Sony str 7055 receiver

Gestart door duvelke, 13 oktober 2024, 21:24:57

Vorige topic - Volgende topic

duvelke

Goedeavond,

Ik heb een oude Sony str 7055 receiver gekocht. Het valt me op dat hij nogal wat ruis over de speakers produceert, ook als er geen bron op aangesloten is en als de volumeknop helemaal dicht is. Als ik de volumeknop verder open draai dan wordt de ruis niet echt harder, wel hoor ik op sommige punten een hoge toon of lichte brom die weer verdwijnt als ik de volumeknop nog verder opendraai. Ik heb verschillende speakers en kabels geprobeerd. Via de koptelefoon aansluiting is het mooi stil.  De versterker klinkt voor de rest goed.

Iemand een idee wat de ruis veroorzaakt, en hoe op te lossen?

RJVR

Elke versterker ruist wel een beetje zeker met luidsprekers met een hoge gevoeligheid. Het zou echter niet op een paar meter afstand hoorbaar moeten zijn.

Ook is het wel echt een oud ding welke waarschijnlijk revisie nodig zou hebben. Allicht ruist de versterker daarna minder.
Nad D3020, B&W Dm 2A, AKG K-271 MKII, Pro-Ject Phono Box E, Dual CS505-2/Ortofon OM10 --> Denon RCD-M41, Yamaha NX-E700.

Regenpak

Dat is zeker een oud beestje. Had ooit een STR-6035 maar ik kan me niet herinneren dat-ie erg ruiste. Dat gezegd hebbend, andere input torren in de eindversterker zouden weleens wonderen kunnen doen. Soms manifesteren lekkende elco's zich als ruis.

Edit: er zit nog een toonregeling tussen. De CX-0461 die daarin zit zal wel de ruis veroorzaken. Dat is een slecht IC. Vervangen door een NE5532 zou ik zeggen. Moet met verloopprintje.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytze Fliege

Ah ja, dat heb je ook ooit een keer gedaan bij een STC-7000 die ik gereviseerd had, dat scheelde een heel eind. Helaas geen foto van het resultaat, wel van het oude IC;

Dat zijn trouwens volgens mij voorbeelden van heel vroege dubbelzijdige prints, cool!

En nog een schema van het ic ook;

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Regenpak

Het is gewoon een opamp met stupide C'tjes ertussen. Die moeten weg bij vervanging door een echte opamp.

Tjerk
It's been Monday all week long!

duvelke

Bedankt voor de reacties, ik had de laatste drie gemist....

pb naar regenpak.