KLH model 38 onderhoud, condensatoren

Gestart door Martijnox, 20 januari 2025, 22:09:17

Vorige topic - Volgende topic

Martijnox

Goedenavond! Ik heb een setje KLH model 38 die door de vorige eigenaar in een nieuwe kast zijn gebouwd. Erg tevreden met het geluid, totdat...

Laatst begon een van de twee te kraken/trillen/resoneren in de hoge tonen. Ook leek ie wat minder luid te zijn. Kon het moeilijk omschrijven, maar ik dacht: dat moet nagekeken worden. Vandaag opengehaald, trillen was het niet. Maar wat ik binnenin zag, daar schrok ik wel een beetje van. (Serie foto's Hier )

Ik bouw zelf synthesizers en soldeer enorm veel, maar ik heb geen verstand van speakers, dus wellicht is het heel normaal. Maar een paar grote oude condensatoren met aan elkaar gedraaide snoertjes met zo'n doppie erop, dat lijkt me toch niet echt 'hifi'...?

Anyways, ik heb alle draden wat beter geordend zodat ze niet helemaal door en tegen elkaar zitten, en daar lijkt de klacht eigenlijk al mee te zijn verholpen. Toch zou ik graag raad willen met twee zaken:

1. Als ik een audiosweep afspeel, zit er een reeks rare tikjes in, vooral in de hogere frequenties. De tikjes hoor ik bij beide speakers volgens mij t zelfde, dus zou dat aan m'n versterker kunnen liggen misschien? Dat is een Arcam delta 90.2 waarvan ik niet weet wanneer het laatste onderhoud was.

2. Ik wil eigenlijk het ongeregelde zooitje kabels binnenin de speakers gaan verbeteren. In ieder geval de kabels aan elkaar solderen in plaats van deze draaidingen. Maar die condensatoren: vervangen beter dan behouden? En wat zijn dit voor condensatoren? Ik heb opgezocht dat het nogal uit kan maken welke je gebruikt, en ik vind het niet erg om speciale condensatoren te bestellen (moet toch nog een mouser order plaatsen). Kan iemand me op weg helpen in het uitzoeken van de juiste, los van de juiste waarde natuurlijk?

Bij voorbaat dank!

Duclaasie

Heb je zelf al gezocht via Google op kLH 38 crossover? Wat ik zo gauw tegenkom zijn die doppen dus volkomen normaal.

Wat je nu eerst zou moeten afvragen is wat je zou willen bereiken en of de luidsprekers de investeringen die je gaat doen waard zijn.

Als je niet zeker bent van je bron mbt tikjes en dergelijke dan zou ik daar mee uitkijken, voor je luidsprekers schade oplopen. Zorg dus eerst dat je een goede bron hebt en kijk of de problemen aanhouden en of je de oorzaak kan lokaliseren zomaar zaken vervangen is zelden de meest efficiënte manier.

Mocht je wel de consensator(en) in je luidspreker gaan vervangen, zorg dan dat de waardes hetzelfde zijn en vervangen een bipolaire elco niet zomaar voor een MKP of MKC. Ookal is de capaciteit hetzelfde, de interne weerstand (impedantie) van MKP en MKC is veel lager, waardoor je tweeter te luid gaat spelen. Zonder goede kennis van wisselfilters ga je dat niet zomaar goed krijgen.

Martijnox

Dank voor het enorm snelle bericht! Als ik het zo lees heb ik het denk ik iets te zonnig ingeschat, haha.
Speakers en hun condensatoren lijken toch wel hele andere koek dan synthesizers bouwen, en ik wist niet dat sommigen met de hand gemaakt worden, en dat ze zo duur kunnen zijn.

Verrassend genoeg lijken de doppen inderdaad normaal. Ik denk dat ik eerst maar eens m'n versterker een beurt ga laten geven ergens. Dat lijkt me het beste begin.

Dank in ieder geval! Al veel meer helder.

Heintje

Ik zou voordat je begint, eerst eens de tijd nemen om te kijken wat er mankeert aan de versterker en wat aan de luidsprekers. Daarvoor kun je tijdelijk een andere versterker gaan gebruiken op jouw luidsprekers, of andere luidsprekers op jouw versterker.

Dat voorkomt dat je achteruit repareert: aan luidsprekers is veel te "verbeteren", maar héél veel van die "verbeteringen" betreur je achteraf omdat ze dan niet meer klinken zoals het was bedoeld en zoals je het gewend was.

Voorzichtigheid en goed nadenken is het beste advies wat ik je kan geven.

Duclaasie

Martijnox

Nogmaals dank voor de antwoorden. Ik heb de tijd genomen om me eens goed verder in te lezen én mijn signaal eens goed na te lopen.
Kabels ontfrommeld in de speaker haalde een storing eruit. Verder bleek ik ook een gammele connectie RCA plug van mn platenspeler te hebben, en ik denk dat het linkerkanaal van m'n voorversterker nieuwe condensatoren kan gebruiken. Enfin, work in progress. Via streaming heb ik in ieder geval nu een betrouwbaar kanaal.

Nu ben ik bezig met nog een andere set speakers die wel degelijk nieuwe condensatoren verdienen. Ik las inderdaad dat film condensatoren etc een lagere ESR hebben dan elektrolytische, en dat dit meer nadruk kan geven aan midden en hoge tonen. Niet de bedoeling in mijn geval.

Wat ik me daarbij afvroeg:
Bij poly/film zie ik merken als Dayton en Solen die goede kwaliteit condensatoren aanbieden, maar bij elektrolytische condensatoren lijkt men zich minder druk te maken over merken? Wel zag ik regelmatig Elco terugkomen. Aangenomen dat de waarden en afwijkingspercentages gelijk zijn aan de originele condensatoren, maakt de producent veel uit bij elektrolytische condensatoren?

Mocht iemand me op weg kunnen helpen met Nederlandse webshops of met Mouser producten voor kwaliteits elektrolytische condensatoren, dan wordt dat zeer gewaardeerd :)

Duclaasie

Ook op dat vlak kun je het zo bont maken als je zelf wil. Panasonic en Nichicon worden sowieso hoog aangeschreven

Heintje

Elco is geen merk, maar een afkorting van de soortnaam: Electrolitische Condensator.
Laat je dus niet afleiden door die uitdrukking.

Sytze Fliege

Belangrijk om te weten, voor speaker elco's heb je bipolaire modellen nodig (zonder polariteit).

Vaak zijn speaker elco's ook nog eens in van gangbaar afwijkende waardes, Panasonic en Nichicon hebben dat soort elco's niet altijd.

Daarom kan je beter zoeken bij een leverancier die zich heeft toegelegd op onderdelen voor hifi apparatuur, vaak hebben die ook de juiste bipolaire elco's.

Hifi-Collective heeft een grote keuze; KLIK!, maar ze zijn ook wel elders te vinden.

Als je gangbare waardes hebt, zoals 4,7µF of 10 µF, dan heb je meer keuze.

Ach, 🐸 toch op!

Gelieve mij niet serieus te nemen, tenzij ik serieus ben

Duclaasie

Rumoh heb ik goede ervaring mee qua bipolaire condensatoren.