandwielverhouding altijd intact en had geen problemen als het brommertje wat extra zwaar moest werken.

Robertluistert

@wanfie: in jouw rekenvoorbeeld zou met een snaar van zeg 10mm de snelheid met bijna 2 vermenigvuldigd worden. (1:15,05) klopt dat echt?
Nooit naar mij luisteren. Ik doe ook maar wat.

WanFie

Citaat van: Robertluistert op 29 december 2024, 19:04:40@wanfie: in jouw rekenvoorbeeld zou met een snaar van zeg 10mm de snelheid met bijna 2 vermenigvuldigd worden. (1:15,05) klopt dat echt?

Dat klopt, omdat de aangedreven poeli (door de neutrale lijn van de snaar) twee keer zo groot wordt, en de draaitafel ook maar 10 mm groter (is ruim 3,3 %) . Maar ik denk dat dit niet gaat lukken, omdat zo'n dikke snaar niet zo kort kan buigen.

Daarom is een dunne snaar al snel nauwkeuriger.