• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Puck of niet?

Gestart door h3d, 26 juni 2017, 22:55:38

Vorige topic - Volgende topic

Nicolas

Let ook op je mat. Veel matten zijn in het midden dieper. Als je dan puck of klem gebruikt, maak je een fruitschaal. Niet echt wat je wil...

Vlakke mat nemen. En als je puck of klem vooral aan haar buitenrand drukt, kan je bv een klein dun rubber ringetje rond je spindel doen waar je de plaat op legt. Dan maakt je klem een omgekeerde fruitschaal, tegen de mat.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

theo technics

Een plaat is in het midden ook wat dikker Nicolas, in het midden zit een label geplakt. :D
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Nicolas

17 januari 2025, 08:27:09 #18 Laatste wijziging: 17 januari 2025, 08:30:39 door Nicolas
Ja maar de uitsparing van een standaardmat is altijd dieper dan je label dik is. En dat is dus bedoeld om goed te werken wanneer je geen puck of klem gebruikt.

Zeker met een klem en een dunne plaat duw je de buitenrand van je plaat omhoog als je een mat met uitsparing gebruikt. Dat is de hele bestaansreden van vlakke matten, en waarom je bij sommige clamps een ringetje (schijfje) krijgt.

Het is allemaal niet erg dramatisch in absolute zin, maar als je het belangrijk genoeg vindt om een klem of puck te gebruiken is dit effect net zo belangrijk als het effect van een puck/klem op zich.. Anders verlies je aan de rand gewoon wat je wint in het midden.

Duclaasie

Dus dan moet je ook nog een buitenring gebruiken

morph

17 januari 2025, 10:46:38 #20 Laatste wijziging: 17 januari 2025, 11:46:43 door morph
Plaatspecificaties (zie pagina 6):
https://www.digitalmusicnews.com/wp-content/uploads/2011/07/RIAA_vinyl_records_specification.pdf

Mogelijkheden tegen (te) kromme platen:
vinylflat      (ring)
RecordPi      (verhitting)
orb flattener      (verhitting)
afi flattener      (verhitting)

RenéN

Citaat van: Duclaasie op 17 januari 2025, 08:30:12Dus dan moet je ook nog een buitenring gebruiken
Héél lang geleden eens gezien op ik dacht de VAD in Veldhoven. Wel een logische toevoeging, maar ook meer extra gedoe. Gaat het goed met de elementen? Komen die niet met de behuizing tegen die rand aan?

Duclaasie

Die ringen hebben wel een reputatie als element slopers, je moet dan echt je koppie erbij houden.

theo technics

Citaat van: Nicolas op 17 januari 2025, 08:27:09Ja maar de uitsparing van een standaardmat is altijd dieper dan je label dik is. En dat is dus bedoeld om goed te werken wanneer je geen puck of klem gebruikt.

Dat gaat niet op bij die van mij, het label past preciessss.... in die ring.
Als er verschil in zit, dan is het optisch iig niet waarneembaar.

Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

Nicolas

Die uitsparing lijkt ook minder diep dan bij de meeste matten. Als je label niet zweeft in de uitsparing, is het goed voor gebruik met puck of klem.

mediator

Bij Rega draaitafels geen puck of wat dan ook. Mijn ervaring met diverse Rega tafels door de jaren heen is dat het ook niets toevoegt en juist het geluid verslechterd. Ik meen lang geleden een keer de filosofie te hebben gehoord dat je door het gebruik van een puck de plaat onder spanning zou zetten. Maar hoe dan ook nooit meer een puck voor mij. Kan me trouwens wel voorstellen dat als je erg hobbelende platen hebt je hem wel gebruikt omdat wat af te vlakken.