• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Snaar buitenlangs het plateau?

Gestart door robert_b, 28 december 2024, 20:48:50

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Een grotere diameter voor de plateau-aandrijving, betekend een snellere motor of een grotere poelie op de motor. Beiden niet ideaal voor een draaitafel.

De enige echt goede aandrijving is die Sonore/Barcanova van Cock van der Weijden. Een super stille perfect rondlopende gelijkstroommotor en een zeer stijve dunne band.

Alles wat met ronde snaren of vierkante snaren wordt aangedreven loopt niet lekker. Elastische snaren maken het nog lastiger.

Maar een echt goede draaitafelaandrijving is nooit goedkoop.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Starsky

Tsja kan aan mij liggen maar 27K voor een draaitafel?   :o

Er is in mijn beleving wel een verschil tussen " niet goedkoop" en " duur"
Ik snap dat een 50€ platenspeler niet hetzelfde zal brengen als de sonore die je noemt..
Maar kan denk ik met een stuk minder dan 27K€ ook wel denk ik zelf ( maar dat is mijn mening ;) )

Maar het ging om de eind aandrijving..
Zolang deze maar constant is en geen rek of speling heeft  en geen resonanties door geeft haal je inderdaad de beste resultaten.

WanFie

Cock liet het mij zien met een standaard motor. Hij legt een stroboscoopschijf op en laat zien dat die bij 50 Hz licht heel mooi stil staat. Dan neemt hij een stroboscooplamp met bijbehorende schijf op 2000Hz. Dan zie je dat de de streepjes best wel wazig zijn. Daarna komt de goede aandrijving er aan en zie je dat ook die 2000 Hz schijf perfect stilstaande streepjes laat zien. En het meest bijzondere. wanneer hij het plateau afremt, is dit in amper 1 sec weer op snelheid en stabiel.

Ook laat hij horen dat de afgespeelde muziek met beide aandrijvingen behoorlijke verschillen laat horen. Denk aan een tussenwieldraaitafel en een snaaraangedreven. Dat klinkt ook echt anders.

Dat dit geld kost lijkt me logisch. Dat Barcanova en de verdere handel daar een deel van wou ook. Vandaar, dat Cock is gestopt met Barcanova. Of er nog ooit nieuwe Sonore draaitafels gaan komen..?? Ik weet het niet. Maar dit is wél de meest bijzondere draaitafel die ik ooit gedemonstreerd zag.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

renewouters

Citaat van: Duclaasie op 28 december 2024, 21:30:17
Citaat van: Heintje op 28 december 2024, 21:23:10En hoe vaak wissel je in de praktijk nou de snelheid? Vrijwel nooit.

Jij misschien niet, maar ik heb ook wel wat 45 toeren platen. Daarentegen hoef ik daarvoor gelukkig geen snaar om te leggen maar wordt dat electronisch geregeld.

Als je regelmatig wisselt van snelheid is een electronisch geregelde snelheid eigenlijk "eis nr. 1" bij het selecteren van een platenspeler. Je wilt niet steeds aan de snaar zitten om de snelheid aan te passen, ongeacht of deze binnen of buiten zit. Iedere keer dat je de snaar aanraakt komt er vet op en wordt de snaar ook even extra uitgerekt. 

Duclaasie

Citaat van: renewouters op  2 januari 2025, 15:21:24
Citaat van: Duclaasie op 28 december 2024, 21:30:17
Citaat van: Heintje op 28 december 2024, 21:23:10En hoe vaak wissel je in de praktijk nou de snelheid? Vrijwel nooit.

Jij misschien niet, maar ik heb ook wel wat 45 toeren platen. Daarentegen hoef ik daarvoor gelukkig geen snaar om te leggen maar wordt dat electronisch geregeld.

Als je regelmatig wisselt van snelheid is een electronisch geregelde snelheid eigenlijk "eis nr. 1" bij het selecteren van een platenspeler. Je wilt niet steeds aan de snaar zitten om de snelheid aan te passen, ongeacht of deze binnen of buiten zit. Iedere keer dat je de snaar aanraakt komt er vet op en wordt de snaar ook even extra uitgerekt. 

Of mechanisch, zoals bij tussenwiel aandrijvingen of Thorens met een armpje en een pulley met twee diameters.

robert_b

Ieder voordeel heeft zijn nadeel. Er valt voor beiden iets te zeggen. Mijn voorkeur op dit moment is dat de snaar afgeschermd is van de omgeving en ik ga hier niets van uitleggen omdat mijnheer Duclaasie mijn andere topic heeft vergalt met zijn dom gewauwel.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Duclaasie

Graag gedaan, je moet tenslotte doen waar je goed in bent. Veel plezier elders

robert_b

Hier daar is hij weer met zijn zinloze opmerking. Ga lekker chatten man, dat is jouw nivo.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Heintje

minplus

11 januari 2025, 17:56:27 #24 Laatste wijziging: 11 januari 2025, 18:08:19 door minplus
Robert, het kan zijn dat iemand in een ander topic een totaal andere mening heeft dan jij en dat kan schuren, maar dat is geen reden om het conflict ook naar andere topics over te brengen.
Laten we het plezierig houden bij onze hobby's.

Mod minplus
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right