• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Servet op het plateau

Gestart door robert_b, 15 januari 2025, 20:00:32

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Citaat van: Duclaasie op 15 januari 2025, 20:39:43Ik denk mijn plateau altijd af met een LP als ik niet speel en er staat een kap over de platenspeler. Daarnaast gaat hier geen enkele plaat ongewassen op de platenspeler. Het witte vuil waar je het over hebt lijkt mij papiervezels van je hoezen. Kwestie van betere vinyl hygiëne.

Precies... Ik gebruikte altijd een plaat van James Last... Last is immers goed voor platen. Wél even de bovenkant merken en netjes wegleggen. En die afdekplaat af en toe schoonmaken natuurlijk. Over mijn platenspelers stond nooit een kap, dat is alleen maar lastig.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Wim72

Helaas ik heb mijn elpee van Olga Lowina gedoneerd aan de grijze container die had mooi kunnen dienen als permanente afdekplaat...

Theo van Wermeskerken

Zelfde idee als bij een cd speler.
Daar ook altijd een cd in laten liggen.
Die dekt prima de laser af voor stof / haartjes.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Gewoon even het oogje met ruim schoonmaakazijn uitsoppen met een wattenstaafje.  ;D 8) ;D

morph

Citaat van: WanFie op 16 januari 2025, 14:40:15
Citaat van: Duclaasie op 15 januari 2025, 20:39:43Ik denk mijn plateau altijd af met een LP als ik niet speel en er staat een kap over de platenspeler.

Precies... Ik gebruikte altijd een plaat van James Last... Last is immers goed voor platen. Wél even de bovenkant merken en netjes wegleggen. En die afdekplaat af en toe schoonmaken natuurlijk. Over mijn platenspelers stond nooit een kap, dat is alleen maar lastig.
Het kan er met een picture disc wel leuk uitzien natuurlijk, als de mat audiofiel verantwoord oor- maar niet oogstrelend is, maar daar ging het niet over.

Is een plaat elke keer opleggen, stofvrij wegleggen en toch nog af en toe schoonmaken echt minder "lastig" dan een kap?
Gezien "gebruikte", toch wel wat lastig?

En dan bedoel ik nog niet eens in een vergelijking met de eenvoud van een praktische platenspeler, waarbij zo'n kap door middel van scharnieren open of dicht kan zijn tijdens gebruik.

Duclaasie

Vinyl spelen is toch sowieso niet makkelijk of praktisch? Ik gebruik een LP én een kap, better safe than sorry.

En dan na te gaan dat ik prima het plateau kan afnemen met een doek

morph

Platendraaien is zo lastig als je het zelf maakt.
Het komt neer op: plaat niet vuil laten worden, anti-statisch houden en afspelen op een platenspeler die het juiste toerental heeft en vasthoudt, met goed afgesteld element en naald naar wens.

B. Gehakt

TS heeft het over stapels servetten en over het na iedere plaat een nieuw servetje op het plateau leggen. Als ik dat al begrijp, dan zal het over papieren servetten gaan. En papieren servetten zijn niet stofvrij, verre van zelfs.

Papieren servetten zijn, zeker vergeleken met stofvrij doek, stoffig. Heel stoffig zelfs. En met wat voor'n stof? Scherp stof, heel scherp stof zelfs met silicaten en zo. Ze zijn van heel grof en ruw papier gemaakt.

Servetten zijn misschien net niet van zo slecht papier gemaakt als toiletpapier maar het scheelt niet veel. En toiletpapier is zo scherp dat je er geen toiletbril mee moet afnemen, aldus hun Japanse makers (bron: klik).

Dat soort scherpe stof wil ik niet op mijn draaitafelplateau zien of hebben, of in de buurt van mijn platen.
Deskundige

minplus

Bij het toilet gewoon je billen even heen en weer vegen op de bril (niet met de naad).
Werkt bij platen vast ook. :)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

MYRYAD

Of water-closet, lijkt op lenco clean maar dan spuitend.
Het is verleidelijk om wanneer je enige gereedschap een hamer is, alles te behandelen alsof het een spijker is.

minplus

Lencoclean (eigenmaak) blijft nog altijd het mooiste, met de verslaving als bezwaar.
Als ik bij een kringloop een LP aantref met de bekende restsporen bij de uitloopgroef weet ik dat hij vrijwel zeker nog perfect is.

robert_b

Ik heb er weer eentje. Krijg de indruk dat het het meest voorkomt bij papieren binnenhoezen. Deze ga ik dus vervangen.

Ik moest aardig poetsen om dit weg te krijgen.

Hier spreekt men grammofoonplaat

dimitri

Schijnt wel een bekend fenomeen te zijn. Ik ben nerd genoeg om papieren inner sleeves meteen te vervangen door varianten met zo'n dunne plastic binnenkant.
Technics SL-1500C | Shure V15-III/SAS & Denon DL-103/FG2 | Luxman C-02 / M-02 | Tannoy Arden mk.1 (met Peter GRF-R x-overs)

morph

Citaat van: robert_b op  6 februari 2025, 14:59:44Ik heb er weer eentje. Krijg de indruk dat het het meest voorkomt bij papieren binnenhoezen. Deze ga ik dus vervangen.

Ik moest aardig poetsen om dit weg te krijgen.

Dat zouden wel eens overblijfselen van een huisdier kunnen zijn dat gek is op sommige papiersoorten.
(Ctenolepisma longicaudata)

minplus

Hier idem. Elke 2e hands LP krijgt een uitvoerige OkkiNokki beurt en daarna zo'n binnenhoes.
Van Who's Your Daddy's Records.