• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Harman Kardon HK630 systeem 1 & 2 impedantie vraagje

Gestart door bbbbb, 5 januari 2025, 19:50:16

Vorige topic - Volgende topic

bbbbb

Hallo, ik ben nieuw hier, direct met een vraagje. Ik wil mijn Dynaudio shelf speakers van 8ohm aansluiten op een Harman Kardon HK630. Ik krijg met systeem 1 alleen een erg dun geluid. Mijn Technics SU-V50 geeft al een mooi rond geluid op laag volume.

Op de versterker HK uit eind jaren 90 (niet te verwarren met de oudere receiver trouwens) staat achterop het volgende:

Caution!
Speaker impedance
4 ohm system 1 or 2
8 ohm system 1 & 2

Betekent dit dat, om 8 ohm te krijgen, ik de speakers zowel op systeem 1 als systeem 2 aan moet sluiten? Door ze door te lussen? Of is dit een onverstandig idee?
Misschien is de versterker ook simpelweg niet sterk genoeg voor de speakers.

Helaas online geen manual te vinden, en in de manual van de vergelijkbare HK680 op manualslib weinig te vinden.

Dank!

Jan66

Gebruik je 1 paar luidsprekers is de minimale nominale waarde 4 ohm. Je kunt gewoon 8 ohm luidsprekers gebruiken.

Gebruik je 2 paar luidsprekers is de minimale nominale waarde 8 ohm, omdat je 2 sets luidsprekers parallel zet. 8 ohm parallel 8 ohm geeft 4 ohm.

Het kan zijn dat je bij 1 luidsprekerkabel de + en - hebt omgedraaid. Dit kan zijn bij de versterker of bij de luidspreker.

Heintje

Oftewel:
- je hebt de luidsprekers correct aangesloten op de versterker
- maar mogelijk staat een luidspreker uit fase aangesloten.

Dit verhelp je door bij één luidspreker de plus en min om te draaien aan versterker OF luidspreker zijde en dan nog eens te luisteren of het geluid dan beter wordt.

bbbbb

Ik heb de polarisatie correct gemaakt. Het werd iets beter, maar het dunne geluid werd vooral veroorzaakt door de source direct knop die ingeschakeld stond. Het geluid had net een tikje extra bas nodig wat het wat body geeft. Oeps!

Veel dank!

Heintje

Geen hond

loudness is eigenlijk bedoeld om bij laag volume wat meer laag te krijgen ,dat dacvht ik tenminste .
Persoonlijk gebruik ik dat zelfs in de auto niet omdat het juist de weergave vreselijk verrampeneert (in mijn beleving
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden