• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Phi;ips F7222 is de weg kwijt

Gestart door Tokoo, 21 februari 2025, 12:29:27

Vorige topic - Volgende topic

Tokoo

Hallo, Ik heb hier een Philips F7222 synchro belt draaitafel staan die ik graag wil redden. Er zit al een nieuwe snaar op, hij draait prima, nu nog een nieuw naaldje erin (GP 500 element) en draaien maar? Nee dus...
Het automatische systeem is de weg kwijt: na starten komt de arm een stukje omhoog, gaat een stukje opzij en laat de arm in het niets zakken, de afslag werkt ook niet. Ik weet dat er opzij van het draaipunt van de arm een stelschroefje zit voor de fijnafstelling maar ik vrees dat hier meer aan de hand is.
Weet iemand of dit een mechanisch afstelprobleempje is of is de electronica erachter aan vervanging toe? Hoe werkt dit systeem? Ik heb nog een Philips 406 staan die e.e.a. perfect doet.

Heintje

Dat is een bekend euvel en het word veroorzaakt door ouderdom, niet door een defect.
Je kunt dat verhelpen door het plateau eraf te halen, de arm op slot te zetten en de bodem eraf te schroeven.
Daarna zet je provisorisch de platenspeler gewoon rechtop op wat ondersteuning, zo dat je eronder kunt kijken.
Dan ontgrendel je de arm en start je op normale wijze de platenspeler en je kijkt eronder wat er gebeurt. Dan corrigeer je wat fout gaat.  

Ik had vroeger zelf ook een 777 en die heb ik destijds een beurt gegeven door het plateau eraf te halen, arm op slot en platenspeler ondersteboven op de stofkap op een handdoek te leggen.
Daarna heb ik alle zichtbare en bereikbare kunststof onderdelen en palletjes ontdaan van hard geworden "vet" en e.e.a. licht in de vaseline gezet. Daarna alles weer in elkaar gezet, niets veranderd aan enige afstelling en toen werkte het weer als nieuw. Het is ontzettend degelijk spul.

Tokoo

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag!