• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Draaitafel vering

Gestart door robert_b, 31 december 2024, 19:51:20

Vorige topic - Volgende topic

MYRYAD

11 januari 2025, 08:02:41 #30 Laatste wijziging: 11 januari 2025, 08:04:29 door MYRYAD
Ik ben geen draaitafel expert.  Hoor in je vraag dat je een draaitafel zoekt zonder vering. De berichten teruglezend lees ik antwoorden. Daarnaast een audio technische nieuwsgierigheid naar jouw insteek bij je zoeken.
Dat vind ik ook een interessant iets. Weet gewoon weinig van vering. Net zoals over bekabeling op dit forum een interessant item is waar ik veel van geleerd heb. Ook van de discussie over en weer. En dan voelt jouw reactie als met gestrekt been er op in gaan. Het zijn serieuze vragen die je gesteld worden.
Sorry voor mijn foto, die ik verwijderd heb na een pm berichtje/vraag van ander forumlid. Een terecht tikje op de vingers.

Zelf heb ik een oude DUAL met vering. En ik gebruik een zwaardere puck met nauwkeurige waterpas.  Daarmee zie ik dat de arm tov de as goed staat.

Ik hoop dat de antwoorden hier antwoorden op jouw vragen zijn.
Het is verleidelijk om wanneer je enige gereedschap een hamer is, alles te behandelen alsof het een spijker is.

robert_b

dit lees ik bij project :

De ultieme subchassis-draaitafel voor de 21e eeuw 
De transparante acryl sokkel staat op drie individueel in hoogte verstelbare TPE-gedempte aluminium kegels en draagt ​​de motor en het subchassis. Het subchassis, gemaakt van Corian, rust op drie magnetische velden. Een magnetisch ophangsysteem voor het subchassis vermijdt parasitaire ruis die normaal wordt veroorzaakt door een conventioneel veermechanisme. Een bijgeleverde waterpas zorgt voor een gemakkelijke afstelling van het subchassis.

daar staat dat een conventioneel veermechanisme parasitaire ruis veroorzaakt. Daarmee wordt bedoeld dat de naald trillingen van die veren oppakt.

Maar alles goed en wel, er is weinig te vinden over de negatieve effecten van de veren.

Ik ga er dan ook verder niet op door.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Geen hond

Citaat van: MYRYAD op 11 januari 2025, 08:02:41Ik ben geen draaitafel expert.  Hoor in je vraag dat je een draaitafel zoekt zonder vering. De berichten teruglezend lees ik antwoorden. Daarnaast een audio technische nieuwsgierigheid naar jouw insteek bij je zoeken.
Dat vind ik ook een interessant iets. Weet gewoon weinig van vering. Net zoals over bekabeling op dit forum een interessant item is waar ik veel van geleerd heb. Ook van de discussie over en weer. En dan voelt jouw reactie als met gestrekt been er op in gaan. Het zijn serieuze vragen die je gesteld worden.
Sorry voor mijn foto, die ik verwijderd heb na een pm berichtje/vraag van ander forumlid. Een terecht tikje op de vingers.

Zelf heb ik een oude DUAL met vering. En ik gebruik een zwaardere puck met nauwkeurige waterpas.  Daarmee zie ik dat de arm tov de as goed staat.

Ik denk dat je geen zwaardere puck moet gebruiken ,maar een met klem ,dat is bij een verende draaitafel een betere oplossing ivm juist de veerbelasting die dan te zwaar wordt en mogelijk zelfs tegen gaat werken .
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Duclaasie

11 januari 2025, 12:04:24 #33 Laatste wijziging: 11 januari 2025, 12:06:21 door Duclaasie
Citaat van: Geen hond op 11 januari 2025, 11:52:27
Citaat van: MYRYAD op 11 januari 2025, 08:02:41Ik ben geen draaitafel expert.  Hoor in je vraag dat je een draaitafel zoekt zonder vering. De berichten teruglezend lees ik antwoorden. Daarnaast een audio technische nieuwsgierigheid naar jouw insteek bij je zoeken.

Ik denk dat je geen zwaardere puck moet gebruiken ,maar een met klem ,dat is bij een verende draaitafel een betere oplossing ivm juist de veerbelasting die dan te zwaar wordt en mogelijk zelfs tegen gaat werken .

Met een klem koppel je de plaat aan de spindel en daarmee aan het lager. Ik zou daar dan ook niet voor kiezen, omdat je dan trillingen van je lager en (sub) chassis introduceert in de plaat.

MYRYAD

Robert_b:  ruis van vering kan ik me dus miet voorstellen.  Wel kan ik bij magnetische vering verstoring "velden" rondom element en bedrading voorstellen. Lijkt me niks dus dat magneet zweven.

Over de puck; foutje, na advies voor deze DUAL juist een middel zware gekocht. Advies was niet te zware en geen klemmende.
En niet laten liggen wanneer de draaitafel niet wordt gebruikt!
Dingen zijn wel prijzig trouwens.
Het is verleidelijk om wanneer je enige gereedschap een hamer is, alles te behandelen alsof het een spijker is.

