• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

dab+ tuner en streamer

Gestart door wannes_tal, 2 januari 2025, 21:13:21

Vorige topic - Volgende topic

wannes_tal

Hoi,

ik wil iets meer de digitale toer opgaan, zonder mijn huidige versterker / FM tuner op te geven. De versterker (Onkyo) functioneert immers nog heel goed.
Vandaar dat ik nu op zoek ben wat ik kan aansluiten op mijn versterker zodat ik zowel DAB+ kan ontvangen als muziek afspelen van mijn nas. Ideaal zou een toestel zijn dat kan bediend worden op het toestel zelf (ik bedoel niet met een app), maar dat is mogelijk niet realistisch. Ik vind het ook van belang om vlot de muziek van mijn nas te kunnen selecteren op bvb album, artiest...
Uiteraard reeds gezocht op internet, maar ik zie het bos niet meer door de bomen hierdoor.
Dus hoor ik graag of jullie een dergelijke situatie hebben opgelost of voorstellen hebben.

Heintje

2 januari 2025, 21:25:25 #2 Laatste wijziging: 2 januari 2025, 21:27:15 door Heintje
Absoluut de allergoedkoopste oplossing om mee te beginnen voor muziekzenders, die in jouw geschetste situatie toepasbaar is: de Caliber PMT701DAB.
Die kun je namelijk ook met een snoertje aansluiten op je installatie en het werkt (zelf uitgeprobeerd).

wannes_tal

Ik mis in de voorstellen de mogelijkheid om te streamen vanaf mijn nas. Of is een combinatie van dab+ en streamer in 1 toestel lastig te vinden?

Heintje

Het punt is een beetje dat "internet radio zenders" niet hetzelfde zijn als DAB+: de eerste haal je uit internet, de tweede uit de lucht.

Als je alle openbaar en gratis verkrijgbare "internet radio zenders" een goed alternatief zou vinden, gaat de wereld voor je open.
Dan zou je eens kunnen beginnen met een Logitech Touch / Duet of een Bluesound Node. Beiden bedien je met een app, de eerste kun je ook op het apparaat zelf.
Met een Logitech zit je op een startniveau, met een versie van de Bluesound Node heb je meteen een uitstekend apparaat te pakken, zowel qua geluidskwaliteit als qua bediening.

Jan66

Je kunt eventueel kijken naar Wiim Audio.

WanFie

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Heintje

Even een kanttekening: ik snap dat je wellicht  DAB+ ziet als een stapje omhoog vanaf een analoge tuner, maar dat is NIET zo: DAB+ is eerder een beperking, in alle opzichten.
Daarom kan ik je alleen maar aanraden om direct over te stappen naar een normale streamer: daarmee haal je (ongeacht de prijs) direct een véél betere kwaliteit in huis, véél meer internet radiozenders van véél betere kwaliteit en een prima afspeelmogelijkheid voor je muziek vanaf je NAS.
De eerlijkheid gebied wel dat dat laatste meer afhangt van wat je precies op je NAS hebt staan dan wat de streamer kan.

Mijn tip: maak bekend in welke regio je woont: als je bv in mijn buurt woont, kom ik je met plezier demonstreren in jouw installatie wat een streamer precies is en wat hij kan.
Maar gaan kijken en luisteren bij een ander forumlid is ook heel verhelderend.

Parker700

Blijft heel jammer dat bijvoorbeeld radio2 in slechte kwaliteit wordt aangeboden. 🤐
Muziek, daar kikker je van op!

Heintje

Dan kan Wannes die nog analoog beluisteren met de bestaande tuner.

Duclaasie

Citaat van: Parker700 op  2 januari 2025, 22:11:13Blijft heel jammer dat bijvoorbeeld radio2 in slechte kwaliteit wordt aangeboden. 🤐

Niet alleen NPO 2 helaas. Probeer Veronica eens, dan valt radio 2 nog mee.

Heintje

Mijn praktijk leert dat je na gewenning aan een streamer geen "radiozender" zoals Radio2 of Veronica meer wil horen via je streamer omdat andere muziekbronnen veel interessanter zijn.
En zoals eerder gezegd: de analoge radio is nog steeds beschikbaar, Wannes vraagt een alternatief.

Duclaasie

Dat is niet mijn ervaring. Ik stream al jaren NPO Radio 2. Radio is gewoon een andere ervaring en voor mij heeft dat overdag de voorkeur

Space

Citaat van: Duclaasie op  3 januari 2025, 09:54:33Dat is niet mijn ervaring. Ik stream al jaren NPO Radio 2. Radio is gewoon een andere ervaring en voor mij heeft dat overdag de voorkeur

DAB ne streamen zijn twee heel verschillende dingen. Het één gaat via de ether via speciale DAB kanalen en het andere via internet. Ik wil daarbij nog wel aangeven dta zelfs de kwaliteit via internet nogal slecht is.
Meridian 861, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, ID 40 met roon, Thiel CS2.4,  Linn Kaber rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Duclaasie

Citaat van: Space op  4 januari 2025, 20:56:22
Citaat van: Duclaasie op  3 januari 2025, 09:54:33Dat is niet mijn ervaring. Ik stream al jaren NPO Radio 2. Radio is gewoon een andere ervaring en voor mij heeft dat overdag de voorkeur

DAB ne streamen zijn twee heel verschillende dingen. Het één gaat via de ether via speciale DAB kanalen en het andere via internet. Ik wil daarbij nog wel aangeven dta zelfs de kwaliteit via internet nogal slecht is.

Bij DAB is dan ook geen sprake van streamen. Ik luister dus ook radio via internet op mijn netwerkspeler, maar met 192 kb is dat geen feestje.