• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Servet op het plateau

Gestart door robert_b, 15 januari 2025, 20:00:32

Vorige topic - Volgende topic

robert_b

Ik had nog stapels servetten over. Ik had al eerder geconstateerd dat de mat vol ligt met miniscuul vuil wat zich graag in de groef nesteld.

Om nu voor elke afspeling een nieuwe mat te leggen, dat wordt een dure grap.

Na elke plaat een nieuw servetje behoedt uw kostbare vinyl verzameling voor invretend vuil, zeker als u zware pucks gebruikt.
Hier spreekt men grammofoonplaat

Duclaasie

Is dit serieus, of valt 1 april vroeg dit jaar?

robert_b

15 januari 2025, 20:30:44 #2 Laatste wijziging: 15 januari 2025, 20:34:27 door robert_b
Maak maar eens een close-up van je plateau.

Aangekoekt vuil in de groef hoor je door een ongelooflijke knal.

Als je dan de positie exact bepaalt zie je meestal een wit dingetje wat er met de borstel niet vanaf gaat.

Dan moet je met oplosmiddel aan de gang.

Je moet niet het hele servet gebruiken, enkel 1 velletje.

Wim72

Die witte dingetjes die knallen zijn dat geen delen aangekoekte servet...🤔

Duclaasie

Ik denk mijn plateau altijd af met een LP als ik niet speed en er staat een kan over de platenspeler. Daarnaast gaat hier geen enkele plaat ongewassen op de platenspeler. Het witte vuil waar je het over hebt lijkt mij papiervezels van je hoezen. Kwestie van betere vinyl hygiëne.

robert_b

Nee, ik gebruik die vandaag voor het eerst.

Platenreiniging is een serieus onderwerp, maar voorkomen is natuurlijk beter.

Ik had vroeger zo'n buis met oplosmiddel die je platen altijd reinigde. Het nadeel was dat je dat dan altijd moest doen.

Maar iedereen deed dat in de jaren 70, de hoogtijdagen van de grammofoonplaat.

Wim72

Is dat witte vuil in de groef misschien achtergeleven residu van het vroeger nat afspelen?

robert_b

Oude platen hebben er inderdaad veel meer last van dan nieuwe. Het heeft ook te maken met de mat. Ik heb nu een rubbermat, die krijg ik met geen mogelijkheid 100% deeltjes vrij.

Wat dat betreft is een plateau wat van boven zo hard is als een ijsvloer natuurlijk beter, dan ga je daar voor het afspelen even met een (vochtig) doekje over en dan is 99% er van af.

Wim72

Misschien het overwegen waard, Project heeft modellen met glazen plaat die kun je vooraf mooi afnemen.

Duclaasie

Citaat van: Wim72 op 15 januari 2025, 21:01:02Misschien het overwegen waard, Project heeft modellen met glazen plaat die kun je vooraf mooi afnemen.

Rega gebruikt glas, Project bij mijn weten Acryl, MDF of Alu.

Heintje

Heb jij (gezien de hardnekkigheid van het vuil op je mat) geen last van statische elektriciteit en/of een te lage luchtvochtigheid?
En platen wassen met de juiste vloeistof helpt je daar eens en voor altijd vanaf.

En dat spul van vroeger heette nat afspelen met Lencoclean. Daar was toen niets mis mee, behalve dat je het wel vol moest houden.
Maar ook daar helpt een goede platenwasser (soms na meerdere pogingen) helemaal vanaf.

Wim72

Citaat van: Duclaasie op 15 januari 2025, 21:52:58
Citaat van: Wim72 op 15 januari 2025, 21:01:02Misschien het overwegen waard, Project heeft modellen met glazen plaat die kun je vooraf mooi afnemen.

Stassen heeft ook een Project in het assortiment met glasplaat:

Draaiplateau   10mm dik 1,7 kg glasplateau
https://www.stassen.nl/platenspelers/platenspeler/pro-ject-t2-w

Duclaasie

Citaat van: Wim72 op 16 januari 2025, 00:10:04
Citaat van: Duclaasie op 15 januari 2025, 21:52:58

Stassen heeft ook een Project in het assortiment met glasplaat:

Draaiplateau   10mm dik 1,7 kg glasplateau
https://www.stassen.nl/platenspelers/platenspeler/pro-ject-t2-w

Aha, die had ik nog niet gezien. Overigens vind ik glas mbt resonanties een wat vreemde keuze

morph

Citaat van: robert_b op 15 januari 2025, 20:30:44Aangekoekt vuil in de groef hoor je door een ongelooflijke knal.

Als je dan de positie exact bepaalt zie je meestal een wit dingetje wat er met de borstel niet vanaf gaat.

Dan moet je met oplosmiddel aan de gang.
Een borsteltje over de kant van de plaat halen die onder komt te liggen vóórdat je die op de mat legt, kan al volstaan. Als die ligt kun je de af te spelen kant even doen.
Vooral simpel en probleemloos uit te voeren bij een draaiend massaloopwerk of een direct drive.

Hardnekkige witte dingetjes op je platen kun je voorkomen door anti-roos shampoo te gebruiken.

Geen hond

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden