• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Welke muziek staat er nu op ?

Gestart door Tdo, 26 augustus 2004, 20:48:08

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

Bij eerste gelegenheid de nieuwe Epica (Aspiral) in pre order gekocht. Daar zitten ook CD's en een blu-ray van het live concert The Symphonic Synergy bij. Een concert waar ik bij had willen zijn, als ik toen voldoende vertrouwen in mijn virusresistentie zou hebben gehad. Een waanzinnig concert, bleek al snel.

https://epica.merchstore.nl/shop/music/cd/2558-aspiral-earbook-5-disc-earbook.html

EPICA - Sirens - Of Blood and Water - feat. CHARLOTTE WESSELS & MYRKUR (OFFICIAL LIVE VIDEO). Een herschreven versie van Andersen's De Kleine zeemeermin, met een iets ander einde dan we van Andersen (en Disney) kennen.

B. Gehakt

Max Bruch, Scottish fantasy (samen met zijn Vioolconcert #1 op 1 cd). Kyung Wha Chung met Royal Philharmonic Orchestra olv Rudolf Kempe. Decca Virtuoso serie, cd 478 3351 uit 2011, oorspronkelijke opname uit 1972.
Deskundige

B. Gehakt

Vergelijk met andere opnames heb ik hier niet (of ik moet Spotify gaan uitpluizen) maar dit klinkt fijn.

Overigens, ik verbaas me er wel over hoe verschillend (ook van sfeer) verschillende uitvoeringen van eenzelfde compositie kunnen zijn. Van een aantal klassieke componisten heb ik wel meerdere uitvoeringen staan die ik daarvoor als vergelijking kan beluisteren. Gek genoeg heb ik mij bij daar covers van populaire muziek nog helemaal nooit over verbaasd.

Verbazend ... of juist niet natuurlijk.
Deskundige

Clan V1.2

10 maart 2025, 21:37:42 #110463 Laatste wijziging: 10 maart 2025, 21:39:20 door Clan V1.2
Citaat van: B. Gehakt op 10 maart 2025, 19:35:01Max Bruch, Scottish fantasy (samen met zijn Vioolconcert #1 op 1 cd). Kyung Wha Chung met Royal Philharmonic Orchestra olv Rudolf Kempe. Decca Virtuoso serie, cd 478 3351 uit 2011, oorspronkelijke opname uit 1972.

Een zeer begenadigd violiste, zij heeft een speelstijl die mij erg aanspreekt.
Ik heb diverse cd's van haar, altijd prettig luisteren, als ik het zo goed bewoord.

Tchaikovsky's Violinconcerto in D, opus 35, van haar is prachtig, hoewel mijn favoriet - Emmy Verhey , Utrechts Symfonie Orkest, Hans Vonk – op lp- nog steeds voor mij onovertroffen is.
Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve fantasie van de mensheid.

Bron: boek Sapiens van Yuval Noah Harar.

B. Gehakt

Even opgezocht, heb er waarschijnlijk maar één uitvoering van op cd. Vadim Brodsky op viool met het Pools Nationale Radio Symfonieorkest o.l.v. Antoni Wit uit 1986. Op Melodiya lp's zal er vast nog een uitvoering liggen maar dan heb ik wat meer tijd nodig om het schrift te ontcijferen. Jouw uitvoering zal ik ook eens opzoeken. Mooie muziek is het.
Deskundige

B. Gehakt

Dissidenten: Sahara Elektrik / Life at the Pyramids. Het nummer 'At the pyramids'. Exil 05508, cd uit 1984.
Deskundige

B. Gehakt

En de 'Song for Winnie Mandela' van diezelfde cd.  ;D
Deskundige

Clan V1.2

Citaat van: B. Gehakt op 10 maart 2025, 22:35:06Jouw uitvoering zal ik ook eens opzoeken. Mooie muziek is het.
Na de eerste kennismaking met haar vioolspel ben ik gaan zoeken op MP, en heb een mooie collectie van haar aangelegd.

Hoewel ik met adverteerder geen enkele connectie heb, is deze wel interessant:

MP: Tchaikovsky Mendelssohn - Violin Concertos Kyung Wha Chung

Deze cd heb ik ook.

Mvrgr.
Geen van die dingen bestaan buiten de verhalen die mensen bedenken en aan elkaar doorvertellen.
Er zijn geen goden in het heelal, geen naties, geen geld, geen mensenrechten, geen wetten en geen rechtsgang buiten de collectieve fantasie van de mensheid.

Bron: boek Sapiens van Yuval Noah Harar.

B. Gehakt

15 maart 2025, 13:39:38 #110468 Laatste wijziging: 15 maart 2025, 13:43:10 door B. Gehakt
Albert Ayler: Ghosts.

Tja, je hebt muzikale helden en je hebt muzikale helden. Dan blijft er misschien maar één over en dat is Beethoven. Maar toch zijn er ook anderen, in mijn ogen. Jan Garbarek en Terje Rypdal behoren daartoe. Ietsje buiten hun eigen comfort zone komen die twee helden bij elkaar op het album Esoteric Circle uit 1976 (Arista/Freedom, AL 1031). Ze worden er begeleid door Arild Anderson en Jon Cristensen, dus daar is niets mis mee.

In Traneflight, daar begint deze lp mee, laat Rypdal een paar gitaarsolo's horen waar de honden geen brood van lusten en laat hij zien dat hij die gitaar eerder vast heeft gehouden. Garbarek blijft niet ver achter want dat is zijn eer te na. En dan is er het onnavolgbare nummer Breeze Ending, dat van nogal vrij getoeter langzaam uitmondt in een soort calypso. Mij gaat het nu even om het vrije stuk getoeter van Garbarek. Ik vroeg mij al heel lang af: Waar komt dat toch vandaan? Vandaag kreeg ik het antwoord, zo meen ik zonder enige claim van verstand van muziek. Het kwam van Aurora in de vorm van het nummer Ghosts. Dit staat op het album Aurora (Denon CY-73148 uit 1988). Het nummer Ghosts blijkt geschreven te zijn door de eerdergenoemde Albert Ayler.

Albert Ayler is natuurlijk met Spotify zo te vinden -tegenwoordig is dat een fluitje van een cent nietwaar? En daar vinden we hem, inclusief een aantal versies van het nummer Ghosts. Blijkt dat, in mijn ogen, de man compleet van de pot gerukt is en dat verheft hem bij mij natuurlijk in één klap tot de status van potentieel heldendom. Citaat van  hem, Ayler, over de groten in de jazz: "Trane was the father, Pharaoah was the son, and I am the Holy Ghost." Kijk, als je zo begint (met zulke onzin uitkramen) dan heb je gelijk mijn aandacht.

En zowaar, in bovenstaande zin, stelt hij niet teleur. Zijn muziek klinkt alsof hij gek genoeg was om in zijn leven een ruime dosis middelen tot zich te hebben genomen terwijl tegelijkertijd zijn muziek klinkt alsof hij die middelen daarvoor nooit nodig heeft gehad. Authentiek en origineel, gek als een deur.

Albert Ayler. Onthou die naam, er komt (tot op de dag van vandaag) muziek bij hem vandaan. Zo had hij wat mij betreft wel even genoemd mogen worden bij de credits voor het nummer Breeze End. Albert Ayler.
Deskundige

morph

Pharaoh Sanders - Karma
cd (remaster 1995, opnames 14 & 19 feb. 1969)

Het nummer "The Creator Has a Master Plan" zal op lp opgesplitst zijn over de twee kanten...

morph

Alice Coltrane - Journey in Satchidananda
cd (1997)

Alice Coltrane - harp, piano
Pharaoh Sanders - soprano saxophone, percussion
Vishnu Wood - oud
Charlie Haden - bass
Rashied Ali - drums
live-opname "Isis and Osiris" 4 juli 1970

Alice Coltrane - harp, piano
Pharaoh Sanders - soprano saxophone, percussion
Tulsi - tamboura
Cecil McBee - bass
Rashied Ali - drums
Majid Shabazz - bells, tambourine
studio-opnames 8 november 1970

Jeronimo

Tord Gustavsen Trio - Seeing (LP, 2025, Duitsland). ECM label. Zijn meest recente. Erg gaaf album weer.

Gisteren live gehoord tijdens Transition in TivoliVredenburg. Weer een puike uitvoering. In de voor mij beste hal, Hertz. En net als bij Nik Bärtsch/Ronin heb ik weer even de idolaat uitgehangen en dit vinylalbum door hem laten signeren. ;)

Extended circle en Link naar het album

B. Gehakt

Orla Gartland: Everybody needs a hero, uit 2024.
En op 25 maart in de Melkweg.
Deskundige

B. Gehakt

Tomoko Sauvage: In the liquid amber within the ivory porcelain. Portraits GRM, 2024.

Van mij hoef je het niet leuk te vinden hoor, muziek is het ook al niet.
Ik ken een nog andere Tomoko en die kan wel muziek spelen,
dus aan haar Japans klinkende voornaam ligt het niet.
Deskundige