• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

NAD501 cd-speler doorgebrande lampjes vervangen voor LED

Gestart door KR720, 8 januari 2025, 11:55:47

Vorige topic - Volgende topic

KR720

8 januari 2025, 11:55:47 Laatste wijziging: 8 januari 2025, 12:45:25 door KR720
Van mijn NAD501 cd-speler zijn de twee lampjes voor het backlight van het display kapot.
Het lijkt erop dat de twee lampjes parallel zijn geschakeld.

Ik heb één (1) LED lampje nog op voorraad, 8-15V en 20mA en wil dat gebruiken om beide oude lampjes te vervangen.
Dat moet meer dan voldoende licht geven.

Nu wil ik de LED solderen op de plek van lampje 1 (met waarschijnlijk in serie een weerstand)  en wel/niet ook een weerstand op de plek van lampje 2.
Mijn voorkeur gaat uit naar de eenvoudigste oplossing.

Kan iemand mij met het schema van de NAD 501 vertellen welke weerstand(-en) met (R -waarde en Watt) ik moet gebruiken?

"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."

Theo van Wermeskerken

Die weerstand is afhankelijk van de voedingsspanning en de gewenste stroom door de led. Wet van ohm.
Nu weet ik niet wat voor led je zelf hebt maar als dat er eentje is van 15 volt dan zit daar al een weerstand in of aan.
E.e.a. is ook afhankelijk van de kleur van de led.
Echter zou ik je adviseren om er maar weer gewoon 2 lampjes in te zetten.
Die geven een veel mooier licht en vervangen door 1 led geeft denk ik ook geen mooi lichtbeeld.
Een witte led heeft vaak een lensje voorop de behuizing en dat geeft een felle punt ipv een mooi egaal licht.
Als je die led toch wilt gebruiken kun je met voordeel die lens er af halen door de led op een stukje schuurpapier vanaf te schuren.
Het is een plastic behuizing en die haal er simpel af.
Je kunt de lens er tot vlak boven de chip afschuren, dan is hij ook de helft korter.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

KR720

@Theo: Ik ga kijken of de lichtopbrengst goed en voldoende is van de led. Het is een stripje met vier led's dus misschien komt dat wel goed. Bedankt Theo voor je advies!
"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."