Heintje

11 januari 2025, 15:08:33 #35 Laatste wijziging: 11 januari 2025, 16:22:04 door Heintje
Het hele probleem is dat een draaitafel met zijn ondergrond bestaat uit verschillende massa-veer systemen:
1. Het element met zijn door de naald in de groef vastgepinde en in rubber opgehangen cantilever
2. Het element met het contragewicht opgehangen in een armbuis
3. De arm die met de armlagering kan bewegen ten opzichte van de bovenplaat waar de arm op vast zit geschroefd
4. De flexibele bovenplaat (subchassis) van de draaitafel
5. De bovenplaat ten opzichte van de draaitafelkast
6. De draaitafelkast (of het subchassis) ten opzichte van de ondergrond waar de draaitafel op staat, gekoppeld via veren (en demping)
7. De ondergrond van de draaitafel ten opzichte van de vloer (bv. Op een kast of tafel staand met zijn eigen veerconstante)
8 de vloer (bv. Een planken of betonnen vloer) ten opzicht van de grond om het huis heen.

Bedenk eens wat de gevolgen zijn van een auto of vrachtwagen die door de straat heen rijdt voor jouw geluid als je de vering uit je platenspeler haalt.
En wat je dan nog allemaal aan massaveersystemen overhoudt ...

MYRYAD

Mijn forse beneden buurvrouw met scootmobiel is dan ook al fase geel/oranje?

Heintje

Heb jij een (vering in je) platenspeler?  ;D

robert_b

Gunter van Thorens legt het hier uit :

de constructie is dusdanig aangepast om de platenspeler stijver te krijgen.

het wordt allemaal wel weer ingewikkelder, zo moet je de kabel spannen met een steeksleutel.

ik ben er nu wel helemaal uit, geen veren voor mij.

bedankt voor uw bijdragen.
Hier spreekt men grammofoonplaat

MYRYAD

Oke, en dan nu hopen dat je oren, en gehoor, goed blijft.
Dit is niet bedoelt als flauwe opmerking. Blijkbaar denk jij, wil jij, alles (te) horen.  Sinds ik hoortoestellen moet dragen ben ik even een stuk vwb "wat is luisteren om wat te horen" naar beneden gedonderd.  Het klinkt anders dan vroeger.

gslikker

21 januari 2025, 12:55:59 #40 Laatste wijziging: 21 januari 2025, 13:01:01 door gslikker
Ik lees het allemaal......
.....
Net een te dure platenspeler van de kringloop gekocht, een philips 209, in de hoop dat het probleem dat er zou zijn elektronisch van aard is (ik zag een ver ingedrukte power swtich).
Nu blijkt die power switch vastgezet, te missen, of overbrugd te zijn (nog niet opengemaakt) dat is geen probleem maar......

Het is duidelijk dat er juist met de vering iets mis is. Er zitten drie gele rubbertjes in, te zien als je het plateau eraf haalt, en bij twee is de schroef zover aangedraaid dat de rubbertjes plat en stuk zijn. Draai je ze los dan zakt het plateau?  te ver en loopt hij aan. Verder draait het ding misschien okee (start wel als je het palletje dat omhoog steekt indrukt), maar ik denk maar dat ik het element er gewoon vanaf haal (omdat ik dan tzt een keer een philips zonder of met defect element kan kopen), en hem ter restauratie op MP zet.
Ik heb er nog geen plaat op gehad, moet dus nog ff het geluid checken en kijken of hij aan het einde van de plaat wel afslaat. Geen idee of de slechte ophanging daar ook voor problemen zorgt. Of de arm up/down goed werkt hangt zo te zien wel af van hoever de schroefjes zijn aangedraaid.....

Elektronica knutselen vind ik leuk, mechanisch knutselen iets minder.

Maar ja, het is wel gewoon toch wel een mooi ding, dus ik weet het nog even niet.

Heintje

Citaat van: robert_b op 20 januari 2025, 22:03:56Gunter van Thorens legt het hier uit :

de constructie is dusdanig aangepast om de platenspeler stijver te krijgen.

het wordt allemaal wel weer ingewikkelder, zo moet je de kabel spannen met een steeksleutel.

ik ben er nu wel helemaal uit, geen veren voor mij.

bedankt voor uw bijdragen.

Ik zie hier een prachtig stukje techniek wat met zorg is ontworpen en uitgevoerd, in de richting van ontkoppeling van het plateau van de ondergrond. Niets mis mee.

Blijkbaar sterkt dit je in jouw mening dat je niets moet hebben van geveerde draaitafelplateaus. 
Prima, dat is een keuze.
Maar houdt dit dan in dat jij gaat in de richting van een massaloopwerk?
Er zijn meerderen die die richting op gaan, maar dan moet je daar wel de omstandigheden voor hebben, zoals de ruimte daarvoor, een niet te slappe ondergrond en een specifieke massa waaraan je het draaitafelplateau afsteunt.

Nu wordt ik (echt) benieuwd hoe je dat gaat realiseren zodat je tóch een stil loopwerk krijgt. 
Wat zijn je plannen in die richting precies?  8)