• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Snaar buitenlangs het plateau?

Gestart door robert_b, 28 december 2024, 20:48:50

Vorige topic - Volgende topic

robert_b

Ik ben mij aan het oriënteren op de draaitafelmarkt.

Wat mij opvalt is dat de snaar vaak buitenlangs het plateau gaat.

Wat is jullie mening hierover?

Hier spreekt men grammofoonplaat

Heintje

Watbedoel je?
Wat is jouw alternatieve voorstelling daarbij?  ???

morph

Citaat van: robert_b op 28 december 2024, 20:48:50Wat mij opvalt is dat de snaar vaak buitenlangs het plateau gaat.

Wat is jullie mening hierover?
Dat is een ontwerpkeuze, wat betreft vormgeving van de gebruikte techniek. Ik vermoed dat de verborgen-snaar spelers (over een binnen ring aan de onderzijde van het plateau) in grotere getale voorkomen.

robert_b

Wat is jullie voorkeur voor het traject van de snaar en waarom?
Hier spreekt men grammofoonplaat

Heintje

Zoals morph zegt: het is een ontwerpkeuze, geen kwaliteitscriterium.
Het is wel zo dat als je een platenspeler hebt met de snaar buitenlangs het plateau hebt zonder knop voor omzetten van de snelheid, dat erg onhandig is bij het wisselen van de snelheid.
Gelukkig komt die combinatie niet vaak voor.

Maar een snaar loopt altijd langs een plateau ( ook al zit dat plateau soms verstopt onder het plateau waar de plaat op ligt).

morph

Citaat van: robert_b op 28 december 2024, 21:08:31Wat is jullie voorkeur voor het traject van de snaar en waarom?
Mijn voorkeur is uit het zicht.
Voor het functioneren maakt het in principe niet uit.
Tenzij er om de platenspeler te veranderen van 331/3 naar 45 toeren en vice versa, de snaar met de hand moet worden omgelegd.
Maar bij zulke spelers wordt meestal de prijs door het uiterlijk bepaald, gericht op een niche markt, en niet op techniek.

(Ongeveer wat Heintje ook al aangeeft)

Heintje

En hoe vaak wissel je in de praktijk nou de snelheid? Vrijwel nooit.

Duclaasie

Citaat van: Heintje op 28 december 2024, 21:23:10En hoe vaak wissel je in de praktijk nou de snelheid? Vrijwel nooit.

Jij misschien niet, maar ik heb ook wel wat 45 toeren platen. Daarentegen hoef ik daarvoor gelukkig geen snaar om te leggen maar wordt dat electronisch geregeld.

Keuze voor een subplateau of niet hangt ook van andere ontwerpkeuzes van de platenspeler af.  Ik een geveerd subchassis kun je eigenlijk niet zonder subplateau.

Een groot massa loopwerk krijg je met een laag koppel motor daarentegen niet op gang, dus dan zie je vaak dat de riem om het plateau heen loopt. Er is niet echt een goed of fout maar meer een gevolg van diverse ontwerp keuzes hoe de riem loopt.

morph

Citaat van: Heintje op 28 december 2024, 21:23:10En hoe vaak wissel je in de praktijk nou de snelheid? Vrijwel nooit.
Nou...
de 45-toeren versies van album-heruitgaves zijn nogal eens erg aantrekkelijk vanwege de kwaliteit.
Voor 78-toeren wisseling is er wel wat meer nodig dan alleen een snaartje omgooien.

Maar goed, mijn voorkeur gaat sowieso uit naar direct-drive.

B. Gehakt

Citaat van: robert_b op 28 december 2024, 21:08:31Wat is jullie voorkeur voor het traject van de snaar en waarom?

De snaar in de vorm van een wybertje. Op ieder van de scherpe punten één motor. De ring van het plateau wordt aangedreven op de twee botte punten van het wybertje. Alles is dan meer symmetrisch qua belasting. Ook al is het omleggen van de snaar daarmee wat problematisch, ik zou niet anders meer willen.
Deskundige

Duclaasie

Citaat van: B. Gehakt op 28 december 2024, 22:36:21

De snaar in de vorm van een wybertje. Op ieder van de scherpe punten één motor. De ring van het plateau wordt aangedreven op de twee botte punten van het wybertje. Alles is dan meer symmetrisch qua belasting. Ook al is het omleggen van de snaar daarmee wat problematisch, ik zou niet anders meer willen.

Dan heb je altijd een motor, met bijbehorend strooiveld, bij je element in de buurt. Daarnaast lopen die motoren nooit exact gelijk waardoor je weer wow en flutter kan introduceren. Ik vond het voorheen ook een interessante benadering, maar er kleven helaas veel nadelen aan.

Heintje

Kassaaaaaaaaaaaaaaa !  ;D

Robert, ik zou me echt om heel andere dingen zorgen maken dan het pad wat een snaar volgt bij de keuze van een draaitafel.
Denk om te beginnen aan budget en nieuw of tweedehands en vanuit welke bron je de draaitafel wil aanschaffen (bv een forum of  marktplaats om maar wat te noemen).

Vincent Kars

Doet mij denken aan mijn laatste draaitafel, een Michell Gyro.
Ja had een aan/uit knopje voor het motortje en op de as daarvan zaten 2 pully's, 1 voor 33 en 1 voor 45.
Dus toerental veranderen was een kwestie van dat snaartje pakken (met een tissue want je wilt geen vet aan die snaar) en naar de andere pully verleggen. Veel minimalistischer kun je het niet krijgen. De eenvoud van het ware. Als je vrijwel uitsluitend LP's draait heb je er geen last van.

Wat is nu de beste oplossing?
Dat is simpel, in 2008 ben ik volledig file based gegaan. Dus alle CD's geript, de LP's die ik niet op CD kon krijgen gedigitaliseerd en de hele zooi de deur uit gedaan. Scheelt een bak kastruimte, je hebt op je PC een veel beter overzicht van je collectie en je bent van alle ellende als stof, gietgallen, ruis, etc verlost.
Nooit meer een platenspeler.

B. Gehakt

Laat het nou best meevallen met de genoemde wow en flutter bij mijn draaitafel. Misschien helpt het dat plateau en platenpuck samen meer dan één kilo wegen, terwijl het toch een draaitafel met verend subchassis is. Er zit een uitstekende ring onder het plateau en die ring wordt aangedreven door de snaar. De snaar blijft uit zicht.

Het plateau bestaat uit één enkel deel. Dit zorgt -samen met een stalen H-profiel onder het plateau- voor een ononderbroken verbinding van plateau naar draaitafelarm. Bij Thorensen en hun afgeleiden ontbreekt zo'n verbinding omdat daar het plateau uit twee losliggende delen is opgebouwd. Dat laatste geeft wel een gemakkelijke toegang om de snaar op te leggen.
Deskundige

B. Gehakt

Nou ja, vrijwel ononderbroken. Er is nog het lager en zo.   >:(
Deskundige