• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Draaitafel vering

Gestart door robert_b, 31 december 2024, 19:51:20

Vorige topic - Volgende topic

robert_b

Bij veel draaitafels zie ik toch veel complexiteit om de boel te laten veren. Is dat allemaal niet veel te complex en achterhaald? Komt dat niet uit de tijd dat je draaitafel op de kast stond en je vloer van hout?

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een draaitafel fabrikant die het hele veringsysteem niet gebruikt.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Duclaasie

Ben je bekend met het fenomeen Google?

Sterremuur

Dat komt uit de tijd dat ik een Thorens TD125 had en op een woonboot woonde... :)
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Jan66

Citaat van: robert_b op 31 december 2024, 19:51:20Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een draaitafel fabrikant die het hele veringsysteem niet gebruikt.
Auris Audio
Rega
Pro-Ject
Clearaudio
E.A.T.
Mobile Fidelity
New Horizon

MYRYAD

1 januari 2025, 10:40:24 #4 Laatste wijziging: 1 januari 2025, 17:28:00 door MYRYAD
Sorry, beide reacties verwijdert.  Was over de grens!
Het is verleidelijk om wanneer je enige gereedschap een hamer is, alles te behandelen alsof het een spijker is.

MYRYAD

1 januari 2025, 10:43:31 #5 Laatste wijziging: 1 januari 2025, 17:26:34 door MYRYAD
Sorry
Het is verleidelijk om wanneer je enige gereedschap een hamer is, alles te behandelen alsof het een spijker is.

Heintje

Ik neem aan dat jij dus ook een auto zonder vering rijdt?  8)

Ik weet niet of je ons zit te dollen met alle recent gestelde vrij merkwaardige vragen?
Het gros hier denkt van wel gezien de inhoud van de reacties.

Duclaasie

Citaat van: Sterremuur op  1 januari 2025, 09:43:19Dat komt uit de tijd dat ik een Thorens TD125 had en op een woonboot woonde... :)

Had je dan ook gewichten om je boot waterpas te leggen?

sonfab

Nooit tevreden

renewouters

De noodzaak zal ongetwijfeld minder zijn in goed geconstrueerde huizen met veel beton (vloer, muur). Maar vergeet niet dat er nog veel huizen zijn die niet zo zijn geconstrueerd. Daar zal een draaitafel met een afgeveerd subchassis nog steeds nodig zijn.

Having said that... Los van technologie, maar puur qua geluid geef ik nog steeds de voorkeur aan een geveerde Linn LP12 of, als het goedkoper moet, Thorens TD160 boven de niet afgeveerde modellen. Ik denk dat bij die laatste de productiekostprijs ook een hele belangrijke rol speelt, en daar wordt dan vervolgens een technisch verhaal om heen bedacht. 

Rob-ber

Philips 212 en 312. Werkt perfect. Je kan alleen geen zware puck gebruiken oid. Je hebt de kans dat ze dan 'aan' lopen.
Als je zoekt naar een draaitafel die niet veert dan zijn ze dat tegenwoordig haast allemaal dacht ik zo.
hie kik ow an, hie kik ow ok an

sliceofhogan

Bij bv. Thorens is het geveerde plateau niet om krakende vloeren in beton te veranderen, maar om arm en plateau te isoleren tegen geluidsgolven.

robert_b

Project 12.2 ik citeer :

high-end spring loaded adjustable feet.

ik ga de hele rij niet af maar elke fabrikant van naam doet aan schokabsorbtie.

ik weet geen fabrikant zonder schokabsorbtie d.m.v. veren of elastomeer, vandaar mijn vraag.

Hier spreekt men grammofoonplaat

Duclaasie

Citaat van: robert_b op 10 januari 2025, 19:50:17Project 12.2 ik citeer :

high-end spring loaded adjustable feet.

ik ga de hele rij niet af maar elke fabrikant van naam doet aan schokabsorbtie.

ik weet geen fabrikant zonder schokabsorbtie d.m.v. veren of elastomeer, vandaar mijn vraag.

Ooit van Dr Feickert gehoord om eens wat te noemen?

Duclaasie

Overigens zou je onderscheid moeten maken tussen een geveerd subchassis en platenspelers met enige vorm van ontkoppeling in de pootjes.